نشست نقد و بررسی تلهتئاتر کاربردی «جهنم سرد» برگزار شد
اکران و جلسه نشست نقد و بررسی تلهتئاتر کاربردی «جهنم سرد»، تولید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در موزه عبرت برگزار شد.
به گزارش ایران تئاتر، جمعه 29 دی؛ تلهتئاتر «جهنم سرد» به تهیهکنندگی سید نیما شمسالدین، نویسندگی و کارگردانی هنری میلاد جباری مولانا و کارگردانی تلویزیونی سروش طباطبایی با حضور محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش و مسئولین و علاقهمندان در موزه عبرت اکران شد و نوژان حیدری بهعنوان مجری، رامتین شهبازی منتقد تئاتر و سینما و میلاد جباری مولانا نویسنده و کارگردان هنری این اثر به گفتوگو نشستند.
این نشست با مقدمهای از نوژان حیدری آغاز شد و در ادامه رامتین شهبازی درباره «جهنم سرد» گفت: «این جنس تئاتر در مقایسه با تلهتئاترهایی که دیدم بسیار متفاوت بود و داستانی که انتخاب شد به تئاتر مستند تبدیل شد و کارگردان نیز فضای خوبی را انتخاب کرد که باعث شد مخاطب در موقعیت قرار بگیرد و به جنس قصه نزدیک شود و به عبارتی تاریخ در مکان احضار شود.»
او افزود: «در این شکل از تئاتر به جنسی از تئاتر مستند نزدیک میشویم که مخاطب در آن به یک شاهد تبدیل میشود ، شاهد برای اتفاقی که رخداده و کارگردان آن فضا را بازسازی میکند.»
شهبازی ادامه داد: «درواقع تجربه مشاهده این مدل تئاترها به این صورت است که میزانس خطی را میشکند و مخاطب آن فضا را تجربه میکند.»
او توضیح داد: «در این جنس کار مخاطب مهم است ، درواقع به مخاطب تذکر داده میشود که درون فضا قرار گیرد و اینکه مخاطب باید همراه باشد ، الآن شکل اجراها به این صورت است که مخاطب در یک تجربه شرکت میکند و به دلیل شکل فضا خود را جای تکتک شخصیتها میگذارد و تحت تأثیر قرار میگیرد ، البته ما در تعزیه نیز این شکل از حضور میدانی را داریم، اما از طرفی داستانهایی که روایت میشود در میان شلوغیها گم میشود و شاید این تفاوت نظر به این دلیل باشد که من اجرای صحنهای از کار را ندیده و فقط تله آن را دیدهام.»
رامتین شهبازی در پایان گفت: «جنس این کار تعاملی است و حتی میتواند بهعنوان فیلم مستند در جشنوارهها نیز شرکت کند.»
میلاد جباری مولانا کارگردان و نویسنده «جهنم سرد» در ادامه گفت: «فاصلهای بین تله تا اجرای واقعی آن روی صحنه وجود دارد و امیدوارم با تلاشهای دکتر سوهانی مدیر رادیو نمایش بتوانیم به ساختاری برسیم که ضمن تعامل با تلویزیون به شیوه اجرایی مناسب تئاتر کاربردی دست پیدا کنیم.»
او ادامه داد: «در حال حاضر ما در همه اجزای تولید تئاتر کاربردی دچار چالش هستیم آنهم فقدان منابع آموزشی است. در این حوزه بهطورجدی کار تألیفی نداریم و من معتقدم تئاتر کاربردی میتواند هم در حوزه اجرا و هم در سطح زندگی خانوادگی ازنظر تئاتر درمانی راهگشا باشد، حتی تصور کنید اگر این شیوه از اجرا در موزهها باب شود دیگر هیچ تئاتری بیکار نمیماند و به کمک آموزش و علم میتواند علمیترین شاخه از تئاتر باشد.»
این کارگردان توضیح داد: «بلندنظری و نگاه ژرف مدیران رسانه به توسعه این شکل از تئاتر کمک زیادی میکند ، بهخصوص توسعه فناوری، همینطور محتوای جذاب و گرهگشا باعث میشود تئاتر کاربردی در مسیر درستتری قرار گیرد.»
جباری مولانا ادامه داد: «من از سال 93 تحقیق و پژوهش برای تئاتر کاربردی را در زندان قصر شروع کردم و سال 94 آن را به روی صحنه بردم، در ابتدای راه، گیشه دچار شکست شد اما کمکم و بهمرورزمان مخاطب خود را پیدا کرد و به گمانم این هفتمین اثری باشد که آن را در قالب تئاتر کاربردی کارکردم .»
این کارگردان افزود: «درباره تلهتئاتر «جهنم سرد» باید بگویم از بین پروندههای بسیاری که به دستم رسید یک پرونده مرموز درباره فریدون زندی پور رئیس کمیته مشترک و ضدخرابکاری در سال 1356 نظرم را جلب کرد و تلاش کردم ذهن مخاطب را فراتر از دیوارههای زندان درگیر این داستان کنم.»
او ادامه داد: «پیشتر اولین رادیو تئاتر کاربردی را در رادیو نمایش اجرا کردیم و حالا برای نخستین بار تئاتر کاربردی «جهنم سرد» تله شد، که سروش طباطبایی کارگردان تلویزیونی آن را به بهترین شکل جلوی دوربین برد و امیدوارم بتوانیم در آینده با قدرت بیشتری این شکل از تئاتر را تولید کنیم .»
میلاد جباری مولانا در پایان اظهار امیدواری کرد؛ نسل جدید بتواند برای تئاتر کاربردی جریانی را ایجاد کند.