در حال بارگذاری ...
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، کارگاه تخصصی بازیگری با عنوان «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تدریس آرمن سرکیسیان، مدرس و کارگردان تئاتر از کشور ارمنستان، سه‌شنبه، سوم بهمن در سومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با توجه به لزوم پرداخت بیشتر به ابعاد نظری و عملی تکنیک‌های بازیگری گرتوفسکی و چخوف و با توجه به گستردگی مبحث اجرایی و عملی این بخش در دو روز متوالی روزهای یکشنبه و دوشنبه (سوم و چهارم بهمن) میزبان هنرمندان و دانشجویان شد.

آرمن سرکیسیان، در روز نخست این کارگاه به معرفی اجمالی از زندگی و فعالیت‌های یرژی مارین گرتوفسکی، کارگردان تئاتر لهستان و میخائیل چخوف، کارگردان شناخته شده تئاتر روسیه پرداخت و در مقایسه‌ای کوتاه تکنیک‌های بازیگری این دو هنرمند را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

در بخش نظری این رویداد، انضباط، تکنیک، پرورش و تمرین به عنوان اصول اولیه تکنیک بازیگری گرتوفسکی و چخوف مورد تاکید قرار گرفت و در ادامه شرکت‌کنندگان به تمرین‌های عملی زیر نظر سرکیسیان پرداختند.

به گفته این مدرس، تمامی تکنیک‌های بازیگری دنیا روش‌های مختلفی را براساس تجربه و مطالعات مدرسان به علاقه‌مندان آموزش خواهد داد اما آنچه به عنوان ثمره این تکنیک‌ها مورد توجه است، آموزش و الهامی است که بازیگر برای رسیدن به نقش از آموزش این تکنیک‌ها و تمرین‌های ناشی از آن به دست می‌آورد.

سرکیسیان در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه تمامی دوره‌ها و تکنیک‌های بازیگری به تجربه بازیگر روی صحنه و کشف‌وشهودی که او برای پرداخت و رسیدن به نقش با آن روبه‌رو خواهد شد، برمی‌گردد، گفت بعد از آموزش و شناخت کافی است که بازیگر با استفاده از تکنیک‌های مختلف سعی می‌کند تا نقش را جذاب، باورپذیر و قابل درک کرده و روی صحنه به نمایش بگذارد.

برطبق سخنان این مدرس، پایه و اساس تمامی تمرین‌های بازیگری میخائیل چخوف «احساس و تخیل» و رسیدن به نقطه‌ای بین حقیقت درونی و عاطفی سیستم استانیسلاوسکی و زیبایی و اثرگذاری معنوی کار اشتاینر است.

همچنین او در ادامه کارگاهش بر این نکته تاکید کرد که در تکنیک بازیگری گرتوفسکی بازیگر همانند کشیشی است که مناجاتی دراماتیک خلق می‌کند و در عین این خلق و کشف و شهود تماشاگر را برای رسیدن به تجربه‌ای نو هدایتگر است.

این مدرس در بخشی از سخنانش به مهم‌ترین تفاوت روش‌ بازیگری گرتوفسکی و چخوف پرداخت و گفت در تکنیک بازیگری گرتوفسکی، کارها و عملکردها با محوریت بدن انجام می‌شود و در روش بازیگری چخوف، احساس و تخیل بروز پیدا می‌کند.

لزوم شناخت تکنیک‌ بازیگری گرتوفسکی و چخوف و همچنین کارکردهای مختلفی که این متدها در عملکرد یک بازیگر ایجاد می‌کنند، از محوری‌ترین موضوعات این کارگاه به شمار می‌آمد.

بخش پایانی این کارگاه تخصصی، به پرسش‌وپاسخ برای رفع ابهامات شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری اختصاص داده شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

نظرات کاربران