در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل

احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای؛ زمینه‌ساز ارتقای آثار استان‌ها

ابراهیم عادل‌نیا، نویسنده و کارگردان نمایش «اخته» که به عنوان برگزیده جشنواره تئاتر استانی اردبیل در بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور راه‌پیدا کرده‌ است، با اشاره به برگزاری منظم و باشکوه جشنواره تئاتر استانی، احیای دوباره جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و تاثیر و نقش آن را در رشد کمی و کیفی تئاتر شهرستان‌ها و استان‌ها، اقدامی ارزشمند دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با حضور 19 گروه نمایشی در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای برگزار شد که ماحصل این جشنواره، انتخاب نمایش‌های «اخته»، «1320» و «رژیسور» در بخش صحنه‌ای و «اعتبار» و «ترسه یول» در بخش خیابانی برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور است.

ابراهیم عادل‌نیا، نویسنده و کارگردان نمایش «اخته»، حضوری موفق در دوره سی و یکم جشنواره تئاتر استانی اردبیل داشته است. او زاده ۱۳۵۹ در اردبیل است و فعالیت‌های تئاتری خود را از سال 1378 آغاز کرده است. این هنرمند اردبیلی آثار زیادی را کارگردانی کرده و کسب عناوین بسیاری از جشنواره‌های استانی و سراسری را در کارنامه خود دارد.

این هنرمند که با نمایش «اخته» برگزیده عنوان بهترین نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی در جشنواره استانی سال 1402 استان اردبیل شد، درباره داستان نمایش «اخته»، گفت: «امین خلوت و جامه‌دار آقامحمدخان تصمیم گرفته‌اند با دسیسه صادق خان گرجی از سرداران آقامحمدخان، شاه را به قتل برسانند؛ اما ترس و وحشت بیش‌ازحد از شاه مانع این کار آن‌هاست.»
 او در مورد ویژگی‌های دوره سی و یکم جشنواره تئاتر استانی اردبیل هم توضیح داد: «به نظرم این دوره از جشنواره استانی اگر نگوییم بهترین، یکی از بهترین دوره‌های جشنواره تئاتر استانی طی این دهه اخیر بود؛ هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت و البته رشد قابل‌توجه نویسندگان بومی استان که باعث خوشحالی و بسیار ارزشمند است. نظم و هماهنگی ستاد برگزاری در اجرای هماهنگ نمایش‌ها و انتخاب به‌جا و دقیق تیم انتخاب و داوری از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود.»
عادل‌نیا با اشاره به نقش تئاتر در توسعه فرهنگی، افزود: «تئاتر هنری انسان‌ساز است چراکه باعث شکوفایی و ارتقای فرهنگ عمومی در هر جامعه‌ای است. کسی  که برای اولین بار تئاتر ببیند دیگر آن انسان قبل نخواهد بود و احساس مدنیت و آگاهی خواهد کرد. اگر کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم می‌بینیم که در جوامع توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول‌آفرین تکامل فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود. تئاتر می‌تواند در جایگاه یک‌ نهاد اجتماعی بنشیند و با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی با بیانی جذاب به تجلی زیبای مسائل زندگی و امیال و احساسات انسانی و رفع نیازهای انسانی و اجتماعی کمک کند. تئاتر می‌تواند به‌عنوان آینه زیست جمعی و هم به‌عنوان الگوی زندگی اجتماعی عمل کند. تئاتر قابلیت این را دارد که هزاران دستور عمل و مسائل نظری و تئوریک انسانی و اجتماعی را با یک نمایش روی صحنه به مردم انتقال دهد؛ چراکه با عمیق‌ترین نیازها و متعالی‌ترین خواست‌ها و نیازهای فکری و قلبی انسان به‌صورت جمعی مرتبط است.»
نویسنده و کارگردان نمایش «اخته» برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر استانی با حضور 19 گروه نمایشی را ریسکی بزرگی عنوان کرد و توضیح داد: «هماهنگی و برنامه‌ریزی این تعداد گروه نمایشی، با این امکانات سخت‌افزاری اندک در اردبیل نظیر سالن نمایشی خوب و استاندارد، نیاز به مدیریت قوی داشت که خوشبختانه اعضا و فعالان ستاد جشنواره در این زمینه موفق عمل کردند. هرچند معتقدم با کمی وسواس بیشتر در انتخاب آثار، می‌شد کیفیت جشنواره را از این هم که بود، بالاتر برد اما خب یک موضوع دیگر را هم باید در نظر داشت و آن هم حجم درخواست و ذوق و شوق شرکت برای جشنواره استانی بود که نمی‌شد به‌سادگی از آن گذشت و جای خوشحالی دارد. 

این فعال تئاتر اردبیل همچنین در مورد ارتقای تئاتر شهرستان‌ها هم گفت: «تئاتر شهرستان‌های ما به لحاظ استعداد، کمبودی ندارد و آنچه نیاز دارد، مسئله آموزش آن‌ هم به‌صورت مداوم و همچنین حمایت از اجراهای برگزیده و خوب نمایشی استان و کشور در شهرستان‌هاست.»

او احیای دوباره جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و تأثیر و نقش آن را در رشد کمی و کیفی تئاتر شهرستان‌ها و استان‌ها، اقدامی ارزشمند دانست و افزود: «به نظرم احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای یکی از بهترین اقداماتی بود که می‌شد انجام داد و نمی‌دانم به چه علتی این‌ همه سال برگزار نشد، جشنواره تئاتر منطقه‌ای جدا از رشد کیفی و کمی آثار، به دلیل گرم نگه‌داشتن اجراهای زنده، موجب تعامل هرچه بیشتر هنرمندان و آشنایی گسترده آن‌ها با عقاید، آثار و فرهنگ‌های مختلف این سرزمین رنگارنگ می‌شود و این مسئله خیلی به نظر من مهم و برای تئاتر کشور حیاتی است.»

ابراهیم عادل‌نیا حضور داوران غیربومی در این دوره از جشنواره استانی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: «به نظرم این یک تصمیم حرفه‌ای و بسیار خوبی بود که اتفاق افتاد و دیدیم که در این جشنواره برخلاف دوره‌های قبل همه‌چیز بدون هیچ مسئله حاشیه‌ای و خیلی آرام برگزار شد. این مسئله البته نه معنی پایین بودن سطح داوران بومی بلکه جلوگیری از بسیاری سوءتفاهم‌ها و حب و بغض‌های احتمالی است و به نظرم این دوره یکی از بهترین دوره‌ها در امر انتخاب داوری بود.»

او با تأکید بر اینکه تئاتر استان اردبیل نیاز دارد که چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ فنی، به‌ طرف حرفه‌ای شدن حرکت کند، لازمه این حرکت روبه رشد را وجود سالن استاندارد و مختص تئاتر یا همان تئاتر شهر دانست و گفت: «من این مسئله را ضروری‌تر از هر مسئله‌ای می‌دانم؛ چراکه معتقدم بدون تئاتر شهر، تئاتر ما همچنان به‌صورت غیرحرفه‌ای باقی خواهد ماند و به یک جریان مستقل تبدیل نخواهد شد.»




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است
مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با یوم‌الله 22 بهمن به شهرهای مرزی استان اردبیل و پارس‌آباد و بیله سوار سفر کرده بود، در این سفر با مسئولان و هنرمندان استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

|

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی، دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

در دیدارهای مدیرکل هنرهای نمایشی در استان اردبیل تاکید شد

از ضرورت راه‌اندازی سالن اختصاصی تئاتر تا حمایت از تولیدات نمایشی
در دیدارهای مدیرکل هنرهای نمایشی در استان اردبیل تاکید شد

از ضرورت راه‌اندازی سالن اختصاصی تئاتر تا حمایت از تولیدات نمایشی

کاظم نظری در دیدارهایی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی این استان، از تلاش‌های انجام گرفته برای جذب اعتبارات لازم برای تولید آثار نمایشی در سراسر کشور خبر داد.

|

نظرات کاربران