در حال بارگذاری ...
حسین غلامی، نویسنده و کارگردان نمایش «نگاتیو»:

بخش فراگیر جشنواره فجر کمک می‌کند جامعه با توانایی معلولان آشنا شود

نویسنده و کارگردان نمایش «نگاتیو» می‌گوید با افزوده شدن بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر، جامعه با معلولان و توانمندی‌های آن‌ها آشنا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «نگاتیو» به نویسندگی و کارگردانی حسین غلامی، روز سه‌شنبه سوم بهمن، در قالب بخش فراگیر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، در تالار هنر روی صحنه رفت. 

حسین غلامی، درباره ایده شکل‌گیری داستان این نمایش توضیح داد: «هرنویسنده‌ای سعی می‌کند دغدغه‌های زندگی خودش را لابه لای متن خود جا بگذارد تا سرنوشتی از خودش هم شاید در آن متن باشد. من هم دوست داشتم این اتفاق رخ دهد، بنابراین نگاتیو شکل گرفت. داستان درباره پدربزرگی است که پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور به ایران می‌آید و در ویلای خود پذیرای نوه‌هایش می‌شود؛ دراین میان اتفاقاتی رخ می‌دهد که قصه را پیش می‌برد.»

او ادامه داد: «در این نمایش سعی شد بحث خانواده و جایگاه افراد مطرح شود و این که چطور می‌تواند از سوی بزرگ‌ترها حفظ شود. این اتفاق را به جامعه نیز تعمیم دادیم و تلاش کردیم بگوییم بزرگتری صرفا سن و سال نیست و یک تصمیم از سر ناآگاهی می‌تواند خانواده را درگیر مشکلات بسیار زیادی کند.»

این هنرمند درباره حضور بازیگران نابینا و کم‌بینا هم در این نمایش گفت: «تلاش کردم در این نمایش خیلی کم به این موضوع اشاره کنم چرا که هدف من این نیست که بگویم مشکلات قشر معلول چیست. من یک گام بالاتر را دیدم و سعی کردم درد جامعه را مطرح کنم. از همین رو یک سال و نیم صرف نگارش متن این نمایش کردم و حدود 9 ماه با گروه بازیگران تمرین کردیم. در ادامه یک اجرای عموم در قائم شهر داشتیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت.»

غلامی درباره انتخاب عنوان نمایش توضیح داد: «داستان از سر همین نگاتیو شروع می‌شود. پدربزرگ در ابتدای این نمایش یک وجه بسیار خوب و دلنشین دارد اما با پیدا شدن این نگاتیو، او وجه تاریک خود را نیز به نمایش می‌گذارد که قصه را پیش می‌برد.»

او همچنین به طراحی دکور، نور و موسیقی اشاره کرد و افزود: «همانطور که اشاره کردم بازیگران من نابینا و کم بینا هستند و خودشان کار جابه‌جایی دکور را انجام می‌دهند، بنابراین تلاش کردیم از یک دکور ساده‌ استفاده کنیم. موسیقی و نور نیز متناسب با شرایط و داستان پیش می‌رود.»

غلامی در پاسخ به این سوال که افزوده شدن بخش فراگیر به جشنواره تئاتر فجر تا چه اندازه به افراد دارای معلولیت می‌تواند کمک کند تا استعدادهای‌شان کشف شود، گفت: «بسیار زیاد، باید تمام بچه‌های ناتوان و کم‌توان به دل جامعه بیایند و شروع به فعالیت کنند تا جامعه نیز با آن‌ها آشنا شود. جشنواره تئاتر فجر نیز با این کار اتفاق خوبی را رقم زد چرا که جامعه نیز معلولان را می‌شناسد و به توانمندی‌های آن‌ها پی می‌برد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر42، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

نظرات کاربران