در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر مطرح کرد

افشین زمانی: «کابوس‌های شازده اجباری»، نقد قدرت بر بستر روایتی تاریخی است

افشین زمانی، کارگردان نمایش «کابوس‌های شازده اجباری» از جمله حاضران در مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری بر مبنای کاراکترهای تاریخی ایران با کانسپت نقد قدرت بر بستر روایتی تاریخی می‌داند. 

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، نمایش «کابوس‌های شازده اجباری» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی از تهران، یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور آثار، به مسابقه تئاتر ایرانِ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته است. 

افشین زمانی در مورد این اثر که روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه در دو نوبت ۱۸ و ۲۱ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد، گفت: «این نمایش که پیش از «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» روی صحنه رفت، در کنار «هار یا مردی...» بخشی از یک سه‌گانه بر مبنای کاراکترهای تاریخی ایران را شکل داد که کانسپت آن نقد قدرت بر بستر روایتی تاریخی است. همان‌طور که می‌دانید ما ایرانیان به شکلی ناخواسته در سیاست غوطه‌وریم و برای همین، روزی که تصمیم به اجرای این سه‌گانه گرفتم، قصدم انتخاب کانسپتی بود که ضمن نزدیکی به این روزمرگی آغشته با سیاست در هر مکان و زمانی، در هر جامعه‌ای و هر مقطع تاریخی از امکان اجرا برخوردار باشد. با این حساب به نظرم رسید که کانسپت نقد قدرت، کانسپتی است که همواره روزنه‌ای برای صحبت در مورد آن باز است. ضمن اینکه این روزها در حال تمرین بخش سوم این سه‌گانه با نگاهی به آغامحمدخان‌قاجار هستم.» 

این کارگردان که به گفته خودش در نخستین قدم برای نگارش نمایشنامه «کابوس‌های شازده اجباری» که نخستین بار با عنوان «شازده احتجاب» در سال ۱۳۹۸ در تئاتر هامون اجرا شد، به سوی رمان تحسین‌شده «شازده احتجاب»، نوشته هوشنگ گلشیری رفت، ادامه داد: «به مرور و طی دراماتورژی صورت گرفته روی متن اولیه، فاصله من از «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری بیشتر و بیشتر شد تا جایی که از این رمان تنها اسامی چند کاراکتر باقی ماند و شخصیت‌های تازه‌ای خلق شدند که روند قصه را دگرگون ساختند. در نتیجه در نخستین دور اجرای عمومی این اثر با عنوان «شازده احتجاب»، اگرچه به احترام هوشنگ گلشیری، عبارت «با نگاهی به رمان «شازده اجتجاب» نوشته هوشنگ گلشیری» در بروشور ذکر شد اما آن‌قدر فضای رمان در نمایشنامه تغییر کرده بود که عین همین اظهارنظر را از بسیاری از تماشاگران شنیدیم.» 

زمانی با اشاره به اینکه نمایشنامه «شازده احتجاب» را که در دور دوم اجرای عمومی در سال ۱۴۰۲ در پردیس تئاتر شهرزاد، نامش به «کابوس‌های شازده اجباری» تغییر کرد، در فضایی اکسپرسیونیستی که در دیگر آثارش نیز قابل مشاهده است، نوشته، در مورد شیوه اجرای این اثر هم توضیح داد: «اجرای ما براساس لازمانی و لامکانی‌ شکل گرفته است و گمان می‌کنم اگر اسامی شخصیت‌ها و زبان آن‌ها تغییر کند می‌تواند در هر نقطه جغرافیایی دیگری هم روی صحنه برود. این نکته‌ای است که در کارگردانی و طراحی اثر هم دیده می‌شود و حاصل تلاشی برای جهان‌شمولی است.»   

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران