گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر
علیرضا داوری: «کابوسنامه اهل هوا»، تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر میکشد
علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوسنامه اهل هوا» معتقد است این نمایش که بر اساس آیینها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده است، تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، بهویژه کشورهای جهان سوم است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از تا 12 بهمن میزبان آثارهنرمندانی از سراسر کشور خواهد بود.
در این بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، علیرضا داوری از استان هرمزگان با نمایش «کابوسنامه اهل هوا» برگرفته از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی حضور دارد. این نمایش که دوم و سوم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، روایتی از تقابل اندیشههای پسااستعماری را در چالش بین سنت و مدرنیته ارائه میدهد.
با علیرضا داوری درباره درونمایه این نمایش، کارگردانی، و اجرای آن به گفتوگو پرداختیم.
علیرضا داوری نمایشنامه خود را پرداختی تحلیلی-توصیفی و اقتباسی وفادار، از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی معرفی می کند که سال 1345 به چاپ رسیده است.
این هنرمند در این باره، گفت: «در این اقتباس، ریشه های استعماری افسانههای هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شدهاند و مورد نقد قرار گرفتهاند. ساعدی با استفاده از افسانههای کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران و با بهرهگیری از عناصر اسطورهای نمادین، بر اساس نظریات شرق شناسی «ادوارد سعید»، شرق شناس مشهور، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته است. گستره این بیان مقایسهای را میتوان تا تقابل سنت و مدرنیته در بسیاری از جوامع امروز دنیا که پیشتر تحت استعمار بوده اند، تعمیم داد.»
داوری افزود: «بازیگران نمایش «کابوسنامه اهل هوا» را سه طیف از بازیگران استان هرمزگان شامل نسل پیش از انقلاب اسلامی، نسل دهه 60 تا 80 و نسل دهه 80 تاکنون، تشکیل میدهند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.