در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدرس یونانی کارگاه تخصصی بازیگری جشنواره 42 فجر

ناتاسیس سارانتوس: علاقه هنرجویان ایرانی به آموختن شگفت‌انگیز است

ناتاسیس سارانتوس، مدرس کارگاه آموزشی تخصصی بازیگری در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه از دیدن پتانسیل و علاقه هنرجویان ایرانی به آموختن بسیار شگفت‌زده است از امید به همکاری مشترک بین ایران و یونان گفت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، ناتاسیس سارانتوس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر فعالیت خود را در تئاتر از حدود 25 سال پیش آغاز کرده است.

این کارگردان تئاتر از سال 2009 تاکنون نمایشی با نام «آمریکایی» را در بیش از 50 شهر در سراسر یونان اجرا کرده است. تور نمایشی این اثر همچنان ادامه دارد.

سارانتوس روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه برابر با چهارم، پنجم و ششم بهمن طی کارگاهی سه روزه، به آموزش کارگاه تخصصی بازیگری با عنوان «نقش و جایگاه همسرایان در نمایش‌های کلاسیک یونان» در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداخت.

این مدرس درباره کارگاهی که طی سه روز در ایران برگزار کرد، گفت: «ما در این سه روز به نقش همسرایان در ادبیات نمایشی دوران کلاسیک یونان پرداختیم و در این میان به جایگاه این نقش در دوران مدرن اشاره کردیم.»

سارانتوس افزود: «درست است که پرداختن به همسرایان به تاریخ یونان قدیم بازمی‌گردد ولی قطعا جزو موارد ضروری در تئاتر مدرن هم به شمار می‌آید؛ چراکه همسرایان هستند که حس تماشاگران را به بازیگران منتقل کرده و رابطه‌ای بین آن‌ها برقرار می‌کنند. این نقش در قرن حاضر نیز همچنان مورد اهمیت است.»

او ادامه داد: «ما در روز نخست به ارائه جزئیاتی درباره همسرایان و تمرین عملی در زمینه همراهی بازیگر با این گروه پرداختیم. در روز دوم بخش‌هایی از نمایش «اودیپ شهریار» شاهکار سوفوکل را با هنرجویان و سازهایی که به همراه داشتند، تمرین کردیم و در روز آخر این بخش را به عنوان نتیجه این کارگاه اجرا کردیم.»

این هنرمند گفت: «خوشحالم که این آمادگی اولیه برای اجرای کارگاهی در این سه روز وجود داشت. این سه روز احساس خستگی نمی‌کنم و از هنرجویان انرژی می‌گیرم.»

او با ابراز خشنودی از حضورش در ایران توضیح داد: «از دیدن پتانسیل و علاقه هنرجویان ایرانی به آموختن بسیار شگفت‌زده هستم. علاوه بر این دیدن کار هنرمندان ایرانی مرا به وجد آورده است. ما از نظر فرهنگی تشابهات بسیاری با هم داریم که می‌توان با ارتباط بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در پروژه‌های مشترک به آن‌ها پرداخت.»

این هنرمند با بیان اینکه امیدوار است که حضور او در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نقطه مشترکی برای همکاری بین ایران و یونان باشد، افزود: «من آثاری از هنرمندان ایرانی را به تماشا نشستم که از نظر فرم، کارگردانی و محتوا بسیار عالی بود و از دیدن این آثار بسیار لذت بردم.»

سارانتوس در پایان سخنانش گفت: «من دوست داشتم تا امسال نمایش «آمریکایی» را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه ببرم؛ اما به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت وزیر یونان امکان حضور در بخش اجرایی برای گروه میسر نشد. امیدوارم به‌زودی همکاری مشترکی با ایران و هنرمندان عزیز این کشور داشته باشیم.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

احسان جانمی: ایران سرزمین قصه‌ها و اتفاقات مهم است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

احسان جانمی: ایران سرزمین قصه‌ها و اتفاقات مهم است

کارگردان نمایش «انگشتر و چاه» می‌گوید ایران سرزمین قصه‌هاست، ما انسان‌های بزرگی در سرزمین‌مان داریم که روایت مناسبی از آن‌ها نشده است.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

نظرات کاربران