در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «خرده‌شوخی‌های زناشویی» به کارگردانی محمد سایبانی از بندرعباس در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و جمعه ششم بهمن 1402 در تالار هنر به صحنه رفت.

سایبانی درباره داستان و ایده شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: «همه افراد این حس را دارند که در دوره معاصر، انسان مدرن شده است، اما در عین این مدرن شدن، همواره خشونت بخشی جدانشدنی از زندگی بشر بوده است. از سالیان دور، از جنگ جهانی دوم تا همین اکنون این اثبات شده است و انسان با بهانه‌های مختلف این خشونت را توجیه کرده و یا حتی تبدیل به ارزش کرده است. یکی از همین وجوه بروز خشونت‌ها جدای از بحث نژادی و سرزمینی و... که از زمان خلقت بشر بوده و هست، جنسیت است. ما در این نمایش سعی کردیم به این مسئله به شکل طنز بپردازیم.»

او ادامه داد: «این نمایش شامل هشت اپیزود است که زوج‌ها در موقعیت‌های مختلف به آن می‌پردازند. مسائلی همچون خیانت، آشنایی، تفاهم، ترس، عشق و ... در این اپیزودها بررسی می‌شود. من سال‌هاست در حوزه هنردرمانی فعالیت دارم و سال‌هاست که با بچه‌های دارای معلولیت کار می‌کنم. این گروه هفت بازیگر دارد که همگی نابینا هستند و بسیار باهوش و باسواد و با توجه به تسلط‌شان بر مهارت‌های تکنولوژیک، بسیار به‌روز هستند.

این کارگردان درباره موسیقی این کار نیز گفت: «ما از بندرعباس و خطه جنوب هستیم و در آنجا عمدتا افراد دستی بر موسیقی دارند. من با یک موسسه توانبخشی همکاری دارم که هیئت مدیره آن از دوستان نابینا هستند و من با این دوستان موسیقی و نمایش کار می‌کنم؛ بنابراین موسیقی ما زنده است و آهنگسازی آن توسط محمد پودینه انجام شده است که او نیز نابیناست.

سایبانی همچنین به استفاده به‌روز از المان‌های بومی از آن‌ها در اثرش توضیح داد: «من در کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنم عمدتا به این موضوع و استفاده از عناصر بومی تاکید دارم؛ اما در این کار به دلیل اینکه بسیار معاصر و امروزی است، عناصر بومی کم‌رنگ است و به استفاده از فضای دریا و موتیف‌های موسیقی هرمزگانی بسنده کردیم.»

او در ادامه به راه‌اندازی بخش فراگیر جشنواره اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم به مرور زمان بخش فراگیر به پختگی لازم می‌رسد. اینکه به تئاتر معلولین به شکل جدی نگاه می‌شود و به رسمیت شناخته شده، اتفاق خوبی است. جا دارد از مسئولان سازمان بهزیستی تشکر کنم که همت آنان مسبب این اتفاق فرخنده بود و همچنین از مدیران تئاتر کشور که اجازه ندادند این بخش از تئاتر کشور فراموش شود.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان
سومین جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره 42 فجر برگزار شد

در برابر بی‌معنایی مرگ، بحران رابطه جوانان و شکست زمان

سومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، چهارم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|

نظرات کاربران