در حال بارگذاری ...
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، نمایش «بی‌خوابی» از ایران، مقام دوم جوایز بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق را کسب کرد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق در تاریخ ۲۷ نوامبر الی اول دسامبر (6 تا 10 آذر) در شهر دربندیخان از توابع سلیمانیه عراق، در دو بخش اقلیم کردستان عراق و بخش بین‌المللی برگزار شد که در بخش جهانی جشنواره، نمایش‌هایی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، شیلی، تونس، فرانسه، مصر، عراق و ایران حضور داشتند.

نمایش «بی‌خوابی»، کاری از هنرمندان شیرازی؛ نوشته مسعود احمدی و کارگردانی شیما پورسهم‌الدین و به تهیه‌کنندگی محمد شکروی است.

همچنین شیما پورسهم‌الدین و غزال رفیعی بازیگران این اثر نمایشی هستند و امید وامق به‌عنوان مشاور کارگردان و مهرداد سهامی با پخش موسیقی و هانیه بهزادی به‌عنوان عکاس در این کار حضور دارند.

مسعود احمدی و شیما پورسهم‌الدین نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگویی کوتاه از چگونگی و شیوه اجرای این نمایش گفتند.

استقبال تماشاگران و مسئولان از «بی‌خوابی»

مسعود احمدی، نویسنده نمایش «بی‌خوابی» با اشاره به روند شکل‌گیری متن گفت: «دستمایه رسیدن به ایده نمایش «بی‌خوابی» از آنجایی شروع شد که انگار عده‌ای از افراد در هر گوشه از جهان نسبت به موضوعات متعدد خود را به خواب‌ زده‌اند تا نبینند و عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند آن‌ها را از خواب بیدار کنند.»

او در ادامه افزود: «در خلال این ایده اصلی بحث آرامش ازدست‌رفته در جهان امروز را مورد بررسی قرار می‌دهیم. آرامشی که شاید دیگر هیچ‌وقت رنگش را نبینیم.»

این نویسنده درباره اجرای این نمایش در جشنواره بین‌المللی دربندیخان عراق هم گفت: «این سومین حضور بین‌المللی این نمایش بود و بازخورد بسیار خوبی در این جشنواره از طرف مسئولان فرهنگ و هنر کردستان عراق و همچنین منتقدان و مردم داشتیم؛ به‌طوری‌که درخواست و پیشنهادهایی برای اجرا در بقیه شهرهای اطراف هم به کارگردان اثر داده شد.»

نمایش خیابانی می‌تواند فرهنگ یک جامعه را تغییر دهد

شیما پورسهم‌الدین کارگردان اثر با بیان اینکه نمایش «بی‌خوابی» یک نمایش فیزیکال و مبتنی بر حرکات بدن است، گفت: «این نمایش تا حدودی یک پرفورمنس به‌حساب می‌آید و فاقد دیالوگ است.»

او افزود: «انتخاب این شیوه اجرایی به‌ این‌ علت است که تقریباً اکثر نمایش‌هایی که این روزها اجرا می‌شود وابسته به دیالوگ است و از مفهوم کلی هنر نمایش تا حدودی دور هستند؛ بنابراین در نمایش «بی‌خوابی» سعی کردیم با تصویرسازی‌های متنوع و حرکات بدن، مفهوم کلی اثر را به مخاطب برسانیم.»

پورسهم‌الدین در ادامه با بیان اینکه نمایش محیطی و خیابانی در هر برهه از تاریخ با اعتراض هنرمند نسبت به جامعه پیوند خورده است، افزود: «نمایش خیابانی یک هنر بدون واسطه با مردم و کوچه و بازار است و باید بیشتر جدی گرفته شود. این گونه نمایشی به دلیل گستردگی مخاطب و امکان دسترسی آسان تماشاگر در صورت استمرار می‌تواند فرهنگ یک جامعه را تغییر دهد.»




مطالب مرتبط

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شامگاه شنبه ۲۷ آبان در تالار حافظ شیراز برگزار شد و در بخش آثار خیابانی نمایش «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش های «ایلخونی»، «تاوان»، «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و «روزهای اوج یک ...

|

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

نظرات کاربران