مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ»:
بخشهای تازه افزوده شده به جشنواره تئاتر فجر، تداوم پیدا کنند
مرتضی نجفی، کارگردان نمایش «کاپوتاژ» که در بخش مسابقه صحنه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، از مدیران هنری خواست تا بخشها و شاخههای افزوده شده به این رویداد را در سالهای بعدی هم حفظ کنند تا به ثبات برسند.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کاپوتاژ»، به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مرتضی نجفی از قزوین، از جمله آثار بخش مسابقه صحنه چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است که چهارشنبه چهارم بهمن در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به صحنه رفت.
نجفی درباره داستان این نمایش و انتخاب متن آن گفت: «ابتدا به سراغ کامران شهلایی رفتم که چند نمایشنامه داشت و من از بین کارهایی که معرفی کرد، «کاپوتاژ» را به واسطه فضای اجتماعی و بهروزی که در متن وجود داشت و پتانسیلی که در شهر قزوین داریم، انتخاب کردم. قصه درباره دو خانواده است که سالهاست با هم دوست هستند و حالا شرایطی فراهم میشود تا با هم به سفر تفریحی خارج از کشور بروند که در این میان اتفاقاتی رخ میدهد و تردیدهایی ایجاد میکند که قصه را پیش میبرد.»
او ادامه داد: «قضاوت مهمترین ویژگی این نمایش است و اینکه بهراحتی نمیتوان آدمها را قضاوت کرد. باید در فضا و زیست آنها بود و شناخت حاصل کرد و از آنجایی که هرکسی زیست و فصول زندگی منحصربهفرد خودش را دارد، هدف این نمایش بر پایه عدم قدرت و اجازه ما در قضاوت کردن زندگی دیگران است.»
این هنرمند اهل قزوین همچنین درباره شیوه اجرا و دکور کار توضیح داد: «بستر کار ما رئال است، اما متن این پتانسیل را داشت و به ما این اجازه را داد تا به سمت سوررئال برویم و دکور را هم در این فضا ایجاد کنیم. البته در کنار این کمی هم محتوایی کار کردیم. از سوی دیگر به دلیل سردی بین روابط انسانها و نمایش آن در دکور از آهن زنگزده استفاده کردیم که این سردی بیشتر نمود داشته باشد.»
نجفی در ادامه، درباره جشنواره تئاتر فجر و افزوده شدن بخشهای جدید به آن هم گفت: «من سالها به عنوان بازیگر و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم. هرسال بخشهایی به جشنواره افزوده شده است که اتفاق خوبی را رقم زدهاند، اما بهتر است که این بخشها در ادامه حذف نشوند و باقی بمانند تا به یک ثبات برسند و جشنواره فجر پررنگتر از قبل باشد. بخشهایی که امسال افزوده شدهاند مانند بخش فراگیر بسیار اتفاق خوبی هستند، چراکه هم هنرمندان بیشتری را معرفی و درگیر کار تئاتر میکند که این امر موجب رونق بیشتر شده و مردم نیز حق انتخاب بیشتری دارند و هم اینکه مخاطبان آثار بیشتر و بهتری را شاهد هستند. متاسفانه پس از کرونا حضور گروههای خارجی کم شده است، از آنجایی که ویژگی نمایش من قضاوت است، پس قضاوت نمیکنم اما اگر گروههای خارجی بیشتری در جشنواره حضور داشته باشند، یک تبادل علمی و فرهنگی شکل میگیرد که میتواند به هنرمندان تئاتر کشور کمک کند. در واقع فرصتی ایجاد میشود تا هنرمندان بتوانند از آن بهره بگیرند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.