در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش جشنواره فجر

علی اصغر فهیمی‌فر: پژوهش سرمایه اجرای تئاتر است

علی اصغر فهیمی‌فر، عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فجر بر این باور است که اگر بُعد پژوهشی تئاتر با قدرت شکل بگیرد، سرمایه‌ای برای اجرا خواهد بود و ارزشمند است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایبنا، علی اصغر فهیمی‌فر، پژوهشگر عرصه هنرهای نمایشی و یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش پژوهش چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فجر است.

این عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش تئاتر گفت: «آثار ارسالی به این بخش اکثرا از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و در مجموع آثار ضعیفی به شمار می‌رفتند.»

او ادامه داد: «متاسفانه استادان و دانشجویان عرصه هنرهای نمایشی که بدنه اصلی این حوزه به شمار می‌آیند، اقبال کمی نسبت به امر پژوهش دارند.»

فهیمی‌فر افزود: «تعداد آثار کم و عمق پرداخت آن‌ها به مسائل بسیار سطحی بود.»

او گفت: «قطعا سیاست جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال‌های آینده، باید مبتنی بر ایجاد رغبت و توجه ویژه به امر پژوهش در میان پژوهشگران باشد. ما همواره در بخش پژوهش و نظری تئاتر با ضعف فراوان روبه‌رو هستیم.»

فهیمی‌فر با اشاره به ویژگی آثار انتخاب شده توضیح داد: «یکی از محورهای اصلی آثار راه‌یافته به این بخش، روش پژوهش آثار بود. از دیگر ویژگی‌ها اهمیت موضوع بود که معطوف به کاربرد به شمار می‌آمدند. درواقع نتایج این پژوهش‌ها برای تئاتر قابل استفاده بود.»

او افزود: «ما همواره شاهد پژوهش‌هایی هستیم که بیشتر به بحث‌های سطحی و غیرقابل استفاده در بخش اجرایی می‌پردازند. در حالی که معیار یک پژوهش خوب، عملی بودن آن در جریان تئاتر است.»

این عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش ادامه داد: «تلاش ما برای بهبود شرایط پژوهش باید بر بالا بودن ارزش علمی کارها متمرکز باشد. متاسفانه پژوهشگران به این بخش توجه چندانی ندارند.»

فهیمی‌فر تاکید کرد: «برای شکل‌گیری یک جریان قابل قبول و تامل در حوزه پژوهش باید با حمایت از پژوهشگران آن‌ها را ترغیب و تشویق کرد. در حال حاضر بسیاری از صاحب نظران این عرصه فعالیت چندانی در این حوزه ندارند که باید مقدمات و شرایط حضورشان را فراهم کرد.»

او در پایان گفت: «هر حرکت عملی باید مبتنی بر یک بستر تحقیقی و نظری باشد. اگر بعد پژوهشی تئاتر با قدرت شکل بگیرد، سرمایه‌ای برای اجرا خواهد بود و بسیار ارزشمند است.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران