در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره 42 تئاتر فجر

مجتبی مرادی: جشنواره امسال، متعلق به همه است

مجتبی مرادی کارگردان نمایش «روز از نو، روزی از نو» می‌گوید دسته‌بندی‌ای که امسال در جشنواره تئاتر فجر شکل گرفته همه را زیر یک چتر قرار داده و ویترینی واقعی از تئاتر ایران به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، نمایش «روز از نو، روزی از نو» به کارگردانی مجتبی مرادی که در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است، دوشنبه دوم بهمن در تالار استاد شیخی مجموعه تئاتر محراب به صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مرادی در توضیح داستان این نمایش که نویسنده آن داریو فو است، گفت: «این نویسنده ایتالیایی را بیشتر به خاطر نمایش‌های طنزش می‌شناسند و این نمایشنامه نیز جزو نمایشنامه‌هایی است که انقلاب صنعتی و فشارهایی را که بر سر خانواده‌ها آورد، زیر نظر قرار داده است. قصه درباره زنی است که از خواب بیدار می‌شود و هنگام رفتن به کارخانه متوجه می‌شود، کلید درِ خانه را گم کرده است و در پی یافتن کلید درگیر ماجراهای مختلفی می‌شود...»

او ادامه داد: «ما این نمایش را ابتدا در جشنواره منطقه‌ای و استانی روی صحنه بردیم و در آن زمان به شکل آنلاین اجرا کردیم، اما پس از جشنواره تئاتر فجر، اجرای عموم خواهیم داشت. در کرمانشاه خوشبختانه در این سال‌های اخیر استقبال خوبی از آثار نمایشی صورت گرفته و سالن‌ها مملو از مخاطب هستند.»

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران و زمانی که صرف تمرین آن شده است نیز توضیح داد: «این نمایش دو بازیگر دارد. یکی بازیگر اصلی است و دیگری یک بازیگر همراه؛ بازیگر اصلی ما شنو قادری است که از بازیگران بسیار خوب توان‌یاب استان است که هم معلولیت جسمی- حرکتی دارد و هم معلولیت ذهنی؛ اما بسیار با‌استعداد است. تمرین با بچه‌های توان‌یاب برخلاف بازیگران معمولی چند برابر است تا آن‌ها بتوانند خود را در نقش پیدا کنند. اما از آنجایی که این بازیگر، هنرمند بااستعدادی است، در جشنواره منطقه‌ای عنوان بازیگر اول را از آن خود کرد.

مرادی در ادامه به دکور نمایش اشاره کرد و توضیح داد: «ما در جشنواره منطقه‌ای دکور سنگینی داشتیم و مشکلی که در جشنواره فجر داریم این است که سالنی که به ما اختصاص یافته، امکان اجرای دکور اصلی را از ما گرفت و ما دکور را تغییر دادیم. سعی کردیم بدون وسایل و تنها با استفاده از برخی ابزار و به شکل خلاقانه فضای منزل را نشان دهیم.»

او همچنین درباره چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: «احساس می‌کنم جشنواره امسال برای همه است. بازیگر نمایش من در جشنواره منطقه‌ای بازی کرده و در سطح کشوری مقام دوم بازیگری را گرفته است. اینکه بازیگران را با دید معلولیت نگاه کنیم، زیبا نیست و امسال اتفاق بسیار خوبی رخ داد که افزوده شدن بخش فراگیر به بخش‌های دیگر است. فکر می‌کنم این دسته‌بندی‌ها در جشنواره تئاتر فجر در حال تکامل است و دیگر دست‌نیافتنی نیست و همه زیر چتر فجر قرار گرفته‌اند. الان می‌توانیم بگوییم ویترینی از تئاتر ایران در جشنواره در حال نمایش است و خواهشم این است که این بخش‌ها نهادینه شوند و در سال‌های آینده نیز حضور داشته باشند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران