در حال بارگذاری ...
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:

بخش‌های تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند

مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخش‌ها و شاخه‌های افزوده شده به این رویداد را در سال‌های بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کاپوتاژ»، به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مرتضی نجفی از قزوین، از جمله آثار بخش مسابقه صحنه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که چهارشنبه چهارم بهمن در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به صحنه رفت.

نجفی درباره داستان این نمایش و انتخاب متن آن گفت: «ابتدا به سراغ کامران شهلایی رفتم که چند نمایشنامه داشت و من از بین کارهایی که معرفی کرد، «کاپوتاژ» را به واسطه فضای اجتماعی و به‌روزی که در متن وجود داشت و پتانسیلی که در شهر قزوین داریم، انتخاب کردم. قصه درباره دو خانواده است که سال‌هاست با هم دوست هستند و حالا شرایطی فراهم می‌شود تا با هم به سفر تفریحی خارج از کشور بروند که در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد و تردیدهایی ایجاد می‌کند که قصه را پیش می‌برد.»

او ادامه داد: «قضاوت مهم‌ترین ویژگی این نمایش است و اینکه به‌راحتی نمی‌توان آدم‌ها را قضاوت کرد. باید در فضا و زیست آن‌ها بود و شناخت حاصل کرد و از آنجایی که هرکسی زیست و فصول زندگی منحصربه‌فرد خودش را دارد، هدف این ‌نمایش بر پایه عدم قدرت و اجازه ما در قضاوت کردن زندگی دیگران است.»

این هنرمند اهل قزوین همچنین درباره شیوه اجرا و دکور کار توضیح داد: «بستر کار ما رئال است، اما متن این پتانسیل را داشت و به ما این اجازه را داد تا به سمت سوررئال برویم و دکور را هم در این فضا ایجاد کنیم. البته در کنار این کمی هم محتوایی کار کردیم. از سوی دیگر به دلیل سردی بین روابط انسان‌ها و نمایش آن در دکور از آهن زنگ‌زده استفاده کردیم که این سردی بیشتر نمود داشته باشد.»

نجفی در ادامه، درباره جشنواره تئاتر فجر و افزوده شدن بخش‌های جدید به آن هم گفت: «من سال‌ها به عنوان بازیگر و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم. هرسال بخش‌هایی به جشنواره افزوده شده است که اتفاق خوبی را رقم زده‌اند، اما بهتر است که این بخش‌ها در ادامه حذف نشوند و باقی بمانند تا به یک ثبات برسند و جشنواره فجر پررنگ‌تر از قبل باشد. بخش‌هایی که امسال افزوده شده‌اند مانند بخش فراگیر بسیار اتفاق خوبی هستند، چراکه هم هنرمندان بیشتری را معرفی و درگیر کار تئاتر می‌کند که این امر موجب رونق بیشتر شده و مردم نیز حق انتخاب بیشتری دارند و هم اینکه مخاطبان آثار بیشتر و بهتری را شاهد هستند. متاسفانه پس از کرونا حضور گروه‌های خارجی کم شده است، از آنجایی که ویژگی نمایش من قضاوت است، پس قضاوت نمی‌کنم اما اگر گروه‌های خارجی بیشتری در جشنواره حضور داشته باشند، یک تبادل علمی و فرهنگی شکل می‌گیرد که می‌تواند به هنرمندان تئاتر کشور کمک کند. در واقع فرصتی ایجاد می‌شود تا هنرمندان بتوانند از آن بهره بگیرند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران