در حال بارگذاری ...
پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی

نشست پنجم نقد و بررسی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر ۴۲ با حضور علاقه‌مندان و رضا آشفته و سیدعلی تدین صدوقی به‌عنوان منتقد و نیز مهدی حامدسقایان، دبیر این رویداد برگزار شد و نمایش‌های «دشمن خدا»، «دموکراسی با طعم همبرگر» و «ساپو» مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، پنجمین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، روز جمعه، ششم بهمن، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، با حضور عوامل تولید نمایش‌های روز پنجم جشنواره و همچنین منتقدان و علاقه‌مندان به تئاتر برگزار شد.

گویی هر یک از مردم، از ماسک‌­های مختلفی برای پوشاندن چهره حقیقی خود بهره می‌برند

در اولین بخش از این نشست، نمایش «دشمن خدا»، به نویسندگی عمادالدین رجب­لو و کارگردانی مجید عراقی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رضا آشفته، منتقد جلسه، با اعلام این مطلب که این متن ساختاری اپیزودیک دارد، افزود: «نمایش «دشمن خدا» در دو بخش به دو گروه کودکان دبستانی و سربازان نظامی می‌­پردازد که هر دو گروه، تحت آموزش قرار دارند که یکی برای درس و دانش و دیگری برای جنگیدن و دفاع از میهن، آموزش می­‌بینند. موضوعی که در این داستان جالب توجه است، توجه به دروغ‌­پردازی­‌های مردم در اجتماع است که گویی هر یک از مردم، از ماسک­‌های مختلفی برای پوشاندن چهره حقیقی خود بهره می‌برند.»

در ادامه، عراقی، کارگردان این نمایش نیز با اشاره به این نکته که لازم است انسان‌­ها پیش از تولید همنوع خود، آموزش‌­های لازم را دریافت کنند، افزود: «انسان‌­ها ابتدا همنوع خود را تولید می­‌کنند، بدون آن‌که برای آموزش انسان به وجودآمده، آموزش­‌های لازم را دیده­ باشند.»

دموکراسی با طعم همبرگر

در بخش دوم جلسه، نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر»، به نویسندگی و کارگردانی حامد شفیع­‌خواه، موردبررسی منتقدان قرار گرفت. «علی تدین صدوقی»، منتقد این نمایش، با نگاهی به ویژگی­‌های آثار گروتسک، درباره این نمایش گفت: «این نمایش، درون‌مایه‌ای گروتسک دارد، چراکه هم تراژدی و هم کمدی، در آن نهفته است. این نمایش نیز این تفاوت­‌ها را درباره آدم­‌هایی که دچار روزمرگی شده­‌اند در قالب کاریکاتور به مخاطب نشان می‌­دهد. داستان نمایش، خانواده­ای را روایت می­‌کند که دچار مشکلاتی در تفاوت‌های فکری بین اعضای خود شده­ است و این تفاوت­‌ها را بررسی می­‌کند، درحالی‌که اعضای خانواده حتی درباره آرا و عقاید خود نیز دارای شناخت و آگاهی کافی نیستند و به‌نوعی دچار روزمرگی و عادت در رفتارهای خود در خانواده و اجتماع شده‌­اند.»

شفیع­‌خواه، کارگردان نمایش نیز در پاسخ به این نکته عنوان کرد: «تفاوت­‌ها در اعضای خانواده این نمایش، منجر به برگزاری انتخابات درونی در آن‌ها می‌­شود و البته هر نسلی، با خود معنای جدیدتری از دموکراسی را همراه دارد. این نمایش، وابستگی به هیچ منطقه خاصی از جهان ندارد و به‌نوعی جهان‌شمول است.»

«ساپو»؛ روایت رنج بشر

در سومین بخش جلسه، نمایش «ساپو»، به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی موردبررسی قرار گرفت. رضا آشفته، منتقد این نمایش، با اشاره به داستان این اثر گفت: «در همه آثار درام تلاش بر این بوده و هست که پرحرفی­‌ها و پرگویی­‌های فلسفه ساده­سازی شود و با تبدیل به داستان و تصویر وارد نمایش شود. در نمایش «ساپو»، نوعی انباشت و اشباع دانش تئاتری وجود دارد. نمایش دارای جزئیات روانی و اجتماعی پیچیده­ای است که در شخصیت­‌های مختلف گنجانده‌شده است و البته کارگردان توانسته ­است ریتم و هارمونی لازم و کافی را برای سامان بخشیدن به اثر ایجاد کند.»

سعدی، کارگردان نمایش نیز بابیان پیشینه نگارش و جزئیات نمایشنامه خود گفت: «آنچه بیش از هر چیز دیگری در این نمایش موردنظر من است، به تصویر کشیدن رنج بشری است.»

در این نشست، مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌­المللی تئاتر فجر نیز حضور یافت و مباحث مربوط به نقد و بررسی آثار نمایشی این جلسه را پیگیری کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر

نجمه مهرابی: سفارشی شدن آثار، باعث تنزل نمایش محیطی می‌شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر

نجمه مهرابی: سفارشی شدن آثار، باعث تنزل نمایش محیطی می‌شود

نجمه مهرابی کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر سفارشی شدن و‌ تکرار موضوعات در نمایش های خیابانی را موجب تنزل سطح کیفی آثار و از دست دادن مخاطب می‌داند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

نظرات کاربران