در حال بارگذاری ...
کاظم نظری در نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر مطرح کرد

تاکید بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر

نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور مدیران کل تجسمی، نمایشی و موسیقی و دبیران جشنواره‌های هنری فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیر عبدالحسینی (دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر)، مهدی حامدسقایان (دبیر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)، رضا مهدی (دبیر سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، مسعود زنده‌روح کرمانی (دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) و جعفر واحدی (دبیر اجرایی این رویداد هنری) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

محمد خراسانی‌زاده، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: «اینجا موزه هنرهای معاصر تهران است و نه صرفا موزه هنرهای تجسمی معاصر و امیدوارم همه کمک کنیم تا بستر مناسبی برای ظهور و بروز هر آنچه ذیل هنر معاصر جای می‌گیرد، باشد.»

او افزود: «جمعی که اکنون در کنار هم نشسته‌اند، مسئولیت خطیری بر دوش‌شان است و هر تصمیمی که بگیرند در سطح کشور جاری و ساری خواهد شد. در دنیا یک جام جهانی و یک المپیک داریم. جام جهانی مخصوص فوتبالی‌هاست اما المپیک برای همه رشته‌هاست. تصور کنید در سینما کوچک‌ترین جوایزی که از سوی سینماگران کسب می‌شود، مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما در تجسمی، هنرمندان ما حتی اگر در دوسالانه مهمی مانند ونیز که المپیک هنر دنیاست نیز شرکت کنند، حضورشان بازتاب چندانی در فضای رسانه‌ای کشور نمی‌یابد. یکی از دلایل این وضعیت، این است که چنین جمعی دور هم ننشسته تا به این موضوع فکر کند که چه باید کرد تا شرایط به سمت بهبود برود.»

خراسانی‌زاده افزود: «باید به این فکر کنیم که چگونه جشنواره‌های هنری فجر از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار خواهند شد تا چه از حیث تصویری، چه به لحاظ مفهومی و چه از وجه سیاستگذاری دارای نقاط مشترکی باشند. اگر همه به این جمع‌بندی برسیم که جشنواره‌ فجر قله کارهای ماست و سایر جشنواره‌ها در دامنه آن جای می‌گیرند، باید طبق همین جمع‌بندی سیاستگذاری و اقدام کنیم. در نهایت لازم است همه بکوشیم تا بتوانیم در مسیری مشترک گام برداریم.»

تاکید بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از این نشست گفت: «فکر می‌کنم لازم است به طرح موضوعاتی بپردازیم که از حیث تناسب با بودجه فعلی‌مان قابلیت اجرا داشته باشند. بدین معنا، باید بر اساس داشته‌های‌مان بیاندیشیم و مباحث‌مان در عمل امکان نتیجه‌بخشی و عملیاتی شدن را داشته باشد. با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه بودجه داریم، باید در حد توان بهترین اقدام ممکن را انجام دهیم.»

این مدیر هنری افزود: «هدف از برگزاری این جلسه آشنایی و ارتباط دبیران محترم جشنواره‌های فجر با یکدیگر است. تبادل فکر و اندیشه میان دبیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌های فجر می‌تواند بسیار موثر باشد و باب همکاری‌ها و تعاملات مشترک را فراهم کند. فکر می‌کنم امسال هر سه جشنواره می‌توانند توسط یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.»

نظری ادامه داد: «تاکید ما بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر است و اساسا ارزش جشنواره هم به حرفه‌ای بودن آن است. از این‌رو باید تا حد امکان سطح جشنواره‌های فجر را ارتقا ببخشیم. کما اینکه ما در جشنواره‌های استانی‌مان مدام به داوران تاکید می‌کنیم که کارهای خوب و استاندارد را انتخاب کنند.»

تندیس‌های فجر، سند ملی و چند داستان دیگر

او با اشاره به زمینه‌های مشترکی که می‌تواند هدف تعامل جشنواره‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر قرار گیرد، گفت: «ما اکنون در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه دچار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می‌تواند در این زمینه استادان خود را به ما معرفی کند تا از آن‌ها کمک بگیریم. یا در زمینه به‌سازی تندیس‌هایی که در فجر اهدا می‌کنیم نیز می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. همچنین می‌توانیم تعاملات مشترک و مشابهی را با دوستان‌مان در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. باید کاری کنیم که جشنواره‌های فجر بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند تا در نهایت، شاهد برگزاری رویدادهایی شکیل و شایسته در همه بخش‌ها باشیم.»

نظری توضیح داد: «موارد مهمی که در این جلسه مطرح و مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد، باید در سند ملی هم آورده شود؛ چراکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی که جنبه بالادستی دارد مورد تصویب قرار می‌گیرد، سپس از سوی ریاست محترم جمهوری به وزارت فرهتگ ابلاغ می‌شود و در نهایت، ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.»




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

نظرات کاربران