در حال بارگذاری ...
در کارگاه آموزشی با حضور مسعود فروتن مطرح شد

تولید تله‌تئاتر، می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد

مسعود فروتن، مدرس کارگاه «کارگردانی نمایش تلویزیونی» که در نخستین روز از چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد، تاکید کرد تله‌تئاترها می‌توانند برای فروش به رسانه‌های تصویری تولید شوند و بازده اقتصادی داشته باشند.

به گزارش ایران تئاتر، در نخستین روز از چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (چهارشنبه 27 دی)، کارگاه «کارگردانی نمایش تلویزیونی»، با حضور مسعود فروتن، در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

این کارگاه که با استقبال هنرمندان، دانشجویان و کارگردانان تئاتر همراه بود، در فضایی صمیمی، علاوه بر آموزش اصول کارگردانی نمایش تلویزیونی، یاد و خاطره ‌دوران باشکوه تله‌تئاترها را برای شرکت‌کنندگان زنده کرد.

بسیاری از هنرمندان نسل جوان، علاقه‌شان به نمایش‌های تلویزیونی و حضورشان در این حرفه را مدیون تلاش مسعود فروتن و تماشای تله‌تئاترهای او هستند و این ویژگی، بر فضای کارگاه آموزشی او حاکم بود. 

فروتن در این کارگاه آموزشی، به معرفی جایگاه و مقام کارگردان تلویزیون و حوزه فعالیت و اختیارات او پرداخت.

در این کارگاه آموزشی، تله‌تئاتر «آخرین گودو»، به کارگردانی زنده‌یاد داوود رشیدی، بازی رضا بابک و بهرام شاه‌محمدلو و کارگردانی تلویزیونی مسعود فروتن پخش شد.

در پایان این کارگاه، سراغ مسعود فروتن و تعدادی از حاضران رفتیم و با آنان به گپ و گفت پرداختیم. 

فروتن: حتی شده برای آرشیو شخصی، تله‌تئاتر تولید کنید 

فروتن با پیشنهاد برگزاری مداوم این گونه کارگاه‌های آموزشی گفت: «یک جلسه برای انتقال تمام دانسته‌ها به علاقه‌مندان زمان بسیار اندکی است.»

این هنرمند ادامه داد: «شاید در حال حاضر، فضایی برای ارائه تله‌تئاتر وجود نداشته باشد، اما خوب است که هنرمندان حتی شده برای آرشیو خود، به ساخت تله‌تئاتر از آثارشان بپردازند.»

او افزود: «تله‌تئاتر می‌تواند برای فروش تولید شود و باید روی این هنر سرمایه‌گذاری کرد، چراکه می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد.»

فروتن تاکید کرد: «خوشحالم که نسل جوان به تئاتر و تلویزیون علاقه‌مند است؛ چراکه من براین باورم، جوانان هستند که تئاتر را در این سرزمین، حفظ کرده‌اند.»

استقبال باور نکردنی از کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر 

پس از آن، سراغ ایرج افشاری‌اصل، دبیر کارگاه‌های آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رفتیم و او در سخنانی کوتاه از لزوم توجه به این دوره‌های آموزشی در طول سال گفت.

او ادامه داد: «خوشبختانه استقبال هنرمندان برای ثبت‌نام درکارگاه‌های آموزشی بسیار امیدوارکننده و نشانه علاقه آن‌ها به آموختن است.»

دبیر کارگاه‌های آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «شاید باورکردنی نباشد اما ما شاهد تقاضای ثبت‌نام خارج از ظرفیت کارگاه نمایش بودیم که شرمنده علاقه‌مندان شدیم.»

افشاری‌اصل با تاکید بر سرمایه‌گذاری روی آموزش توضیح داد: «کیفیت حرف اول را در برگزاری کارگاه آموزشی می‌زند. باید بدانیم که کیفیت تنها زیرسایه آموزش است که ارتقا پیدا می‌کند.»

نظر شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی «کارگردانی نمایش تلویزیونی»

شرکت‌‌کنندگان در کارگاه «کارگردانی نمایش تلویزیونی»، از حرفه‌ها و شاخه‌های مختلف هنر تئاتر بودند که برای آشنایی بهتر و بیشتر با تله‌تئاتر، پای سخنان مسعود فروتن نشستند. 

آرتین آرتورنیان، عکاس تئاتر، یکی از شرکت کنندگان در این کلاس بود که گفت: «من دانش‌آموخته رشته عکاسی و سینما هستم و به واسطه فعالیت در زمینه تئاتر در این کارگاه شرکت کردم.»

او ادامه داد: «من سال هاست که استاد فروتن را می‌شناسم. ایشان بسیار صبور و حرفه‌ای هستند و قطعا حضور در این کارگاه برای تجربه ساخت تله‌تئاتر کمک‌کننده است.»

این شرکت‌کننده توضیح داد: «من تله‌تئاتر زیاد دیده‌ام، اما در بازه زمانی دو ساعتی این کارگاه، با نکات کلیدی و مهمی آشنا شدم که قطعا در آینده و در ساخت نمایش تلویزیونی از آن بهره خواهم برد.»

پریناز آل‌آقا، مدرس و کارگردان تئاتر، از دیگر شرکت‌کنندگان در این کارگاه، با استقبال از برپایی چنین جلسات آموزشی گفت: «این کارگاه بسیار خوب و مفید بود و امیدوارم با ادامه‌دار بودن این روند، بتوانیم از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم.»

او ادامه داد: «بی‌شک با تداوم این رویدادهای آموزشی، شاهد افزایش سطح کیفی آثار در تولیدات جدید تله‌تئاتر خواهیم بود.»

کارگاه نمایش تئاتر شهر، در 12 روز، میزبان هشت کارگاه آموزشیِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به دبیری ایرج افشاری‌اصل، خواهد بود. 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با امید بنکدار؛ کارگردان نمایش «مافیای روباه‌ها»

تجربه‌ای در مزر سینما و تئاتر
گفت‌وگو با امید بنکدار؛ کارگردان نمایش «مافیای روباه‌ها»

تجربه‌ای در مزر سینما و تئاتر

امید بنکدار کارگردان نمایش «مافیای روباه‌ها» می‌گوید بعد از سال‌ها کار در سینما حس کردم دلم برای فضای تئاتر و صمیمت آن گروه‌ها تنگ‌ شده است و سال‌ها بود که قصد داشتم کار تئاتر کنم و فکر کردم حالا که قرار است از سینما به تئاتر برگردم، بهتر است چیزی از سینما با خودم بیاورم.

|

نظرات کاربران