در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر۴۲، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

به گزارش ایران تئاتر؛ میترا رضائی، بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی و با هدف برابرسازی فرصت‌ها، تلفیق اجتماعی و مشارکت حداکثری افراد دارای معلولیت، به صورت رقابتی در این رویداد بزرگ نمایشی ایران گنجانده شد.

مجید امرایی، کارگردان تئاتر و دبیرکل انجمن بین‌المللی دارماتراپی ایران، یکی از داوران این بخش از جشنواره تئاتر فجر42 است.

امرایی با اشاره به این‌که با اضافه شدن بخش فراگیر به جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان دارای معلولیت در جایگاه عادی خود در جامعه قرار گرفته‌اند، گفت: «در یکی از دیدگاه‌های مهم خدمات درمانی به معلولین، این افراد مطلقاً از خانواده جدا نمی‌شوند و همه اقدامات توان‌بخشی و خدمات، در دل خانواده ارائه می‌شود و هم‌افزایی خانواده را در پی دارد. با این تعریف، قرار گرفتن این بخش در جشنواره تئاتر فجر معنادارتر می‌شود، درواقع بخش فراگیر در خانواده تئاتری خود قرارگرفته و این اقدام بسیار تاثیرگذاراست.»

او ادامه داد: «به باور من معلولیت محدودیت نیست بلکه ظرفیت است و این موضوع با دیدن آثار در همین جشنواره به من ثابت شد. معلولیت درواقع بعد خلاقانه وجود افراد را تقویت می‌کند. چون این افراد با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که باید برایش راهکار پیدا کنند و ذهن‌شان یاد می‌گیرد دنبال راهکارهای جدید باشد. نمایش هم به‌عنوان مهم‌ترین هنر که ابزارش خود انسان شامل بدن، بیان و احساس است، می‌تواند به چندوجهی کردن فرد کمک کند.»

دبیرکل انجمن بین‌المللی دارماتراپی ایران با بیان این‌که بخش فراگیر، ظرفیت فوق‌العاده و خلاقانه‌ای را به جشنواره اضافه کرده است، افزود: «منفک کردن بخش فراگیردر بخش رقابت، تا یک جایی می‌تواند مؤثر باشد، اما بعد آسیب‌زا است، چون معلولین می‌توانند در کنار دیگر افراد اجتماع، کار هنری انجام دهند و به رقابت بپردازند.»

این کارگردان افزود: «نمایش‌های ترکیبی هم می‌توانند کنار سایرین رقابت کنند، به‌عنوان‌مثال یک کارگردان می‌تواند نمایش «هملت» را روی صحنه بیاورد و بازیگر نقش هملت روی ویلچر نشسته باشد، کارگردان‌ها بهتر می‌دانند که هیچ محدودیتی وجود ندارد.»

این داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر، گفت: «آثاری که در این بخش رقابت کردند، منحصربه‌فرد هستند. موضوع‌ نمایش‌ها آزاد بود و صرفاً به موضوعات معلولین محدود نبود. به نظر من این آثار، به لحاظ محتوا، بازی و کارگردانی، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.»

مجید امرایی با اشاره به اجراهای خیابانی بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر، توضیح داد: «بهترین مدیوم اجرای تئاتر برای تأثیرگذاری در جامعه نمایش‌های خارج از سالن هستند که می‌توانند روی بعد آموزشی نحوه برخورد با معلولین در جامعه مؤثر باشند.»

او ادامه داد:  «تئاتر وقتی در سالن محبوس شود، فقط یک جامعه محدود را دربر می‌گیرد، درصورتی‌که تئاتر زندگی مردم است و باید در دل مردم باشد. نمایش خارج از سالن، خودش به میان و به‌دل تماشاگرانش می‌رود. در بقیه اجراهای نمایشی، تماشاگر می‌رود سراغ تئاتر و در نمایش خیابانی، نمایش می‌رود سراغ تماشاگر؛ هر کجایی که فضا وجود دارد نمایش اجرا می‌شود و هر رهگذری می‌تواند مخاطب باشد و جا دارد برای جامعه معلولین در حوزه نمایش‌های خارج از سالن، برنامه‌ریزی بیشتری شود.»

این دراماتراپیست گفت: «آثاری که در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال اجرا شدند، جنبه درمانی ندارند، فقط نگاه آموزشی ‌و پرورشی دارند و اگر فرآیند درمانی هم وجود داشته، تا پیش از اینکه اثر به جشنواره بیاید، طی شده است. برای دراماتراپی بر اساس نیازهای افراد پروتکل درمانی، تعریف شده و مسائل‌شان رفع می‌شود و بعد می‌توانند بیایند روی صحنه  و هر شب اجرا کنند. به تئاتری که طرح درمانی نداشته باشد، نمی‌توانیم بگوییم نمایش درمانی.»

این کارگردان افزود: «حضور روی صحنه، خیلی در ارتقاء اعتماد به نفس و خودباوری همه افراد مؤثر است و هنرمندان دارای معلولیت هم از این قاعده مستثنی نیستند، چون این افراد منفک شده از جامعه نیستند و خیلی خوب است که این فرصت برابر به آن‌ها داده شد.»

او ابراز امیدواری کرد: «حضور هنرمندان معلول در جشنواره بین‌المللی فجر شاید بتواند کمک کند زیرساخت‌های سالن‌ها و نیازهای اجتماعی چنین افرادی برطرف شود. در حال حاضر بسیاری از سالن‌ها برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده‌اند. شهرداری و سایر متولیان باید ورود کنند تا شرایطی مهیا شود تا این عزیزان به راحتی بتوانند در این فضا حضور داشته باشند.»

عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی درباره رقابت هنرمندان دارای معلولیت در بخش فراگیر، گفت:  «در این جشنواره، نگاه ما به‌عنوان داور فقط ارزیابی هنری بود. کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور و لباس و ... با توجه به محدودیت‌های مبتنی بر ویژگی‌هایی که افراد دارند؛ صرفا از نظر هنری بررسی شدند. به‌عنوان‌مثال اگر فردی نابینا روی صحنه است، متناسب با ظرفیت‌هایش ارزیابی شد. به این دلیل که امسال اولین سالی است که این بخش در جشنواره فجر حضور دارد، بهتر است پس از پایان این رویداد، نشستی با حضور صاحب‌نظران مختلف برگزار شود تا برای دوره‌های بعد به ارزیابی جدید و کامل‌تری برسیم.»

مجید امرایی در پایان گفت: «امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره بماند و از اجراهای عمومی این افراد هم حمایت شود و چنین هنرمندانی که زحمت می‌کشند و اثری تولید می‌کنند تشویق شوند و مردم بیایند آثارشان را ببینند.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

نظرات کاربران