در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دل‌لرزه» مطرح شد

از لرزش دل اولیای دم تا یادآوری حادثه‌ای مرگبار

مجتبی لاله‌زاری، کارگردان نمایش «دل‌لرزه»، از جمله حاضران در مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری حاصل دغدغه‌مندی نویسنده آن، سیدعلی موسویان نسبت به موضوع بخشش و جلب رضایت اولیای دم می‌داند که اشاره‌ای هم به حادثه مرگبار قطار مشهد به یزد دارد.  

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، نمایش «دل‌‌لرزه» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله‌زاری از یزد یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور، به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است. این اثر نمایشی پیش از این در سال ۱۴۰۱ در پلاتو تالار هنر یزد و در سال جاری در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

مجتبی لاله‌زاری در مورد این اثر نمایشی که علاوه ‌بر پرداختن به مسئله بخشش، حادثه مرگبار قطار مشهد به یزد در ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ را مورد توجه قرار داده است و جمعه و شنبه ششم و هفتم بهمن‌ در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌شود، گفت: «هدف اصلی من و سیدعلی موسویان از تولید این اثر، روی صحنه بردن نمایشی در مورد انسانیت بود. من و سیدعلی موسویان با هم رفاقتی دیرینه داریم و هنگامی که او به یزد آمد، من در حال اجرای عمومی کمدی قجری «آقادلبر» او بودم. زمانی که موسویان برای تماشای نمایشی که خودش نویسنده و من کارگردانش بود به یزد آمد، حادثه مرگبار برخورد قطار مشهد به یزد با بیل مکانیکی در صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، در ۵۰ کیلومتری طبس رخ داد. ایده نگارش «دل‌لرزه» همان‌زمان در ذهن سیدعلی موسویان و من شکل گرفت و او نگارش متن را آغاز کرد. «دل‌دلرزه» نخست در یزد اجرا شد و سپس به جشنواره‌های متعدد رفت و بعد هم به کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آمد.»

داستان نمایش «دل‌لرزه» درباره پسری جوان به نام جواد ابویی است که دوستش را غیرعمد و به خاطر یک کفتر کشته و قرار است قصاص شود، اما حاج مرسل وکیلی، یک کاسب‌ قدیمی یزدی که در مشهد حجره‌دار است، پادرمیانی می‌کند و از خانواده مقتول رضایت می‌گیرد. هنگامی که حاج مرسل قصد دارد با قطار به یزد بازگردد، قطار دچار حادثه شده و او از دنیا می‌رود.

این کارگردان با اشاره به این طرح داستانی، در مورد شیوه اجرای «دل‌لرزه» هم توضیح داد: «شیوه اجرایی ما در این نمایش که با حضور پنج بازیگر که خودم یکی از آن‌ها هستم، روی صحنه می‌رود، رئالیستی صرف نیست و تکنیک‌هایی سینمایی هم به اجرا افزوده‌ایم. نمایش رگه‌هایی از طنز هم دارد اما در کل اثری تلخ است و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشتر بر حرکت انسان‌دوستانه شخصیت حاج مرسل وکیلی تاکید دارد.»

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «دل‌لرزه» نیز یکی از آن‌هاست شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند

محمدرضا آگاه که با نمایش «آنتیگونه» در بخش دانشجویی جشنواره فجر امسال حضور دارد، تاکید کرد هنرمندان تئاتر دانشگاهی، باید پیشرو و نوآور باشند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

علیرضا داوری: «کابوس­نامه اهل هوا»، تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

علیرضا داوری: «کابوس­نامه اهل هوا»، تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد

علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» معتقد است این نمایش که بر اساس آیین­‌ها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده ­است، تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، به‌ویژه کشورهای جهان سوم است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

نظرات کاربران