گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
محمد سایبانی: «خردهشوخیهای زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
خرده شوخی های زناشویی
خرده شوخی های زناشویی
خرده شوخی های زناشویی
خرده شوخی های زناشویی
کارگردان «خردهشوخیهای زناشویی» میگوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسانها پرداختهایم.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «خردهشوخیهای زناشویی» به کارگردانی محمد سایبانی از بندرعباس در بخش فراگیر چهلودومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و جمعه ششم بهمن 1402 در تالار هنر به صحنه رفت.
سایبانی درباره داستان و ایده شکلگیری این نمایش توضیح داد: «همه افراد این حس را دارند که در دوره معاصر، انسان مدرن شده است، اما در عین این مدرن شدن، همواره خشونت بخشی جدانشدنی از زندگی بشر بوده است. از سالیان دور، از جنگ جهانی دوم تا همین اکنون این اثبات شده است و انسان با بهانههای مختلف این خشونت را توجیه کرده و یا حتی تبدیل به ارزش کرده است. یکی از همین وجوه بروز خشونتها جدای از بحث نژادی و سرزمینی و... که از زمان خلقت بشر بوده و هست، جنسیت است. ما در این نمایش سعی کردیم به این مسئله به شکل طنز بپردازیم.»
او ادامه داد: «این نمایش شامل هشت اپیزود است که زوجها در موقعیتهای مختلف به آن میپردازند. مسائلی همچون خیانت، آشنایی، تفاهم، ترس، عشق و ... در این اپیزودها بررسی میشود. من سالهاست در حوزه هنردرمانی فعالیت دارم و سالهاست که با بچههای دارای معلولیت کار میکنم. این گروه هفت بازیگر دارد که همگی نابینا هستند و بسیار باهوش و باسواد و با توجه به تسلطشان بر مهارتهای تکنولوژیک، بسیار بهروز هستند.
این کارگردان درباره موسیقی این کار نیز گفت: «ما از بندرعباس و خطه جنوب هستیم و در آنجا عمدتا افراد دستی بر موسیقی دارند. من با یک موسسه توانبخشی همکاری دارم که هیئت مدیره آن از دوستان نابینا هستند و من با این دوستان موسیقی و نمایش کار میکنم؛ بنابراین موسیقی ما زنده است و آهنگسازی آن توسط محمد پودینه انجام شده است که او نیز نابیناست.
سایبانی همچنین به استفاده بهروز از المانهای بومی از آنها در اثرش توضیح داد: «من در کارگاههایی که برگزار میکنم عمدتا به این موضوع و استفاده از عناصر بومی تاکید دارم؛ اما در این کار به دلیل اینکه بسیار معاصر و امروزی است، عناصر بومی کمرنگ است و به استفاده از فضای دریا و موتیفهای موسیقی هرمزگانی بسنده کردیم.»
او در ادامه به راهاندازی بخش فراگیر جشنواره اشاره کرد و گفت: «فکر میکنم به مرور زمان بخش فراگیر به پختگی لازم میرسد. اینکه به تئاتر معلولین به شکل جدی نگاه میشود و به رسمیت شناخته شده، اتفاق خوبی است. جا دارد از مسئولان سازمان بهزیستی تشکر کنم که همت آنان مسبب این اتفاق فرخنده بود و همچنین از مدیران تئاتر کشور که اجازه ندادند این بخش از تئاتر کشور فراموش شود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.