در حال بارگذاری ...
در کارگاه آموزشی «فرم-حرکت» مطرح شد

جایگزینی حرکت به جای دیالوگ در تئاتر معاصر

دومین کارگاه آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با موضوع «فرم-حرکت» و با تدریس هایک اسرافیلیان با تأکید بر جایگزینی حرکت به جای دیالوگ برای انتقال مفهوم در تئاتر معاصر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، کارگاه آموزشی بازیگری «فرم-حرکت» با تدریس هایک اسرافیلیان، ارمنستان، از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر، امروز (یکشنبه یکم بهمن) با حضور هنرمندان و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه بدن و حرکت در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

هایک اسرافیلیان، مدرس حرکت و کارگردان تئاتر از کشور ارمنستان سال‌هاست در زمینه پانتومیم و طراحی فرم و حرکت فعالیت دارد.

او پیش‌ازاین نیز با حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان موفق به دریافت جایزه بازیگری مرد از این رویداد هنری شده است.

اسرافیلیان در ابتدای این کارگاه آموزشی به ارائه توضیحاتی درباره زبان بدن، نقش تمرین در ایجاد ارتباط مؤثر برای القای نقش به تماشاگران و لزوم استمرار تمرین‌های اصولی برای دانشجویان و بازیگران به‌منظور شخصیت‌پردازی پرداخت.

همچنین در این کارگاه بر استفاده درست از تمامی اعضای بدن برای انتقال مفهوم در قالب فرم و محتوا تأکید شد.

در ادامه، گفت‌وشنودی بین مدرس کارگاه و هنرجویان شرکت‌کننده درباره تأثیر زبان بدن در بازیگری و نقش به‌سزای آن در انتقال احساسات، جلب‌توجه و برانگیختن واکنش مخاطبان، برقرار شد.

اسرافیلیان همچنین درباره استمرار تمرین‌های بدنی برای ایجاد هماهنگی حرکتی و ذهنی برای بازیگر سخن گفت و بر لزوم توجه هنرمندان به شناخت اصولی بدن و استفاده درست از حرکت برای انتقال مفهوم و باورپذیری نقش حتی بدون بیان دیالوگ و کلام تاکید کرد.

به گفته این کارگردان و طراح حرکت، در سینما همه‌چیز واقعیت است ولی در تئاتر خلاقیت‌ حدومرزی ندارد. به همین واسطه کار بازیگران تئاتر به‌ویژه در زمینه فرم و حرکت دشوارتر است و آن‌ها باید سعی کنند با ارائه تصویری باورپذیر در قالب اجرای فرم، جای فکر و تردید برای تماشاگران نگذارند و او را لحظه‌به‌لحظه با کار همراه و هم‌قدم کنند.

در ادامه این کارگاه، به تأثیر حرکت و فرم در تئاتر امروز جهان و عدم کارایی زبان در عصر حاضر به‌عنوان مقوله‌ای که مرجعیت خود را از دست داده است، اشاره و بر اهمیت آن‌ها تاکید شد.

جایگزینی حرکت به جای دیالوگ و انتقال مفهوم با زبان بدن به‌عنوان زبان جهانی و مشترک برای ارتباط با مخاطبان در سراسر دنیا از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد.

در پایان کارگاه «فرم-حرکت» که بخشی از آن به‌صورت تمرین‌های عملی برگزار شد، این مدرس تئاتر ارمنستان به هنرجویان و هنرمندان حاضر در جلسه توصیه کرد تا برای کنترل روی بدن‌شان در تمرین استمرار داشته باشند و سعی کنند مفاهیم را با بهترین شکل ممکن در قالب حرکت به مخاطبان منتقل کنند.

کارگاه‌های آموزشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری ایرج افشاری‌اصل از 27 دی تا 12 بهمن در کارگاه نمایش تئاتر شهر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات
ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات

جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

علی اکباتانی: تلاش کردم با قلب خود کنار مردم غزه باشم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

علی اکباتانی: تلاش کردم با قلب خود کنار مردم غزه باشم

علی اکباتانی کارگردان نمایش «تمام» با بیان اینکه با قلب و تمام وجودش سعی داشته کنار مردم غزه باشد،  می‌گوید این نمایش تنها با ۳۰ جلسه تمرین آماده اجرا شده و به جشنواره رسیده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران