در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند

توحید معصومی، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است که گرچه نام‌های شناخته‌شده در بین خالقان آثار این بخش نیست اما هنرمندان جوانی که در جشنواره حضور دارند، نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق خواهند کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، بخش تازه‌های تئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور هفت نمایش از استان‌های مختلف کشور برگزار و مجموعه‌ای از بهترین نمایش‌هایی را شامل می‌شود که برای حضور در این فستیوال بین‌المللی تولید شده‌اند.

توحید معصومی، نویسنده و کارگردان تئاتر و عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره 42 تئاتر فجر درباره روند بازبینی آثار این‌گونه توضیح می‌دهد: «قبل از اینکه بازبینی کارها را شروع کنیم، فهرست کارهای متقاضیان را در دبیرخانه مرور کردیم و گرچه نسبت به دوره‌های قبل با اسامی شناخته‌شده‌تر و حرفه‌ای‌تر در این فهرست مواجه نشدیم اما چند گروه که می‌شناختم‌شان، در این بخش حاضر بودند که باعث شد با توقع بالا به سراغ بازبینی برویم.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه در این مورد انتظار کیفی که داشتیم چندان برآورده نشد اما دیدن نمایش‌هایی که نمی‌شناختیم، ما را شگفت‌زده کرد.»

معصومی، تاکید مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره برای انتخاب آثار را بر موضوع توجه به کیفیت هنری عنوان کرده و می‌افزاید: «هم مهدی حامدسقایان و هم دکتر نظری به‌شدت بر عنصر کیفیت تاکید داشتند و می‌خواستند که بدون توجه به نام‌ها و فقط با توجه به این نکته، انتخاب‌ها صورت بگیرد. در نهایت، هفت نمایش باکیفیت را که هر سه عضو هیئت انتخاب در موردشان رای مثبت داشتیم، معرفی کردیم.»

او جشنواره تئاتر فجر را ویترین تئاتر ایران برمی‌شمرد و می‌افزاید: «یکی از بحث‌هایی که در مرحله انتخاب آثار وجود داشت، دست کم گرفتن بحث جشنواره تئاتر فجر از سوی برخی از کارگردانان بود. جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است و بهترین‌های تئاتر را باید در بخش تازه‌ها داشته باشیم. آدم های بزرگی قبلا در این بخش بوده‌اند و انتظار می‌رود که هنرمندان با آمادگی بیشتر آثارشان را در این بخش شرکت بدهند.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان این نکته که اگر مبدأ جشنواره را پیروزی انقلاب بگذاریم، می‌گوید: «انتظار داشتیم نمایش‌ها در حد گام چهل‌ودوم باشند اما کیفیت برخی از آثار، از حد انتظار پایین‌تر بود.»

معصومی در ادامه به آسیب‌شناسی رکود کرونایی و وقایع سال گذشته بر تئاتر کشور پرداخته و می‌افزاید: «در بررسی کلی پتانسیل تئاتر با واقعیت تلخی مواجه شدیم. به اعتقاد من دو سال رکود کرونایی و تصمیمات برخی از هنرمندان پس از وقایع سال گذشته، به بحث تولید آسیب زده است اما امیدوارم و اعتقاد دارم به‌رغم برخی مشکلات، شاهد درخشیدن گروه‌های جوان‌تری خواهیم بود که نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند.»

او با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره تئاتر فجر شروعی دوباره و گذرگاهی امیدآفرین باشد، ادامه می‌دهد: «در این جشنواره گروه‌های جوان و خلاق شناخته خواهند شد و باور دارم با نسل جدیدی از هنرمندان مواجه می‌شویم انگار که در قدم اول دوره جدید هستیم.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار می شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|

نظرات کاربران