در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر مطرح شد

جشنواره فجر باید دارای استانداردهای جهانی باشد

کاظم نظری در نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که صبح روز یکشنبه ۲۴ دی برگزار شد، گفت کیفیت بالا و محتوا دو بخش مهم انتخاب آثار هستند. جشنواره فجر دستاورد تئاتر حرفه ای است و باید دارای استانداردهای جهانی باشد. رسالت تئاتر اثرگذاری است و امسال به این دونکته توجه شده و نمودش را خواهید دید.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری و رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز یکشنبه 24 دی با حضور کاظم نظری (رییس جشنواره) و مهدی حامدسقایان (دبیر جشنواره) و خبرنگاران و عکاسان رسانه های مختلف کشور در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، پوستر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر با طراحی حامد مغروری توسط کاظم نظری و مهدی حامدسقایان دبیر این رویداد رونمایی شد.

دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر: سیاست اصلی جشنواره تثبیت و اشاعه ارزش‌های انقلابی، ملی و تاریخی است

در ابتدای این نشست، مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر گفت: «از نیمه مرداد جلسات متعددی برگزار شد که حاصل آن انتشار فراخوان بود. سیاست اصلی جشنواره تثبیت و اشاعه ارزش‌های انقلابی، ملی و تاریخی است و با این رویکرد شعار امید، نشاط و همدلی را در نظر گرفتیم.»

او ادامه داد: «در جشنواره امسال ۱۲ بخش داریم که ۵ بخش آن جدید است که یا پیشتر نبوده و یا کمتر دیده شده‌اند. بخش مسابقه تئاتر ایران، داتشجویی، بین‌الملل، غزه، هویت ملی، نمایش تلویزیونی، فراگیر، نمایشنامه نویسی و کارگاه‌های آموزشی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر 1402 هستند.»

دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر ادامه داد: «جشنواره‌های جهان دو رویکرد دارند که یا تولیدات جدید یا کارهای اجرا نشده دارند که ما برای آن تاکید داشتیم و بخش دیگر مرور است. حضور ۳۴ نمایش را در این دو بخش در مسابقه تئاتر ایران شاهد خواهیم بود.»

حامدسقایان درباره بخش دانشجویی هم توضیح داد: «دو سالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده و به همین دلیل با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای این بخش جشنواره چهل و دوم تامین بودجه شد و ۲۵ نمایش و یک نمایش مهمان در این بخش حاضر هستند.»

او در ادامه تاکید کرد: «همچنین در بخش خیابانی ۳۳ نمایش در سطح شهر تهران اجرا خواهند شد. در رادیوتئاتر نیز ۱۱ نمایش از ۲۷ دی تا ۳۰ دی اجرا می‌شوند.‌ در بخش پژوهش نیز، ۳ سخنران ایرانی و ۲ سخنران بین‌المللی حاضر هستند که ۳۰ دی انجام می‌شوند.»

دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر ادامه داد: «بخش هویت ملی بخش جدیدی است که آثار حاضر در آن به شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی و شخصیت های بزرگ تاریخی ایران مانند آریوبرزن پرداخته اند.»

او تاکید کرد: «با وقوع جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به مردم و مقاومت فلسطین، فراخوان بخش غزه اعلام شد و خوشبختانه در بخش‌های مختلف، نمایش‌هایی به دفتر جشنواره ارسال شد و در مجموع ۹ نمایش اجرا و داوری خواهند شد.»

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین گفت: «بخش فراگیر با کمک سازمان بهزیستی به دلیل توجه به این قشر از جامعه طراحی شده و این بخش با حضور  ۲۱ اثر که ۱۴ کار در بخش صحنه‌ای و ۷ کار در بخش خیابانی شرکت دارند، با داوری جداگانه و اختتامیه‌ای جدا برگزار می‌شود.»

او افزود: «۳۷۹ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده است که در نهایت ۵ نمایشنامه انتخاب شد و در اختتامیه جشنواره جوایز به آن اهدا می‌شود و پس ازجشنواره به شکل کتاب چاپ می‌شود.»

این مدرس دانشگاه توضیح داد: «جنبه آموزشی را با غفلت جلو نمی‌بریم و نیازها و موارد آموزشی اهمیت زیادی در رشد و ارتقای آثار و البته هنرمندان دارد. در این ارتباط سایت جشنواره بعد از خبری شدن این نشست باز خواهد بود و هر فرد می‌تواند در دو کارگاه ثبت‌نام کند.»

او ادامه داد: «ما ۱۶۴۹ اثر در بخش های مختلف داشتیم که با توجه به فشردگی برنامه‌ها استقبال خوبی صورت گرفته و من از هنرمندان حاضر در جشنواره سپاسگزارم. امیدوارم جشنواره امسال همدلی و دوستی بین همه آحاد جامعه و هنرمندان به وجود بیاورد.»

مدیرکل هنرهای نمایشی: از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم صدای هنرمندان را به گوش مسئولان برسانند

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه این نشست توضیح داد و گفت: «تئاتر در این کشور با سختی کارش را پیش می‌برد. زیرساخت‌ها و بودجه‌هایش سخت تامین می‌شود. از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم صدای هنرمندان را به گوش مسئولان برسانند.»

او ادامه داد: «باید به تئاتر توجه شود و به ویژه به هنرمندان استان‌ها که تلاشگرند و نتوانستیم پذیرای همه آن‌ها باشیم.  از شما عزیزان در رسانه های مختلف درخواست می کنم که پای گفت‌وگو و درددل هنرمندان شریف و نجیب عرصه تئاتر بنشینید. تئاتر نیاز به سرمایه گذاری دارد. در طول این ۴۳ سال، سالن تئاتری اضافه نشده است. بودجه تئاتر اندک و ناچیز است و در عمل کمکی نمی‌کند؛ تئاتر با بیش از ۴۰ هزار هنرمند نیازمند یک سازمان تئاتر است که بتواند ردیف بودجه کشوری داشته باشد تا در عرصه تولید تاثیرگذار باشد.»

او افزود: «بودجه تئاتر کشور ۲۷ میلیارد است و همه جشنواره‌ها هم از دل همین بودجه تغذیه می‌شوند.»

نظری تاکید کرد: «وزیر محترم ارشاد و معاون امور هنری این وزارت‌خانه همواره کنار ما هستند تا به برگزاری جشنواره های مختلف تئاتری کمک کنند.»

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر: در آیین گشایش جشنواره امسال، از برگزیدگان بخش تئاتر تلویزیونی، رادیوتئاتر، مسابقه نمایشنامه نویسی و پژوهش تقدیر می شود

در ادامه این نشست، امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر 42 گفت: «در آیین گشایش جشنواره امسال که در سالن استاد ناظرزاده برگزار می شود، برگزیدگان بخش تئاتر تلویزیونی، رادیویی، مسابقه نمایشنامه نویسی و پژوهش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و همچنین از مهدی شرفی پیشکسوت رادیو تقدیر خواهد شد.»

او ادامه داد: «بخش تئاتر دانشجویی ما به تولید دو اثر با موضوع غزه پرداخته است. ما در این بخش با موضوع هویت ملی هم آثاری داریم.»

این هنرمند افزود: «۱۴ سالن در قالب ۸ تماشاخانه میزبان مهمانان جشنواره خواهند بود. همچنین در بخش مسابقه تئاتر ایران ۳۴ اثر در بخش های مرور، تازه ها، مناطق و دعوت دبیر داریم. در بخش خیابانی هم ۳۳ اثر حضور دارند که ۳۲ نمایش به  رقابت خواهند پرداخت؛در مجموع ۱۴۷ اثر در  بخش های مختلف و بر این اساس ۳۳۷ سئانس اجرا خواهیم داشت.»

شفیعی درباره بودجه هم توضیح داد: «بودجه این دوره از جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است و تلاش داریم بیشتر این بودجه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و در واقع ۸۰ درصد بودجه در قالب کمک هزینه و جایزه به شرکت کنندگان تعلق بگیرد.»

او همچنین گفت: «مسئله سامانه های فروش بلیت همواره مشکل جشنواره بوده است و در این ارتباط سامانه گیشه تئاتر رسما رونمایی خواهد شد و از روز چهارشنبه ۲۷ دی شرایط عرضه عمومی بلیت فراهم خواهد شد و متقاضیان از پنجشنبه می توانند بلیت های خود را از سامانه خریداری کنند.»

شفیعی افزود: «امسال در جشنواره کارت مهمان ویژه نداریم و همه تماشاگران مهمان ویژه جشنواره هستند.»

در ادامه نشست، حامدسقایان در زمینه محتوای بخش هویت ملی گفت: «امسال بخش حکیم نظامی گنجوی را بنابر تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که متاسفانه آثار متقاضی کیفیت بالایی نداشتند اما یکی از آن‌ها را که نسبت به دیگر آثار بهتر بود، در جدول برنامه قرار دادیم.»

دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخشی از گفته هایش به بهای ۵۰ درصد بلیت برای دانشجویان هم اشاره کرد.

حامدسقایان شعار این رویداد هنری را امضا و اثر انگشت خود دانست و گفت: «امیدوارم هنرمندان با امید و نشاط بیایند و تولیدات را غنا ببخشند. اگر برای من فرصتی بود از مهدکودک تا دانشگاه و تمام اقشار را درگیر می‌کردم. این ایدئالی است که در صورت تامین بودجه منجر به ایجاد یک اتفاق بزرگ خواهد شد.»

او ادامه داد: «هنرمندان ما عکس العمل خوبی نسبت به اتفاقات جهانی و اتفاقات جامعه نشان داده اند. ما حتی نمایشی در زمینه حادثه تروریستی کرمان داریم و این نشان دهنده واکنش سریع هنرمندان نسبت به شرایط روز است.» 

همچنین کاظم نظری در ادامه این نشست، با تاکید بر ویژگی مهم انتخاب آثار گفت: «کیفیت بالا و محتوا دو بخش مهم انتخاب آثار هستند. جشنواره فجر دستاورد تئاتر حرفه ای است و باید دارای استانداردهای جهانی باشد. رسالت تئاتر اثرگذاری است و امسال به این دونکته توجه شده و نمودش را خواهید دید.»

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «این کشور با این قدمت و فرهنگ غنی نیازمند تشکیلات تئاتر ملی است و ما در سند تئاتر کشور در تلاشیم به این موضوع توجه ویژه شود. خوشبختانه آثار زیادی در این دوره  از محتواهای ملی برخوردارند. ما سعی کردیم بودجه را برای خود تئاتر و نه حاشیه آن سرمایه‌گذاری و استفاده کنیم.»

سقایان درباره بودجه هم گفت: «نکته اول در بخش بودجه جشنواره، داشتن بودجه دائمی است تا نگرانی ها برطرف شود. نکته دوم شفاف سازی است وقتی همه کارها بر اساس مصوبات پیش برود نکته مبهمی وجود نخواهد داشت.» 

او افزود: «ما امسال کارت هدیه ای برای تغذیه هنرمندان به آن‌ها تقدیم می کنیم تا هر زمان و هر جایی که مدنظر داشتند از آن استفاده کنند. اگر فرصت بود تمام هزینه ها را به این شکل صرفه جویی می‌کردیم.

من قول داده‌ام تا بودجه رسانه ای شود و نکته مبهمی وجود ندارد.»

نظری در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برنامه‌ریزی برای اعزام خبرنگاران به جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای گفت: «ما باید در ایام برگزاری جشنواره منطقه ای، خبرنگاران را برای همراهی و شنیدن سخنان هنرمندان استانی به استان ها اعزام شوند. اما متاسفانه بودجه جشنواره منطقه‌ای کافی نیست، امسال بخش خیابانی هم اضافه شد و این موضوع کمی در فشردگی برنامه و بخش بودجه نیز تاثیر داشت.»

سقایان در ادامه سخنان خود درباره برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت: «من حامی برگزاری جشنواره منطقه ای هستم اما نه به شکل فعلی. ما باید تقویم و شکل برگزاری جشنواره را عوض کنیم. خوشبختانه امسال در این رویداد چند کار عالی داریم که پتانسیل جهانی شدن دارند.»

او افزود: «فشردگی زمان عامل مزاحمی است و قطعا بهتر بود آثار در تراکم زمانی بیشتری اجرا می شدند. ما تاکید کردیم کارهای ضعیف بالا نیاید و تک تک کارها سطح قابل قبولی دارند.»

کاظم نظری در ادامه گفت: «از شهردار تهران و شهرداری‌ها گلایه‌مندم، سال گذشته شهردار تهران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور داشتند ولی با توجه به دعوت‌های مکرر در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا نکردند.»

امیرحسین شفیعی در پاسخ به یکی از خبرنگاران توضیح داد: «متاسفانه فرق‌های بسیار زیادی بین فیلم و تئاتر گذاشته می شود و شوربختانه در فضای تئاتر کسی به کمک نمی‌آیند.»

مهدی حامدسقایان در ادامه گفت: «در طول سال تئاتر ایران توان جذب اسپانسر دارد. در فجر مدیریت تبلیغات و اسپانسر است. برای برند سازی و تجاری سازی در تئاتر باید به‌روز باشیم.»

او افزود: «قطعا پذیرایی از هنرمندان در سطح خوبی خواهد بود و صرفه‌جویی در ریخت و پاش‌های بیهوده خواهد بود. بودجه تئاتر کم است و باید این ساختار و تفکر محدود در مجلس و مسئولان تغییر کند. »

معاون مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: به دنبال وحدت رویه هستیم تا در همه دانشگاه‌ها کانون‌های تئاتر و فعالیت‌های تئاتری وجود داشته باشد​

در بخش پایانی این نشست خبری، مجتبی صفری، معاون مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز درباره بخش تئاتر دانشجویی گفت:  «تئاتر در دانشگاه‌ها هم شرایط خاصی دارد. تعداد کانون‌های تئاتر در دانشگاه‌ها کمتر از کانون‌های دیگر است. ما فرآیندی را که برای تئاتر در دانشگاه‌ها شکل بگیرد فقط به جشنواره تئاتر محدود نکردیم.»

او ادامه داد: «نسبت وزارت علوم و دانشگاه‌ها مثل نسبت سایر وزارتخانه و زیرمجموعه‌های‌شان نیست. دانشگاه‌ها در فعالیت‌های خود مستقل هستند و با یک ابلاغیه نمی‌توانیم یک وحدت رویه در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.»

صفری افزود: «تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل هنرهای نمایشی داریم که طی آن ارتباط انجمن‌های نمایش و سایر بخش‌ها با دانشگاه‌ها بیشتر شود.»

او با بیان اینکه به دنبال وحدت رویه هستیم تا در همه دانشگاه‌ها کانون‌های تئاتر و فعالیت‌های تئاتری وجود داشته باشد، توضیح داد: «ما آمادگی حمایت از تمامی اجراهایی که در بخش دانشگاهی جشنواره فجر حضور دارند برای اجرا در دانشگاه‌های سراسر کشور را داریم.»

مجتبی صفری در پایان سخنانش بر برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال آینده تاکید کرد.




مطالب مرتبط

فضای گرم و پُر شور در نخستین روز از اجراهای صحنه‌ای جشنواره فجر

استادانی که دانشجویان را تنها نگذاشتند و پیشکسوتانی که قوت قلب جوانان شدند
فضای گرم و پُر شور در نخستین روز از اجراهای صحنه‌ای جشنواره فجر

استادانی که دانشجویان را تنها نگذاشتند و پیشکسوتانی که قوت قلب جوانان شدند

هنرمندان، سیاستمداران، مدیران فرهنگی و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی، در نخستین روز از اجراهای صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره فجر، با حضور خود در تالارها و سالن‌ها، استقبالی پر شکوه از تلاش یک‌ساله هنرمندان تئاتر سراسر کشور را رقم زدند.

|

گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند
گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند

در آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش»، معرفی شدند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران