در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز از درام، شخصیت‌های نمایش، ویژگی‌های روانشناختی و تاریخی اثر، دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی مطرح شده در آن و ... تاکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی، یکی از بخش‌های جنبی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که بسیاری از هنرمندان و دانشجویان از آن‌ها به گرمی استقبال کرده‌‌اند. 

یکی از این کارگاه‌ها، صبح شنبه هفتم بهمن، با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» با حضور سعید ذهنی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. 

سعید ذهنی، در حاشیه برگزاری این کارگاه، با بیان اینکه موسیقی دراماتیک علاقه‌مندان زیادی دارد و لازم است که شناخت بیشتری از عملکرد و توانایی موسیقی در آثار نمایشی به‌دست بیاورند، گفت: «آنچه به‌عنوان موسیقی تئاتر در اجراهای نمایشی می‌بینیم، بیشتر برای تشدید عواطف است. ایجاد فضای غم، شادی، ترس و یا هر حسی که باید به تماشاگر منتقل شود با موسیقی تشدید می‌شود. این‌ها دم‌دستی‌ترین کارکرد موسیقی هستند

این آهنگساز پر سابقه تئاتر ادامه داد: «همچنین استفاده از موسیقی برای ساخت و معرفی شخصیت‌ها، اختصاص یک ملودی یا یک ساز به یک شخصیت، موسیقی و جغرافیا، موسیقی و تاریخ، موارد دیگری هستند که در یک اثر دراماتیک موردتوجه قرار می‌گیرند و نقش و کارکرد تأثیرگذاری بر فیلم یا تئاتر پیدا می‌کنند

او با بیان این نکته که شناخت موسیقی به‌تنهایی برای آهنگسازی اثر نمایشی کافی نیست، گفت: «فارغ‌التحصیلان موسیقی شناخت کامل روی موسیقی و سازها دارند اما برای اینکه بتوانند به‌عنوان یک آهنگساز موفق در عرصه‌های فیلم و تئاتر فعالیت کنند، نیاز به شناخت درام، شخصیت‌ها و دیدگاه‌های یک اثر نمایشی و حتی زمینه‌های تاریخی و جغرافیایی و روان‌شناختی آن اثر دارند

این مدرس دانشگاه افزود: «متأسفانه در دانشگاه گرایش تخصصی در این زمینه وجود ندارد و هنرمندان موسیقی پس از کسب دانش آکادمیک، نیازمند مطالعات و آموزش‌های مجزایی در این خصوص هستند. پس از سالها تدریس، جای خالی این مباحث را مطرح می‌کنم؛ چراکه مباحثی همچون وضعیت موسیقی زنده، پلی‌بک، انتخاب موسیقی و ... در آثار نمایشی، نیازمند دانش و تجربه مجزایی است و جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی را برای بیان این سرفصل‌ها ایجاد کرده است

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم

رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بستر‌ساز بوده و می‌تواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر42، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

|

نظرات کاربران