در حال بارگذاری ...
در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران مطرح شد

صدیقه مشایخی: نبض تئاتر کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای می‌تپد

صدیقه مشایخی داور بخش خیابانی جشنواره منطقه‌ای راه ابریشم، تعامل و آشنایی هنرمندان در جشنواره تئاتر منطقه ای را رویدادی موثر دانست که به پیشرفت تئاتر کشور کمک می‌کند و هنرمند سعی می‌کند با نبض تئاتر کشور هماهنگ شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران به میزبانی مشهد، از یکشنبه 10 دی تا چهارشنبه 13 دی با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، مازندران و گلستان در حال برگزاری است.

صدیقه مشایخی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای را بسیار با اهمیت می‌داند و می‌گوید: «هدف برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای از ابتدا همین بوده که هنرمندان طی یک گردهم آیی با هم تعامل داشته باشند.»

او می‌افزاید: «در جشنواره‌ها بین هنرمندان استان‌های مختلف تبادل نظر و شناخت سلیقه‌ها و شناخت تکنیک‌های هنری اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای تئاتر کشور برآیند رو به رشد داشته باشد.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «سال گذشته از نظر من جشنواره تئاتر مناطق بهتر برگزار شد و آن تعاملی که هدف اصلی این رویداد است بیشتر به چشم می‌خورد. در جشنواره امسال گروه نمایش یک روز قبل از اجرایش می‌آید و یک روز بعد از اجرا باید به شهر خودش بازگردد هرچند دوستان می‌گویند این روش استاندارد است ولی این استاندارد با اهداف جشنواره متغایر است و طبیعتا آن تعامل لازم بین هنرمندان اتفاق نمی‌افتند«.

مشایخی می‌گوید: «نباید هنرمند مانند یک اپراتور بیاید، اجرا کند و برود در حالی که همواره هدف این جشنواره تعامل، تبادل نظر و شناخت بوده است.»

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: «در جریان عمومی تئاتر کشوربا توجه با همان استاندارد‌ها، وقتی هنرمندی که دغدغه فعالیت دارد می‌آید و با هنرمندانی که در استان‌های دیگر فعالیت موفقی دارند مواجه می‌شود، به دنبال دلایل موفقیت این هنرمند می‌رود و این پیگیری‌ها و پرسش‌ها به او در روند پیشبرد تئاتر کشور کمک می‌کند و هنرمند سعی می‌کند با نبض تئاتر کشور هماهنگ شود «.

مشایخی می‌افزاید: «این تبادل نظر‌ها باعث می‌شود، تئاتر تنها در پایتخت قوی نباشد و ما هم در استان‌ها روند رو به رشد داشته باشیم و کمی جهان شمول‌تر به تئاتر نگاه کنیم«.

داور بخش خیابانی جشنواره منطقه‌ای خاوران؛ اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای را اقدامی ارزشمند ارزیابی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد: «بهتراست یک جشنواره تئاتر خیابانی منطقه‌ای مجزا داشته باشیم.»

او که همراه گروه‌های شرکت‌کننده استان قم در جشنواره تئاتر پارس در شیراز هم حضور داشته است توضیح می‌دهد: «در شیراز، اجرای خیابانی منوط می‌شد به این که اجرای صحنه‌ای به پایان برسد و تماشاگر بیرون بیاید، در حالی که تئاتر خیابانی به تنهایی تاثیرگذار است و اگر اجرای توانایی باشد، ناخودآگاه مخاطب را جذب می‌کند و خوشبختانه در جشنواره منطقه خاوران اجرا‌های خیابانی مستقل هستند و مخاطب خودشان را دارند.»

مسئول تئاتر خیابانی استان قم می‌گوید: «در جشنواره‌های استانی ۵ سال اخیر استان قم، بخش خیابانی را داشتیم ولی جدی گرفته نمی‌شد و در حد استان می‌ماند و نهایتاً ۳ تا۴ تا گروه نمایش خیابانی داشتیم ولی اتفاقاتی که امسال افتاد و دیده شدن آثار خیابانی، خیلی مؤثر بود.»

مشایخی می‌افزاید: «جدی گرفته شدن تئاتر خیابانی حداقل تأثیرش این است که هنرمندان را فعال‌تر کرده است. با مطالعات گسترده‌تر و حضور درکارگاه‌های آموزشی سعی می‌کنند کیفیت آثارشان را ارتقا بدهند تا به بخش کشوری برسند.»

او می‌گوید: «تئاتر خیابانی جایگاه ویژه‌ای دارد چون بخش اعظم جامعه نمی‌آیند در سالن نمایش تئاتر ببینند ولی اگر یک نمایش خیابانی اجرا شود که به دغدغه‌های روز اجتماع می‌پردازد می‌ایستند؛ تماشا می‌کنند و دست کم برای چند دقیقه‌ اندیشه می‌کنند.»

بیست‌وهشتمین جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای، دی 1402، بعد از استان فارس (پارس)، در استان‌های خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار می‌شود و برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

نظرات کاربران