در حال بارگذاری ...
...

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، کارگاه تخصصی بازیگری با عنوان «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تدریس آرمن سرکیسیان، مدرس و کارگردان تئاتر از کشور ارمنستان، سه‌شنبه، سوم بهمن در سومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با توجه به لزوم پرداخت بیشتر به ابعاد نظری و عملی تکنیک‌های بازیگری گرتوفسکی و چخوف و با توجه به گستردگی مبحث اجرایی و عملی این بخش در دو روز متوالی روزهای یکشنبه و دوشنبه (سوم و چهارم بهمن) میزبان هنرمندان و دانشجویان شد.

آرمن سرکیسیان، در روز نخست این کارگاه به معرفی اجمالی از زندگی و فعالیت‌های یرژی مارین گرتوفسکی، کارگردان تئاتر لهستان و میخائیل چخوف، کارگردان شناخته شده تئاتر روسیه پرداخت و در مقایسه‌ای کوتاه تکنیک‌های بازیگری این دو هنرمند را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

در بخش نظری این رویداد، انضباط، تکنیک، پرورش و تمرین به عنوان اصول اولیه تکنیک بازیگری گرتوفسکی و چخوف مورد تاکید قرار گرفت و در ادامه شرکت‌کنندگان به تمرین‌های عملی زیر نظر سرکیسیان پرداختند.

به گفته این مدرس، تمامی تکنیک‌های بازیگری دنیا روش‌های مختلفی را براساس تجربه و مطالعات مدرسان به علاقه‌مندان آموزش خواهد داد اما آنچه به عنوان ثمره این تکنیک‌ها مورد توجه است، آموزش و الهامی است که بازیگر برای رسیدن به نقش از آموزش این تکنیک‌ها و تمرین‌های ناشی از آن به دست می‌آورد.

سرکیسیان در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه تمامی دوره‌ها و تکنیک‌های بازیگری به تجربه بازیگر روی صحنه و کشف‌وشهودی که او برای پرداخت و رسیدن به نقش با آن روبه‌رو خواهد شد، برمی‌گردد، گفت بعد از آموزش و شناخت کافی است که بازیگر با استفاده از تکنیک‌های مختلف سعی می‌کند تا نقش را جذاب، باورپذیر و قابل درک کرده و روی صحنه به نمایش بگذارد.

برطبق سخنان این مدرس، پایه و اساس تمامی تمرین‌های بازیگری میخائیل چخوف «احساس و تخیل» و رسیدن به نقطه‌ای بین حقیقت درونی و عاطفی سیستم استانیسلاوسکی و زیبایی و اثرگذاری معنوی کار اشتاینر است.

همچنین او در ادامه کارگاهش بر این نکته تاکید کرد که در تکنیک بازیگری گرتوفسکی بازیگر همانند کشیشی است که مناجاتی دراماتیک خلق می‌کند و در عین این خلق و کشف و شهود تماشاگر را برای رسیدن به تجربه‌ای نو هدایتگر است.

این مدرس در بخشی از سخنانش به مهم‌ترین تفاوت روش‌ بازیگری گرتوفسکی و چخوف پرداخت و گفت در تکنیک بازیگری گرتوفسکی، کارها و عملکردها با محوریت بدن انجام می‌شود و در روش بازیگری چخوف، احساس و تخیل بروز پیدا می‌کند.

لزوم شناخت تکنیک‌ بازیگری گرتوفسکی و چخوف و همچنین کارکردهای مختلفی که این متدها در عملکرد یک بازیگر ایجاد می‌کنند، از محوری‌ترین موضوعات این کارگاه به شمار می‌آمد.

بخش پایانی این کارگاه تخصصی، به پرسش‌وپاسخ برای رفع ابهامات شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری اختصاص داده شد.