در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایران تئاتر، چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، بخشی از برنامه‌های بیست‌و‌یکمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا (ع) است که مقدمات برگزاری آن، از آذر امسال با انتشار فراخوان کلید خورده است. 

براساس گاهشمار برگزاری این جشنواره، زمان اجرای گروه‌های پذیرفته شده در آن، 25 فروردین تا 25 اردیبهشت 1403 خواهد بود. 

مهدی سیم‌ریز که دبیری چهاردهمین دوره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی را برعهده دارد، با اشاره به ایجاد تغییرات بزرگ در برگزاری این رویداد به نسبت دوره‌های پیشین، گفت: «برگزاری جشنواره به شکل غیررقابتی و مبتنی بر اجراهای عمومی در هشت نقطه متفاوت از کشور، تفاوت اصلی این دوره نسبت به سال‌های قبل است.»

او بابیان اینکه امسال تلاش بر این بوده است تا میزان بهره‌گیری مخاطبان کودک و نوجوان از اجرای نمایش‌ها افزایش ده برابری داشته باشد، افزود: «امسال به جد از تولید نمایش حمایت می‌کنیم.»

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی ابراز امیدواری کرد که این تغییر رویکرد جشنواره، منجر به اتفاقات خوبی برای این حوزه شود.

سیم‌ریز ادامه داد: «در این دوره، آثار به‌جای اینکه در یک بازه زمانی چندروزه در یک شهر متمرکز و در تعداد محدود به اجرا بروند، در شهرهایی که تولیدشده‌اند، حدود ۲۰ اجرا خواهند داشت که بر این اساس تعداد مخاطبان بسیار بیشتر خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین و کارآمدترین عنصر انتقال مفاهیم در بحث تئاتر، نمایشنامه است، گفت: «اگر نمایشنامه درست و مبتنی بر اهداف و سیاست‌های جشنواره شکل‌گرفته باشد، بقیه ارکان نمایش نیز کاملاً در خدمت آن هدف خواهند بود و کار موفق می‌شود. این تغییر در بدنه جشنواره باید نهادینه شود تا بیشترین میزان بهره‌برداری را از تولید نمایش کودک و نوجوان داشته باشیم.»

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی همچنین گفت: «امسال فرصت کافی به گروه‌های نمایشی داده‌شده است تا پیرامون موضوع نمایشنامه، تدوین و تعریف آن با همراهی دبیرخانه جشنواره، مداقه بیشتری داشته باشند و اهمیت بیشتری به محتوا داده شود.»

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: «در راستای تحقق اهداف محتوامحوری جشنواره، یک سری متون نیز از سال گذشته به قلم نویسندگان برجسته حوزه تئاتر کودک و نوجوان آماده و منتشرشده و در اختیار گروه‌ها قرارگرفته است.»

سیم‌ریز در این راستا افزود: «در این زمینه، تعداد هشت نمایشنامه برگزیده سال گذشته، به‌عنوان آثار شاخص تئاتر کودک و نوجوان رضوی، دستمایه گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره برای تولید اثر قرارگرفته است که می‌توانند از آن استفاده کنند.»

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجربه حضور خود در دوره‌های قبل این رویداد گفت: «جشنواره در طول 13 دوره برگزاری، دچار نوسانات مختلف و متعددی بوده و در برخی دوره‌ها بسیار خوب برگزار شده، اما برخی از ادوار خیلی قابل دفاع نبوده است.»

او بخش اعظم علت قابل دفاع نبودن برخی دوره‌های این جشنواره را مشکلات و ردپای مباحث مالی و اعتباری دانست و گفت: «برهه‌هایی که حمایت بهتری از گروه‌ها بوده و تولید و امر برگزاری نیز حمایت‌شده است، جشنواره خیلی شاخص، باکیفیت و قوی برگزار شده اما در جایی که حمایت‌ها کمتر بوده، تولید آثار دچار تعجیل و فقر اعتبار محتوایی بوده است که به‌تبع جشنواره نیز نتوانسته حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.»

این فعال تئاتری ادامه داد: «تلاش بر این بوده است که در دو سه سال گذشته، بحث محتوایی و فنی جشنواره تا حدی به سمت جلو حرکت کند تا نهایتا به یک استاندارد حداقلی برسد.»

سیم‌ریز بابیان اینکه «اگرچه نمی‌توان گفت در حال حاضر به‌صورت مسجل، این هدف محقق شده اما بنا براین است هرسال بر نقاط قوت تأکید و نقاط ضعف کمتر شود»، افزود: «بر این اساس، توسعه بیشتری به این بخش داده شده است و در کوتاه‌ترین زمان به ایده‌آل مناسبی از برگزاری این جشنواره که مزین به نام امام رضا علیه‌السلام است، خواهیم رسید.»

او در واکنش به این پرسش که «آیا بخش تئاتر جشنواره امام رضا (ع)، توان ارتقا به سطح فراملی را دارد یا خیر»، پاسخ داد: «دو راهکار برای ارتقای سطح این جشنواره از سطح ملی به بین‌المللی وجود دارد؛ اول اینکه این جشنواره می‌تواند یک اتفاق مشترک بین کشورهای شیعه‌نشین باشد یا بین شیعیان کشورهای مختلف دنیا که در تولید آثار فرهنگی هنری مشارکت دارند، برگزار شود.»

این هنرمند، با بیان اینکه برای ارتقا به سطح بین‌المللی جشنواره، حتی می‌شود یک اثر شیعی مزین به نام حضرت رضا علیه‌السلام از کشورهای اروپایی متقاضی حضور در جشنواره باشد، گفت: «این بُعد کار سختی نیست، لذا می‌توان از گروه‌هایی که در این جامعه‌های مخاطب هستند، حمایت کرد. راه دیگر تحقق فراملی شدن این بخش این است که با توجه به مفاهیم مندرج در احادیث رضوی، یک مفهوم را که مفهوم مورد تأکید امام رضا (ع) است، به‌عنوان بحث مشترک انتخاب کنیم.»

سیم‌ریز در توضیح این مطلب افزود: «در این راستا، مطلبی مانند حدیث ایشان مبنی بر «دوستی با مردم نیمی از خرد است»، می‌تواند ارائه شود و بگوییم هر اثری با این مضمون برای کودکان و نوجوانان مفاهیم تربیتی داشته باشد، منطبق بر کلام حضرت است و می‌تواند در جشنواره حضور یابد که این هم مسیری شدنی است اما به تخصیص اعتبار ارتباط بستگی دارد.»




مطالب مرتبط

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد
محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد

محمود سالاری، در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان تاکید کرد تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد و از این طریق، هنرهای قدسی از مساجد به سطح جامعه راه خواهند یافت.

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره فجر42

پرهام خاکزاد: باید تعداد رویدادهای تئاتر دانشجویی افزایش یابد
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره فجر42

پرهام خاکزاد: باید تعداد رویدادهای تئاتر دانشجویی افزایش یابد

پرهام خاکزاد می‌گوید از نظر من مهم‌ترین رویدادهای تئاتری کشور، جشنواره‌های مرتبط با دانشجویان است، چراکه آثار این نسل سرشار از خلاقیت و حرف‌های تازه است.

|

نظرات کاربران