در حال بارگذاری ...

تلاش یک دانشجو برای زنده نگه داشتن ضربان نبض تئاتر دانشگاهی

سمیرا سرچاهی، دبیر دومین جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید دانشجویان با برگزاری جشنواره‌های داخلی تلاش می‌کنند نبض تئاتر دانشگاهی را زنده نگه دارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، سمیرا سرچاهی، دبیر دومین جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس که خود دانشجوی این رشته است، درباره روند برگزاری این رویداد، نکاتی را بازگو کرد.

سمیرا سرچاهی، در ابتدای سخنان خود درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد: «اولین دوره جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس، نیمه اول امسال برگزار شد و حالا دومین دوره آن از روز شنبه ۱۶ دی برگزار می‌شود و تا ۱۹ همین ماه ادامه دارد. در این جشنواره، ۱۹ نمایش اجرا می‌شوند که مدت زمان اغلب آن‌ها زیر ۳۰ دقیقه است.»

این دانشجوی تئاتر درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: «جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس، ماحصل کلاس‌هایی است که زیر نظر استادان گوناگون داشته‌ایم. علاقه‌مند بودیم تا جشنواره خود را به صورت ترمیک برگزار کنیم ولی فعلا در حال آزمون و خطا هستیم. هدف‌مان این بود که بچه‌ها در فضایی دوستانه، کارهای یکدیگر را ببینند و درباره آن گفت‌وگو کنند. تلاش می‌کنیم با برگزاری این جشنواره، بستری برای شکل‌گیری حوزه گفتمان و نقد که در حال حاضر بسیار ضعیف است، فراهم کنیم، تا جشنواره بار علمی بیشتری هم داشته باشد.»

او با اعلام اینکه این جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، توضیح داد: «رقابتی بودن، فضای دوستانه و علمی را تغییر می‌دهد. هدف ما این بود که دانشجویان آثار یکدیگر را ببینند و با هم گفت‌وگوی علمی داشته باشند. بنابراین قصدمان ارزش‌گذاری نیست چراکه اصولا فضای دانشگاه، فضای آزمون و خطاست و جای ارزش‌گذاری‌های این چنینی نیست.»

سرچاهی در واکنش به این پرسش که «آیا این جشنواره تلاشی است برای پر کردن جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی»، توضیح داد: «یکی از اهداف ما زنده نگه داشتن بارقه‌های تئاتر دانشجویی است. در زمانه‌ای که جشنواره تئاتر دانشگاهی نداریم، تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره، جرقه‌های تئاتر دانشجویی را زنده نگه داریم.»

او تاکید کرد: «جشنواره ما هرگز قرار نیست جای جشنواره تئاتر دانشگاهی را پر کند، اصلا چنین هدفی نداریم، بلکه برگزاری آن جشنواره مطالبه مهم ماست و از وزارت علوم می‌خواهیم جشنواره تئاتر دانشگاهی را به ما بازگرداند. بنابراین جشنواره ما در راستای جشنواره دانشگاهی است و نه جایگزین آن.»

این فعال تئاتری، بخش نقد را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این جشنواره دانست و افزود: «جلسات نقد نمایش‌ها با حضور استادان دانشگاه برگزار می‌شود و یک نشست تخصصی در زمینه تئاتر دانشگاهی هم خواهیم داشت.»

سرچاهی که خود دانشجوی بازیگری در دانشگاه تربیت مدرس است، درباره چشم‌انداز آینده تئاتر برای دانشجویان این رشته گفت: «متاسفانه خصوصی شدن تئاتر، کار را برای دانشجویان بسیار سخت کرده است. دانش‌آموختگان تئاتر بدون حمایت و پشتوانه وارد فضای حرفه‌ای می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از آنان ناچار هستند بدون تمرین و آماده‌سازی لازم، نمایش‌هایی را روی صحنه بیاورند و همین موضوع باعث افت کیفی کارها می‌شود. در این بین حتی تالار مولوی هم به دلیل تنگناهای مالی، ناچار است به اقتصاد خود فکر کند.»

او اضافه کرد: «بازار کار تئاتر برای دانشجویان به دلیل نبود حمایت و امکانات بسیار سخت است و کسانی که از بدنه تئاتر دانشگاهی وارد فضای کار می‌شوند، خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و این نگاه متاسفانه در میان هنرمندان تئاتر هم وجود دارد. به همین دلیل تعدادی از فارغ‌التحصیلان تئاتر شغل دیگری انتخاب می‌کنند و برخی هم به فکر مهاجرت می‌افتند.»

این دانشجو در واکنش به این پرسش که «آیا در دانشگاه امکان اجرای عمومی برای دانشجویان وجود دارد»، پاسخ داد: «دانشگاه ما فقط یک پلاتو دارد و به جز این، امکان بلیت‌فروشی هم نداریم. شرایط به گونه‌ای نیست که دانشجویان بتوانند کارهای خود را به اجرای عمومی بگذارند. بنابراین به ناچار باید وارد فضای تئاتر حرفه‌ای بشوند که همانطور که گفتم، دشواری‌های بسیاری دارد.»

سمیرا سرچاهی در پایان سخنانش بار دیگر تاکید کرد: «ما هنوز به بازگشت جشنواره تئاتر دانشگاهی امیدواریم و با برگزاری جشنواره‌های داخلی تلاش می‌کنیم نبض تئاتر دانشگاهی را زنده نگه داریم.»




مطالب مرتبط

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

الینا پانایوتو و نیکولاس تومبروس دو هنرمند یونانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گویند از برگزاری و حضور مخاطبانی از طیف کودک، نوجوان و بزرگسال در شهر اردکان شگفت‌زده شده‌اند.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

نظرات کاربران