در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح کرد

«بوق»، یک طنز اجتماعی در فضایی فانتزی است

مرضیه علیزاده، کارگردان نمایش «بوق» می‌گوید این نمایش به دغدغه‌های یک معلول در فضایی فانتزی و سوررئال و در قالب طنز اجتماعی می‌پردازد و تلاش‌های این توان‌یاب را برای اثبات توانایی‌هایش به تصویر می‌کشاند.

به گزارش تئاتر فجر به نقل از پانا، بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دوم تا دوازدهم بهمن با حضور بیش از صد اثر در چهار بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر در حال برگزاری است.

نمایش «بوق» به نویسندگی علی حسینی و کارگردانی مرضیه علیزاده، از جمله آثار راه‌یافته به بخش فراگیر تئاترخیابانی جشنواره چهل‌و‌دوم فجر است.

به بهانه این حضور با مرضیه علیزاده، کارگردان نمایش «بوق» درباره این نمایش، ساختار و فضاسازی و نیز ویژگی‌های حضور در جشنواره فجر گفت‌و‌گو ‌کردیم.

این کارگردان اهل تهران با بیان اینکه نمایش «بوق» به زندگی و دغدغه دختری با محدودیت‌های جسمی و حرکتی می‌پردازد که توانسته به عنوان یک مخترع، ماشینی را بدون نیاز به مناسب‌سازی اختراع کند، گفت: «شخصیت نمایش در پی ثبت اختراع خود، وارد چالش بزرگ مسابقه بوکس می‌شود و با رقیبان خود که هرکدام مدیران یک ارگان هستند، برای ثبت اختراع خود، مبارزه می‌کند.»

علیزاده ادامه داد: «از آنجایی که بسیاری از معلولان برای اثبات خود مجبور به مبارزه با مشکلات و چالش‌های بسیاری هستند، این نمایش در ژانر اجتماعی و کمدی و با زبان طنز سعی‌کرده به گوشه‌ای از مشکلات یک معلول که توانایی‌های بسیاری دارد، بپردازد.»

او افزود: «برای ما خیلی مهم بود که بتوانیم در فضایی متفاوت، فانتزی و سوررئال ایجاد ‌کنیم که هم کار را متفاوت و هم به جذابیت شیوه اجرایی کمک‌ کند تا در فضای فانتزی یک طنز اجتماعی ارائه ‌دهیم.»

این هنرمند درباره درگیری و ارتباط مخاطب با نمایش هم گفت: «در این نمایش، مخاطب به عنوان تماشاگر این مسابقه که در واقع یک چالش اجتماعی است، با نمایش هم‌‌ذات‌‌پنداری می‌کند و خود را به جای مبارز قرار می‌دهد و برای عبور از موانع، مشوق او می‌‌شود.»

علیزاده، ضمن ابراز خرسندی از گنجاندن بخش فراگیر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر، این رویداد را بزرگ‌ترین فستیوال تئاتر ایران دانست که فرصت بی‌نظیری را پیش روی توان‌یابان و معلولان قرار می‌دهد تا بتوانند توانایی‌های‌شان را به نمایش بگذارند و آینده هنری‌شان را بهتر و حرفه‌ای‌تر پیش ببرند و این‌گونه، جشنواره فجر پلکانی خواهد بود برای ارتقای تئاتر معلولان هنرمند.

او تاریخ اجرای این نمایش 30 دقیقه‌ای را هفتم بهمن ساعت 18 در سکوی تئاتر خیابانی تئاتر شهر اعلام کرد.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

نظرات کاربران