در حال بارگذاری ...

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین هنرمندان میم است مبنی بر اینکه تمامی دعواها، جنگ‌ها و دلخوری‌ها از سوءتفاهم کلامی آغاز می‌شود.

درواقع کلام و سوءتفاهم هردو آغازگر جنگ هستند. زمانی که انسان شروع به حرف زدن می‌کند از همان لحظه سوءتفاهم‌ها شکل می‌گیرد؛ اما زمانی که انسان با زبان بدن و فرم صحبت می‌کند، عشق، صلح و نیکی جاری می‌شود.

من از آنجا به هنر پانتومیم ارادت دارم که این هنر صادق‌ترین، گویاترین و بی‌واسطه‌ترین هنرهاست. پانتومیم از نیازهای انسان ابتدایی زاده شده است. انسانی که در تلاش است تا بر محیط پیرامون خود تسلط داشته باشد و با کمک حرکات نمایشی با نیروهای منفی جامعه شروع به مقابله کند.

پانتومیم آغازگر هستی انسان است. این هنر، تنها هنر بدون کلام نیست بلکه هنر جامعه‌ای است که تلاش می‌کند از وحشت، ترس و ناشناختگی رها شود. انسان نخستین برای عبور از ناشناختگی و وحشت‌های حاصل از آن نیازمند نیرویی سترگ و پیش‌برنده بود و پانتومیم این نیرو را برایش فراهم ‌آورد.

این هنر بعدها به‌عنوان شاخه‌ای از بازیگری در تئاتر زاده شد و بیش از چندین قرن است که شاهد هنرنمایی بازیگران پانتومیم هستیم. هنرمندان این عرصه ابتدا در دربار شاهان حضور داشتند و بعدها مانند کمدی از دربار و کاخ‌های سلطنتی جدا و وارد زندگی مردم عادی شدند.

پانتومیم، هنر گذشته و دیروز نیست. در حال حاضر از هنر پانتومیم که در گذشته رواج داشته است، به‌عنوان پانتومیم کلاسیک یاد می‌شود. هنری که قواعد خاص خود را داراست؛ اما این هنر طی سال‌ها دچار تغییر و تحول شده و مانند تئاتر کمدی که جهانی متجاوز از چهل نوع شاخه متعدد را در خود جای داده است، انواع و زیرشاخه‌های متفاوتی دارد.

پانتومیم کلاسیک بدون کلام است اما هنرمندان زیادی هستند که کلام را وارد این هنر کرده‌اند و از این هنر برای رساندن مقصودشان به تماشاگر بهره می‌برند.

ما اکنون پانتومیم‌هایی داریم که زیر تیتر کمدی قرار می‌گیرند، پانتومیم‌هایی هم هستند که می‌توانیم آن‌ها را تراژدی یا ملودرام بخوانیم. درواقع پانتومیم نیز مانند نمایش گونه‌گونه شده و در ژانرهای متنوعی گسترش یافته است.

این هنر در کشور ما سابقه چندانی ندارد و هنرمندان کمی در این زمینه به فعالیت پرداخته‌اند. زنده‌یاد فردوس کاویانی ازجمله عزیزانی بود که پانتومیم را در آلمان فراگرفت و سال‌ها در این عرصه به فعالیت پرداخت. جوان‌ترهایی هم هستند که این راه را ادامه داد‌ه‌اند اما تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است.

پانتومیم، در سالیانی که از عمرش در ایران می‌گذرد، همواره رشته‌ای مظلوم و مهجور به شمار رفته که مخاطبان خاص خود را هم دارد و پربیراه نیست که بگوییم برای درک آن نیازمند شناخت زیادی هستیم. این فرصت برای توسعه پانتومیم در ایران، تنها از راه توجه ویژه تصمیم‌سازان عرصه تئاتر کشور با همراهی هنرمندان و آموزش درست و به‌سامان در فضای آکادمیک مهیا خواهد شد.




مطالب مرتبط

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

نظرات کاربران