در حال بارگذاری ...
...

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم

رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بستر‌ساز بوده و می‌تواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «دایره» در بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و روز ششم و هفتم بهمن ساعت 15 در تالار مولوی روی روی صحنه رفت  که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

رضا عرفانی در مورد این اثر گفت: «نمایش «دایره» فاقد متن است و تلاش کردیم تا یک طراحی مدرن از تعزیه ارائه کنیم. همیشه برایم سوال بود که چگونه فرهنگ‌های دیگر روی سنت‌ و آیین‌‌های خود کار می‌کنند و از آن به یک اجرای تازه می‌رسند، اما متاسفانه در ایران این اتفاق رخ نمی دهد.»

او افزود: «من تعزیه و نمایش ایرانی را مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که نشانه‌هایی در تعزیه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با نمایش ایرانی ترکیب کرد و به یک فرم جدید رسید؛ اتفاقی که در جهان با عنوان میکروتئاتر شناخته می‌شود. تئاتری که پیرامون اشیا اتفاق می‌افتد و بازیگر و دیالوگ در آن نقش چندانی ندارد، اما مفهوم موردنظر به شکل کامل منتقل می‌شود.»

عرفانی درباره عنوان این نمایش گفت: «نمایش ایرانی و تعزیه در گذشته با میدان‌گاه‌ها عجین بوده و به همین دلیل نام «دایره» را انتخاب کردیم. به علاوه، با مطالعه نشانه‌هایی از تعزیه و رفتار شخصیت‌ها در نمایش ایرانی توانستیم در نهایت به خوانشی مدرن از تعزیه دست پیدا کنیم.»

این هنرمند درباره ویژگی‌های اجرایی اثر خود گفت: «در «دایره» از مالتی‌مدیا، نور، تصویر و مپینگ استفاده زیادی شده است. در بخشی از این اثر، به شیوه مشارکتی نزدیک می‌شویم و بخشی‌هایی مربوط به تئاتر اشیاست. معضلاتی که در تئاتر کشور موجود است، ریشه در کمرنگ شدن تئاتر دانشجویی دارد و باید از این بخش حمایت بیشتری صورت گیرد تا بدنه تئاتر کشور به پویایی دست یابد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.