در حال بارگذاری ...

عراق به جشنواره چهل‌و‌دوم تئاتر فجر نرسید

ابراهیم هنون و علی محمود السودانی، با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، از نرسیدن نمایش «بازدید از گلوذا» به این رویداد عذرخواهی کردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «بازدید از گلوذا» به کارگردانی ابراهیم هنون که قرار بود روز سه‌شنبه 3 بهمن در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود، به دلیل مشکلات بروکراتیک کشور عراق از حضور در جشنواره بازماند.

به همین دلیل، با تصمیم ستاد جشنواره تئاتر فجر، نمایش «هملت» به کارگردانی هایک اسرافیلیان از کشور ارمنستان، روز سه‌شنبه سوم بهمن در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، اجرای دوباره خواهد داشت.

کارگردان نمایش «بازدید از گلوذا» از کشور عراق، با ارسال نامه‌ای که ترجمه آن در زیر می‌آید، دلیل نیامدن به ایران را توضیح داده و از مدیریت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پوزش خواسته است.

«به: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
دلیل محرومیت حضور نمایش عراق از حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
سال‌هاست که ما هنرمندان عرب احساس می‌کنیم که در مشارکت‌های بین‌المللی نقشی نداریم...
تئاتر عراق با مشارکت‌های متعدد خود جوایز مهم و پیشرفته‌ای را کسب کرده است...
خیلی امیدوار بودیم که نمایش (C4 Galwatha) در جشنواره جهانی تئاتر فجر که از بیست و یکم تا سی و یکم ژانویه در تهران برگزار می‌شود شرکت کند.
اجازه دهید تأکید کنیم که عراق جایزه اول بهترین اجرای تئاتر یکپارچه را در سال قبل با نمایش (امل) و جوایز دیگر دریافت کرد.
اما بوروکراسی اداری و وزارتی در پاسخ به این دعوت که در تاریخ 2023/12/5 دریافت کردیم...
ما همچنان در این ماراتن بروکراتیک هستیم تا اینکه دیروز اواخر شب که مدیرکل با من تماس گرفت و گفت که فردا یکشنبه بلیت تهیه می‌کنم علیرغم اینکه دستور وزیری در خصوص زمان‌بندی تا دوشنبه که امروز است صادر نشده است و امروز افتتاحیه جشنواره است...
که این باعث سردرگمی در تعهدات کادر فنی شد...
و دلخوری مدیریت جشنواره جهانی فجر به دلیل عدم حرفه‌ای بودن ما در پاسخ به دعوت‌نامه یا عذرخواهی رسمی آن‌گونه که به‌صورت دیپلماتیک انجام می‌شود...
در شرایطی که از مدیریت جشنواره بین‌المللی فجر به خاطر اشتباهی که شخصاً مرتکب نشدم عذرخواهی می‌کنم...
و همچنین از طرف تمام عواملی که در این نمایشنامه همکاری می‌کنند.
درعین‌حال از عدم حضور نمایش کشور عراق در این مشارکت مهم به دلیل اهمال مدیریت و وزارتخانه در تکمیل مشارکت بین‌المللی ما عذرخواهی می‌کنم.
که اولین حضور تئاتر عراق در سطح بین‌المللی برای سال 2024 بود...
من نمی‌خواهم در مورد این محرومیت که به نظر من عمدی است، محافظه‌کارانه‌تر عمل کنم، اما امیدوارم با دیگر این موضوع برای نمایش‌های عراقی تکرار نشود. ابراهیم هنون کارگردان و علی محمود السودانی»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

نظرات کاربران