در حال بارگذاری ...
با آهنگسازی و کارگردانی آریا عظیمی‌نژاد

«تعزیه» مهمان پاریس شد

گروه موسیقی بوم و بر با طراحی، آهنگسازی و کارگردانی آریا عظیمی‌نژاد در پاریس با کنسرت ـ تعزیه راوی مجلس تعزیه «حضرت عباس علیه‌السلام» شدند.

به گزارش ایران تئاتر، همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گروه موسیقی بوم و بر با طراحی، آهنگسازی و کارگردانی آریا عظیمی‌نژاد در سالن اودیتوریوم پاریس با کنسرت ـ تعزیه «Le Protecteur») به معنای حمایت‌کننده) راوی مجلس تعزیه «حضرت عباس علیه‌السلام» شد.

گروه موسیقی بخش اصلی این کنسرت - تعزیه را  تشکیل می‌دهد. در این شیوه اجرا، شبیه‌خوانان به همان شیوه مرسوم نمایشی روی صحنه حضور دارند و قطعات ساخته‌شده و متناسب با صحنه‌ها در قامت یک موسیقی متن دراماتیک و باشکوه از پیش از اجرا آغاز و در تمام طول مدت نمایش در فضاسازی نمایش همراه است.

براین اساس، مخاطبان به‌نوعی شنونده یک کنسرت موسیقی یک‌ساعته در هفت‌پرده هستند که هر‌ پرده روایتگر بخشی از داستان حضرت عباس علیه‌السلام در کربلاست.

پیش از شروع هر پرده، خلاصه‌ای از ترجمه آن به زبان فرانسوی در معرض دید تماشاگران قرار گرفته است.

آریا عظیمی‌نژاد (نوازنده سه‌تار)، نیما رمضان (نوازنده گیتار الکتریک)، مقداد شاه‌حسینی (نوازنده عود)، آرش سعیدی (نوازنده گیتار بیس) و فرهاد صفری (نوازنده پرکاشن) اعضای گروه موسیقی این کنسرت ـ تعزیه هستند که ترکیب سازها در آن تحول پیداکرده‌ است.   

سیدمحسن هاشمی در نقش حضرت عباسبن‌علی (ع) و مجتبی حسن‌بیگی در نقش شمربن‌ذی‌الجوشن در این کنسرت- تعزیه به ایفای نقش پرداختند.

تعزیه که به‌عنوان میراث ناملموس هنر ایران در یونسکو به ثبت رسیده است، برای نخستین بار است که با این شیوه اجرا در خارج از کشور روی صحنه رفته است‌.

با توجه به استقبال خوب تماشاگران فرانسوی قرار است این رویداد که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه برگزار شد، پس از وقفه‌ای کوتاه مجدداً در پاریس و چند شهر دیگر اروپا روی صحنه برود‌.

محمد روح‌الامین طراحی پوستر این رویداد را بر عهده داشته است.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

چه اجرایی را در کدام سالن‌ اداره کل هنرهای نمایشی ببینیم؟

تئاتر شهر، سنگلج و تالار هنر میزبان 9 نمایش هستند
چه اجرایی را در کدام سالن‌ اداره کل هنرهای نمایشی ببینیم؟

تئاتر شهر، سنگلج و تالار هنر میزبان 9 نمایش هستند

برنامه اجراهای خرداد‌ 1403 تالارهای نمایشی تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج اعلام شد. «گالیله»، «توو»، «بیرون پشت در»، «شاید»، «گربه جان»، «دوازده سی‌وشش»، «اتاق ورونیکا»، «جادوی شهرزاد» و «انگشتر اسرار آمیز» 9 نمایش صحنه‌ای سالن‌های دولتی هستند.

|

«شاید» در تئاتر شهر

«شاید» در تئاتر شهر

نمایش «شاید» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل نجار در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

|

حسن علیکرمی، از تجربه همکاری با هوشنگ مرادی‌کرمانی در اجرای «گربه جان» گفت

با ترکیب حس نوستالژیک اثر و خاطرات شخصی‌ام، به داستانی تازه رسیدم
حسن علیکرمی، از تجربه همکاری با هوشنگ مرادی‌کرمانی در اجرای «گربه جان» گفت

با ترکیب حس نوستالژیک اثر و خاطرات شخصی‌ام، به داستانی تازه رسیدم

حسن علیکرمی، کارگردان و نویسنده نمایش «گربه‌جان»، می‌گوید در اقتباس از داستانی به قلم هوشنگ مرادی کرمانی، حس نوستالژیک اثر را با خاطرات خودش ترکیب کرده و به داستانی جدید رسیده است.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «قرار در قعر»

وحید خدابنده‌لو: کهن‌الگوها؛ حس ناب همذات‌پنداری را در مخاطب ایجاد می‌کنند
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «قرار در قعر»

وحید خدابنده‌لو: کهن‌الگوها؛ حس ناب همذات‌پنداری را در مخاطب ایجاد می‌کنند

وحید خدابنده‌لو، نویسنده و کارگردان نمایش «قرار در قعر» می‌گوید مراسم، عقاید و باورهای هر قوم در عین تفاوت‌های منحصر به فرد با آیین و باورهای دیگر اقوام، ریشه در کهن‌الگوهایی دارند که حس ناب همذات‌پنداری را در دل مخاطب ایجاد می‌کند.

|

نظرات کاربران