در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر42 مطرح کرد

«آوینیون»؛ نمایشی در ستایش تئاتر

حسن معینی، نویسنده و کارگردان نمایش «آوینیون» می‌گوید دغدغه‌مندی‌اش نسبت به چیستی تئاتر، چگونگی شکل‌گیری آن، ضرورت و نسبتش با وضع موجود، موجب شکل‌گیری اثری در ستایش تئاتر شد؛ اثری که مسئله‌اش چگونگی شکل دادن به مفهوم اجراست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، نمایش «آوینیون» به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی از تهران یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور، به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است. این اثر نمایشی پیش از این در سال جاری طی دو نوبت در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر و تئاتر هامون روی صحنه رفت.

حسن معینی پیش‌تر در مورد این اثر که روز جمعه و شنبه، ششم و هفتم بهمن‌ در سالن سایه تئاتر شهر اجرا خواهد شد، گفته بود: «ایده اولیه نگارش «آوینیون» از دل نظریه‌های نظریه‌پردازان متعددی بیرون آمد که می‌گویند اجرای یک نمایش چگونه و از کجا شکل می‌گیرد.»

 او در پاسخ به اینکه چه شد که برای شکل دادن به «آوینیون» به سراغ موضوع گروهی نمایشی رفته که قصد دارند اجرایی را بر اساس نمایشنامه «مکبث»، برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه آماده کنند، توضیح داد: «این علاقه‌مندی به نظریه‌های تئاتر و نگارش متنی حول محور آن‌ها از جوی شکل گرفت که من در آن تحصیل کردم؛ یعنی سال۱۳۹۰ در دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر در مقطع فوق‌لیسانس و رونقی که آن سال‌ها در جشنواره‌ای مانند جشنواره تئاتر دانشگاهی دیده می‌شد و نیز به واسطه گفتمان رایج در آن مقطع در میان اهالی تئاتر. محوری که این گفتمان حول آن می‌چرخید، چیستی تئاتر، چگونگی شکل‌گیری آن، ضرورت و نسبتش با وضع موجود بود. این گفتمان در جایی مانند جشنواره تئاتر دانشگاهی و کانون ملی منتقدان و... گفتمان غالب و در دسترس کسانی بود که در جست‌وجویش بودند و به آن می‌اندیشیدند.»

معینی با اشاره به دیگر ویژگی‌های آن مقطع زمانی افزود: «در همان مقطع زمانی بود که ترجمه‌های متعددی از نظریه‌های اجرا در دسترس علاقه‌مندان قرار ‌گرفت و به عنوان مثال جشنواره تئاتر فجر محل رفت‌وآمد چهره‌های برجسته خارجی بود. در این حال‌وهوا هنگامی که کارگردان موفقی مانند امیررضا کوهستانی را می‌دیدیم که مرتب به آوینیون رفت‌وآمد می‌کند؛ جایی که حضور در آن آمال‌وآرزوی همه اهالی تئاتر است، در بزنگاهی احساس کردم می‌توان نمایشنامه‌ای در مورد همین مسئله نوشت. موضوعی زنده و به‌روز که شاید آن چنان از جنبه‌های سرگرم‌کننده برخوردار نباشد اما اگر تئاتر برای کسی مسئله‌ای فراتر از صرف سرگرم‌شدن یا خندیدن باشد، می‌تواند به واسطه آن کیفیتی تازه را تجربه کند. فکر کردن به مجموع این‌ها موجب شکل گرفتن نمایشی در ستایش تئاتر شد. نمایشی که مسئله‌اش شکل دادن به مفهوم اجرا و نسبتش با تماشاگر و شرایط است و پاسخ سوالاتش را در روند اجرا و نه صرف نتیجه می‌جوید.» 

او در مورد شیوه اجرایی‌اش هم با تاکید بر اینکه آنچه را که می‌خواهد بگوید، با احترام بسیار به زبان می‌آورد، شیوه اجرایی «آوینیون» را چیزی شبیه به آنچه یرژی گروتفسکی در سال ۱۹۶۸ در کتاب «به‌سوی تئاتر بی‌چیز»‌ پیشنهاد می‌کند، دانست.

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «دشمن خدا» نیز یکی از آن‌هاست شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است
کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است

روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقه‌ای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، می‌داند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی می‌کند.

|

نظرات کاربران