در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

حسین قاسمی‌هنر: فجایع جنگ در غزه، باعث تولید نمایش «خون» شد

حسین قاسمی‌هنر می‌گوید «خون» یک اثر مستند درباره جنگ است و برای تولید آن، تمام رخدادها از جنگ جهانی دوم به بعد، ازجمله مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، نمایش صحنه‌ای «خون» به کارگردانی حسین قاسمی‌هنر، در دو بخش «دانشجویی» و «غزه» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و روز جمعه ششم بهمن در تالار اصلی مولوی روی صحنه رفت.

حسین قاسمی‌هنر، کارگردان نمایش «خون» در باره موضوع و داستان این اثر گفت: «اتفاقات اخیر در غزه باعث شد تا چنین موضوعی را انتخاب کنم. اکنون که بیش از صد روز از این جنگ می‌گذرد، رسانه‌های غربی در حال عادی جلوه دادن وقایع جاری در فلسطین هستند. تلاش کردم تا در«خون» بدون جهت‌گیری و فقط با نگاهی انسان‌دوستانه به واقعه جنگ و کشتار بی‌گناهان بپردازم.»

او افزود: «درباره جنگ کارهای بسیار زیادی ساخته شده است و پرداختن به آن از زاویه دید تازه، کار سختی بود.»

این کارگردان درباره اضافه شدن بخش دانشجویی به جشنواره فجر هم گفت: «پیش از این جشنواره دانشگاهی همه‌ساله برگزار می‌شد و بسیاری از افرادی که امروز در فضای حرفه‌ای مشغول به کار هستند، فعالیت خود را از جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز کرده‌اند. وجود این بخش در جشنواره تئاتر فجر می‌تواند باعث شود دانشجویان رشته تئاتر تا اندازه‌ای از انفعال خارج شوند. متاسفانه برای بخش دانشجویی زیرشاخه‌های مختلفی تعریف نشده است. چگونه در این بخش یک کار صحنه‌ای با اثری محیطی یا پرفورمنس قابل سنجش و داوری است؟»

حسین قاسمی هنر درباره اهمیت جشنواره فجر توضیح داد: «این جشنواره مهم‌ترین رویداد هنری کشور است. باید رویکردی وجود داشته باشد تا همه هنرمندان شاخص کشور با آثار خود در این جشنواره حاضر باشند. این رویداد در جهت حمایت از گروه‌های منتخب و خصوصا شهرستانی حاضر در جشنواره، می‌تواند شرایط اجرای عمومی را تسهیل کند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

نظرات کاربران