در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند

فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باور دارد آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امسال برای نخستین بار، شاهد اجرای آثار دانشجویی در بخشی ویژه خواهد بود. 

بنا بر رای هیئت انتخاب بخش تئاتر دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، متشکل از شهرام احمدزاده، فرزاد معافی غفاری و علی حاج ملاعلی، 18 نمایش منتخب برای حضور در این رویداد معرفی شدند.

برای آگاهی از چند و چون و نحوه انتخاب آثار نهایی حاضر در بخش دانشجویی با فرزاد معافی غفاری به گفت‌وگو نشستیم.

معافی غفاری با اشاره به حضور پرشور آثار دانشگاهی گفت: «برای من و دو عضو دیگر هیئت انتخاب بخش دانشجویی که آن‌ها نیز از چهره‌های دانشگاهی هستند، میزان استقبال از این بخش در جشنواره فجر باعث شگفتی بود. حدود 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد و اکثریت مطلق آثار، نسخه‌های کامل و نهایی اجرا به شمار می‌رفتند. به هیچ عنوان چنین استقبال گسترده‌ای را از سوی دانشجویان پیش‌بینی نکرده بودیم.»

این استاد دانشگاه همچنین درباره کیفیت آثار این بخش از جشنواره نیز توضیح داد: «به طور نسبی آثار این دوره از کیفیت خوبی برخوردار هستند. من فکر می‌کردم به دلیل شرایط ناشی از کرونا در چند سال اخیر که سبب وقفه در اجراهای تئاتر شده بود، ممکن است که آثار دارای کیفیت مطلوبی نباشند اما اصلا این‌گونه نبود و در مجموع، کیفیت آثار قابل قبول بود.» 

او همچنین درباره احتمال حضور پدیده‌های جوان در آثار مختلف گفت: «قطعا پدیده‌هایی در این بخش حاضر هستند. من از قبل با برخی از این افراد آشنا بودم. آثاری در بخش دانشجویی وجود دارند که در حیطه کارگردانی و بازیگری دارای چهره‌های درخشان و آینده‌داری هستند. متاسفانه مدتی است جشنواره تئاتر دانشگاهی که متولی آن وزرات علوم است، برگزار نمی‌شود و این مسئله در میزان اقبال دانشجویان نسبت به این بخش موثر بوده است. در دو دهه اخیر و بر اساس پژوهش‌های آماری می‌توان این‌طور ادعا کرد که اکنون بدنه اصلی تئاتر حرفه‌ای کشور، از طریق تئاتر دانشگاهی تامین می‌شود.»

معافی غفاری در مورد ضرورت حضور این بخش در جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: «بخش دانشجویی باید همواره در جشنواره فجر حاضر باشد. لازم است بخش دانشجویی با نگاهی ویژه تقویت شده و با سیاست‌گذاری خاص، تفاوت این بخش با جشنواره تئاتر دانشگاهی حفظ شود. وزارت علوم نقش بسیار مهمی در حیطه تئاتر دانشجویی دارد و نباید به آن همچون تئاتر نیمه‌حرفه‌ای نگاه کند. در پژوهشی متوجه شدم حدود هشتاد درصد افرادی که در رشته‌های متفاوت تئاتر کشور حضور دارند، خود دانشجو بوده‌اند. حتی نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش به این جمع اضافه شود تا این سه وزارتخانه مهم بتوانند نگاه جدی‌تری به تئاتر جوانان داشته باشند. بنده معتقدم که آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|