در حال بارگذاری ...
قطب‌الدین صادقی در افتتاحیه «دلاور سرزمین غرب» مطرح کرد

هر چیزی کهن‌تر باشد، برای ما مقدس‌تر است

اجرای نمایش «دلاور سرزمین غرب» با حضور قطب‌الدین صادقی، استاد دانشگاه، نمایشنامه‌نویس، مترجم و کارگردان تئاتر آغاز شد.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «دلاور سرزمین غرب» به نویسندگی جان میلینگتون سینگ، کارگردانی رضا ساغری و تهیه‌کنندگی امیرمسعود هیدارن، چهارشنبه 13 دی‌ در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو میزبان قطب‌الدین صادقی شد.

صادقی پیش از شروع نمایش گفت: «مایه مباهات بنده است که در شب گشایش این نمایش به تماشای آن بنشینم و خوشحالم که چراغ این تماشاخانه خاموش نیست. یکی از نشانه‌های بارز جامعه مدنی و پیشرفته و جامعه‌ای که از زندگی غریزی دور است، برخورداری از تئاترهای فراوان است. از یونان باستان تا امروز، این الگویی‌ست برای داشتنِ یک فرهنگ والا و مدنیت پیشرفته. در همه جهان یکی از پایگاه‌های فکری و فرهنگی که در آن مثل ذره‌بین هم روی مسائل زوم و تحلیل می‌کنند یا برخورد و نقد می‌کنند و هم این‌که احساسات بزرگ بشری را یک بار دیگر با یک نگرش تازه و تعمیق دوباره در پیش چشم شهروندان می‌گشایند تا انسان بتواند به مدارج بهتری از اندیشه و احساسات ژرف‌تری از عواطف خود دست پیدا بکند.»

این کارگردان تئاتر ادامه داد: «تمام این موارد باعث می‌شود ما با هم کمی مهربان‌تر باشیم و انسانی‌تر رفتار کنیم و از همه مهم‌تر چیزی که یونانیان کشف کردند و هرچند دیر، اما خوشبختانه به ما هم رسیده، این است که یاد بگیریم دیالوگ داشته باشیم. اساس درام دیالوگ است. دیالوگ یعنی دو سوی یک مجادله، یک دعوا و درگیری که به یک اندازه حق ابراز وجود دارند، یعنی همان‌قدر که شما حق دارید سخن‌تان را به میان بیاورید و از نقطه‌نظرات خودتان دفاع کنید، به همان اندازه باید به مخالف‌تان میدان بدهید تا از نقطه‌نظرات و بیانات و مکنونات دلش دفاع کند. به قول ناصرخسرو در دو جای دنیا هنر انسانی، شلاق یا تازیانه عقیده است. ما باید از این تازیانه عقیده برای بیان مسائل و درگیری‌های اجتماعی‌مان یا احساسات نیکی که به آن نیاز داریم تا یک جامعه خوب داشته باشیم، دفاع کنیم و به معرض تماشا بگذاریم.»

صادقی افزود: «تئاتر فقط سرگرمی نیست، بلکه هم گستره اندیشه را دربرمی‌گیرد و هم گسترش‌ دادن عواطف و احساسات بزرگ انسانی را. امیدوارم نمایش «دلاور سرزمین غرب» در این راستا و تماشاخانه نوفل‌لوشاتو در این سمت‌وسو حرکت کنند و به ما بیش از آنچه می‌دانیم، چیزی بیاموزاند. ما برای همین آمده‌ایم.»

همچنین قطب‌الدین صادقی در پایان اجرا، درباره نمایشی که دیده بود، گفت: «مفهوم پدرکشی در فرهنگ غرب گناه نیست. من سال‌ها ادبیات تطبیقی درس دادم. ما در جهان 83 قصه داریم مثل «رستم و سهراب» که مربوط به جنگ پدر و پسر است و در اغلب‌شان، حوادث به کشتن پدر منجر می‌شود، مثل «ادیپ» اما در شرق این‌گونه نیست. این‌جا در واقع پسر کشته می‌شود! جهت نگرش تاریخی و فلسفی در غرب رو به جلوست و نگرش ما رو به عقب، یعنی هر چیزی کهن‌تر است، برای ما مقدس‌تر است، ولی برای آن‌ها هر چیزی جدیدتر باشد، مبارک است. نمایشنامه «دلاور سرزمین غرب» به این موضوع می‌پرداخت و پروژه ناتمام کشتن پدر را در صحنه پایانی به سرانجام برساند. آن جشن شبیه به گروتسک جمع که قاتلی را تقدیس می‌کنند، کمی با فرهنگ ما متفاوت است. اگر این‌گونه باشد، باید از زاویه نقد و تمسخر و خنده با آن روبه‌رو بشویم که دوستان در این کار، لحن جدی نمایش را به لحن کمیک برگردانده‌اند که شاید به این طریق فاصله‌ای انتقادی بگیرند از موضوع تا به این مسئله بخندند، چون برای ما همیشه پدران و پدران‌شان مقدس بوده‌اند. خسته نباشید و دست‌مریزاد می‌گویم به این گروه که در یک کار هماهنگ خیلی تلاش کرده بودند. همین‌که یک گروه دور هم جمع شده و توانسته‌اند با تبادل احساسات و اندیشه و تکنیک چنین نمایشی را به سرانجام برسانند، در جای خودش قابل تحسین است.»

.در پایان نخستین اجرای نمایش «دلاور سرزمین غرب»، رضا ساغری، کارگردان این اثر ضمن ادای احترام به حضور  قطب‌الدین صادقی اجرای آغازین خود را به روح زنده‌یاد محمدمعین هیدارن تقدیم کرد

نمایش «دلاور سرزمین غرب» امشب، شنبه 16 دی‌ نیز روی صحنه خواهد رفت. این اثر  هر شب ساعت 21:15 در تماشاخانه‌ نوفلشاتو روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

نظرات کاربران