در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

احسان جانمی: ایران سرزمین قصه‌ها و اتفاقات مهم است

کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» می‌گوید ایران سرزمین قصه‌هاست، ما انسان‌های بزرگی در سرزمین‌مان داریم که روایت مناسبی از آن‌ها نشده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، بخش مسابقه صحنه‌ای در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنه‌‌ای»، «تازه‌ها» و «برگزیده مناطق» است. در این رویداد، نمایش «انگشتر و چاه» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی از اصفهان در بخش تازه‌ها، جمعه و شنبه، ششم و هفتم بهمن در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

جانمی در توضیح داستان این نمایش گفت: «نمایش «انگشتر و چاه» یک واقعه تاریخی معاصر است که توسط اشرار در دهه 70 در جنوب کرمان رقم خورد و زندگی یک خانواده تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت. نمایش نگاهی ملی میهنی دارد و من این قصه را از دید چاه روایت کردم که روایتی توام با تخیل من است. قصه درباره مادر و پسری است که منتظر آمدن پدر خانواده هستند، اما خبر مرگ او آورده می‌شود و پسر سال‌ها با کینه توسط عموی خود آموزش می‌بیند تا برای انتقام پدر گام بردارد.»

این کارگردان درباره گروه و طراحی این نمایش نیز توضیح داد: «این کار توسط گروه کاوش با 25 بازیگر که ترکیبی از هنرمندان پیشکسوت و باتجربه تئاتر اصفهان و عده‌ای از جوانان تحصیلکرده این رشته کار شده است. سعی کردم در این اثر طراحی صحنه مینی‌مالیستی مبتنی بر عناصر طبیعت داشته باشم و قصه نیز پیرامون همین عناصر است. در طراحی دکور نیز کاملا مدرن کار کرده‌ام تا فضاهای متفاوت اثر را بتواند در زمان‌ها و فضاهای مختلف به نمایش بگذارد. همان‌طور که گفتم روایت از نگاه یک چاه است، بنابراین باید هم فضای واقعی و هم غیرواقعی را در نظر می‌گرفتم که ترکیب و هارمونی این دو فضا را در طراحی صحنه می‌بینید.»

او درباره چرایی پرداختن به این موضوع نیز گفت: «من نویسنده و کارگردانی هستم که آثار مختلفی در سبک‌ها و ژانرهای گوناگون کار کرده‌ام و این علاقه‌مندی من است، اما دغدغه اصلی من اتفاقاتی است که پیرامون من و در کشورم رقم خورده است. اعتقاد دارم ایران منبع قصه‌ها و اتفاقات مهم است و شخصیت‌های مهمی در آن وجود دارند که به آن‌ها پرداخته نشده است. حتی در دوره معاصر نیز ما انسان‌های بزرگی داریم که روایت مناسبی از آن‌ها دیده نشده است. شاید مخاطب تنها یک جنبه از او را بشناسد، اما جنبه‌های وجودی دیگر آن شخص همواره مجهول مانده است. این داستان نیز روایتی است که در کشور رخ داده و به آن پرداخته نشده است.»

جانمی در پایان اظهار کرد: «بسیار خوشحالم که جشنواره امسال برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی داشت و همه‌چیز بر اساس همان زمانی که اعلام شده بود، پیش رفت. من ادوار گذشته نیز در جشنواره حضور داشتم و کارهای متفاوتی روی صحنه بردم اما ویژگی این دوره نظمی است که تاکنون داشته است. ضمن اینکه کیفیت‌گرایی نیز در آن دیده می‌شود.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

نظرات کاربران