در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «بیرون پشت در»

محمد اسماعیل‌بیگی: به آسیب‌های روحی و روانی جنگ پرداخته‌ام

محمد اسماعیل‌بیگی، کارگردان «بیرون پشت در»، ازجمله حاضران در مسابقه صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری می‌داند که بر آسیب‌های روحی و روانی ناشی از وقوع جنگ انگشت می‌گذارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، نمایش «بیرون پشت در» بر اساس نمایشنامه‌ای از ولفگانگ بورشرت، به کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از خراسان رضوی یکی از ۱۲ اثر مرور تئاتر ایران در بخش مسابقه صحنه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

این اثر، روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ در دو نوبت 16:30 و ۲۰ در سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد.

محمد اسماعیل‌بیگی درباره موضوع و داستان این نمایش گفت: «نمایشنامه «بیرون پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت، شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده آلمانی و از سربازان جنگ جهانی دوم است که سابقه خدمت در رایش سوم را به‌‌رغم مخالفت با سیاست‌های هیتلر در کارنامه دارد. او این نمایشنامه را با موضوع آسیب‌های جنگ به جسم و جان و روح و روان سربازان و خانواده‌های‌شان نوشته است و در اثری ضدجنگ نشان‌مان می‌دهد که جنگ علاوه بر آسیب‌های قابل‌مشاهده چگونه منجر به ایجاد آسیب‌های روحی و روانی می‌شود.»

کارگردان نمایش «بیرون پشت در» اشاره کرد با توجه به آشفتگی‌های جهان امروز ما و درگیری‌هایی که در کشورهای همسایه، چه دور و چه نزدیک در جریان است، تصمیم گرفته به سراغ اجرای این اثر برود.

او ادامه داد: «با توجه به دعوت موسسه هنرهای نمایشی شمایل مستقر در شهر مشهد از من برای برگزاری کارگاهی آموزشی در حوزه تئاتر که منجر به خلق یک اثر شود، اجرای «بیرون پشت در» را پیشنهاد دادم که مورد استقبال محمد طهان قرار گرفت و تهیه‌کنندگی آن را پذیرفت و تمرین‌های ما با حضور هنرجویان موسسه هنرهای نمایشی شمایل آغاز شد.»

این کارگردان افزود: «ما بعد از یک ماه تمرین،‌ به مدت 30 شب در مشهد روی صحنه رفتیم و خوشبختانه با استقبال تماشاگران مواجه شدیم. این بازخورد موجب شد «بیرون پشت در» را برای حضور در بخش مرور چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه دهیم که خوشبختانه کارمان پذیرفته شد.»

اسماعیل‌بیگی در مورد ترجمه‌ای که از آن برای به صحنه بردن «بیرون پشت در» استفاده کرده است، توضیح داد: «ما از نسخه ترجمه‌شده سیامک گلشیری استفاده کرده‌ایم و در کنار آن نگاهی هم به نمایشنامه «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ»، نوشته شهرام احمدزاده داشته‌ایم که خود اقتباسی از نمایشنامه «بیرون پشت در» اثر ولفگانگ بورشرت است.»

این هنرمند که دو کاراکتر به نمایشنامه ولفگانگ بورشرت اضافه کرده و ۹ بازیگر و ۴ نفر را به‌عنوان گروه فرم روی صحنه فرستاده است، در مورد شیوه اجرایی اثر هم با ترکیبی خواندن آن، افزود: «در این شیوه ما بیش از هر چیز از مکتب اکسپرسونیسم وام گرفته‌ایم اما هر کجا که احساس کردم می‌توان از شیوه‌ای دیگر هم استفاده کنم، چنین کردم. شیوه ترکیبی مورداستفاده ما در همه عناصر اجرا ازجمله موسیقی کاملاً مشهود است.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|

نظرات کاربران