در حال بارگذاری ...
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان جمعه اول دی ۱۴۰۲ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه خانه هنرمندان ایران، میزبان جمع زیادی از چهره‌های فرهنگ و هنر، مردم، اعضای خانه‌ها و انجمن‌های مرتبط با خود بود.

اجرای این برنامه که با همکاری خانه هنرمندان ایران و ایکوم و با حمایت و مشارکت خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن تصویرگران ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن هنرمندان سفال و سرامیک، جامعه مهندسان معمار ایران، انجمن شاعران ایران، جامعه پیش‌آهنگان استان تهران، کتابکده قصه و افسانه، کانون توسعه فرهنگی کودکان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شد، برعهده احمد محیط طباطبایی بود.  

محیط طباطبایی(رییس ایکوم) در بخش ابتدایی این برنامه که در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شد، سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «ابتدا از طرف آقای عسگرپور به همگی خیرمقدم گفته و از همه عزیزان در خانه هنرمندان و دیگر مجموعه‌هایی که حامی این برنامه بودند، تشکر می‌کنم. عنوان این برنامه «یلدای خُرَمروز» است. درواقع ما اکنون در روز خُرَمروز پس از یلدا هستیم. یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن، اینکه تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد می‌شود. به همین دلیل خُرَمروز برای ما مهم است، زیرا تولد نور و روشنایی پس از شب طولانی اول زمستان بوده که با عنوان یلدا شناخته می‌شود.»

او افزود: «با توجه به اینکه ما مبتنی بر شبانه‌روز هستیم، امروز هم به همین شکل خواهد بود؛ بنابراین مهم‌ترین چیزی که از یلدا نصیب‌مان می‌شود؛ علاوه بر گرد هم آمدن، شادی و مواردی ازاین‌دست، این موضوع اهمیت دارد که ما می‌دانیم در پس تاریکی و ناامیدی، همیشه امید و روشنی متولد می‌شود. این برنامه نیز به همین شکل و به همین خاطر انجام می‌شود.»

در بخش بعدی این برنامه فیلم مستند «یلدا، ثبت جهانی» که توسط کمیسیون ملی یونسکو ایران تهیه‌شده، از نمایشگر محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران برای حاضران پخش شد.

در بخش دیگری از این برنامه، فرزانه گشتاسب به بیان نکاتی درباره ارتباط یلدا و ایران باستان اشاره کرد. او با اشاره به قدمت آیین یلدا به بررسی متون فارسی و عربی بعد از اسلام پرداخت و در صحبت‌هایی گفت: «همیشه از قدمت آیین‌هایی چون یلدا می‌پرسند. وقتی آیینی تا این اندازه در باورها و اعتقادات ایران باستان ریشه دارد نمی‌توانیم آن را به ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال محدود کنیم. زیرا قدمت آن بسیار بیشتر از این‌ها به نظر می‌آید. بااین‌همه برای اینکه با سند جلو برویم، تمرکز خود را روی متون مکتوب گذاشته و به بررسی نشانه‌های موجود در متون فارسی و عربی بعد از اسلام می‌پردازیم.»

او در ادامه با ارائه مثال‌هایی به آثار ابوریحان بیرونی، ناصرخسرو و همچنین اشعار فارسی دیگری که در آن‌ها به آیین یلدا اشاره‌ شده است، پرداخت.

در بخش بعدی این مراسم، فیلم مستند «روایت یلدا» که توسط پژوهشگران دفتر مطالعات آسیایی تهیه‌ شده است، از نمایشگر محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران برای حاضران پخش شد.

عبدالمهدی مستکین سخنران بعدی این مراسم بود که با ایراد شعرهای متنوعی درباره ارتباط ادبیات و آیین یلدا سخن گفت.

شعبان میرشکرایی نیز در ادامه این برنامه، درباره آیین یلدا و ابعاد جهانی آن گفت: «جشن خُرَمروز، جشنی است که در گذشته‌های بسیار دور، پادشاه در آن لباس سفید می‌پوشید و از تخت خود پایین می‌آمد و ملازمانش را دور می‌کرد و با مردم می‌نشست. مهم‌ترین بخش جشن خُرَمروز در گذشته همین اتفاق بوده است. جشن یلدا نیز جشنی است که به هزاره‌های خیلی دور بر می‌گردد. در پرونده‌ای که (درباره ثبت جهانی یلدا) تهیه و به سازمان یونسکو تحویل داده شد و بنده افتخار تهیه آن را داشتم، دو نکته بسیار مهم درباره آن ذکر شد. اول توجه انسانی است که در یک حوزه فرهنگی، درک کرده که حتی در طبیعت، وقتی تاریکی، سیاهی و پلشتی به حداکثر خود رسید، آن زمان، روز طلوع نور است.»

او افزود: «دومین نکته‌ای که در پرونده موردبحث در مورد یلدا به آن اشاره‌شده است، موضوع آغاز رسیدن به نوروز است. جشن یلدا فارغ از شب یلدا، مانند همه جشن‌های ما یک بازه زمانی است، درواقع به نام نَوَدُم نیز شناخته می‌شود. یعنی نود روز تا نوروز فاصله دارد. این پیوستگی جشن‌های ما (که به معنای همان شکرگزاری است) نشان می‌دهد که ما دائما با طبیعت محیط زندگی خود در تعامل بودیم و سعی کردیم بابت آنچه از طبیعت به ما رسیده است، شکرگزاری کنیم. به همین دلیل در تمام آیین‌های خود سفره داریم. درواقع نکته شکرگزاری نسبت به طبیعت، یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در آن پرونده به آن اشاره شد و موردتوجه قرار گرفت.»

در بخش بعدی این مراسم نیز فیلم مستند «یلدا به روایت اسماعیل یغمایی» از نمایشگر محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران برای حاضران پخش شد.

پس از پایان این فیلم، بخش ابتدایی این مراسم پایان یافت و ادامه این برنامه در لابی طبقه اول خانه هنرمندان ایران از سر گرفته شد.

به‌این‌ترتیب بخش دوم این مراسم با قرائتِ فالی از دیوان حافظ، توسط عبدالمهدی مستکین (معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران) برای حاضران آغاز شد و با اجرای قطعات موسیقایی با پیانو توسط میلاد محسنیان ادامه یافت.

اجرای شاهنامه‌خوانی برای حاضران نیز بخش بعدی این برنامه بود که در آن استاد محمد معجونی به اجرای قصه بیژن و منیژه پرداخت. همچنین اجرای موسیقی نواحی از استان هرمزگان نیز بخش دیگری از این مراسم بود که در آن، محسن آقایی (سرپرست گروه و نوازنده نی‌انبان)، عیسی سلیمیان (خواننده)، امین سلیمیان (کوبه‌ای)، سیاوش آزاد (دایره)، علیرضا بهرام‌پور (فلوت)، پویا بیات (ضرب تمپو) به اجرای قطعاتی پرداختند.

همچنین شعرخوانی همراه با موسیقی توسط رضا توسلی بخش بعدی این برنامه را شکل می‌داد. «روایت‌گری و قصه‌گویی» نیز عنوان بخش بعدی این مراسم بود که در آن تعدادی از نوجوانان و کودکان که از اعضای کتاب‌کده قصه و افسانه بودند، به خوانش بخشی از نمایشنامه «آرش» بهرام بیضایی پرداختند.

نوازندگی تنبور، ضرب و موسیقی کردی توسط مازیار حیدری و فرزندش زرتشت حیدری نیز پایان‌بخش این مراسم بود که با استقبال ‌کم‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» رأس ساعت ۱۶ جمعه اول دی ۱۴۰۲، در فضای باز خانه هنرمندان ایران آغاز و ساعت ۱۹ در لابی همکف خانه هنرمندان ایران با استقبال پرشور مخاطبان پایان یافت.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین
با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» و برنامه‌های فرهنگی در این شهر در حال برگزاری است.

|

گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد
گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد

عمران خان، هنرمند هندوستانی و یکی از سخنرانان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گوید تئاتر ایران دوباره به او ثابت کرده است که با حال خوبش، راه پیشرفتش را ادامه می‌دهد.

|

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نظرات کاربران