در حال بارگذاری ...
هفتمین جلسه نقد آثار جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

نقد قدرت، سکوت هملت و پرسش از تماشاگر

جلسه هفتم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هشتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

به گزارش ایران تئاتر، هفتمین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، روز یکشنبه، هشتم بهمن، در تالار مشاهیر تئاتر شهر با حضور عوامل تولید نمایش‌ها و همچنین سیدعلی تدین‌صدوقی، رضا آشفته و علی‌رضا نراقی؛ (منتقدان تئاتر ایران) و سایر علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش «کابوس‌های شازده اجباری»، «سایلنت هملت، سایلنت» و «کاپوتاژ» مورد تحلیل قرار گرفتند.

«شازده اجباری»؛ روایتی در نقد قدرت

در اولین بخش از این جلسه، نمایش «کابوس‌های شازده اجباری» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بخش، زمانی گفت: «محتوای نمایش ما، درباره نقد قدرت در موقعیت‌های مختلف انسانی است.»

در ادامه علی‌رضا نراقی، منتقد این نمایش گفت: «نوعی نقیضه‌گویی و تناقض در نمایش مشاهده می‌شود و نقیضه‌گویی، اصولاً منجر به آشکارسازی حقیقت سوم در موضوع می‌شود که در این نمایش، خود به فرم تبدیل می‌شود.»

سپس محیا قبادی، مشاور هنری و طراح لباس و گریم این نمایش، در بررسی نظریات هنری مربوط به طراحی این نمایش گفت: «درباره این نمایش باید به اکسپرسیونیستی بودن آن اشاره کنم. سبک نمایش به فرمالیسم تمایل دارد که این فرمالیسم، در طراحی لباس و گریم نیز جایگاه خود را می‌سازد.»

کارگردان نمایش هم افزود: «در اجرای این نمایش، تلاش کرده‌ام تا گذشته از ایجاد فرم، حس را نیز فراموش نکنم و حس را با فرم درهم بیامیزم تا فرم، خالی از حس نباشد.»

علی‌رضا نراقی در ادامه نقد خود با اشاره به ویژگی‌های معنایی کابوس، افزود: «در این نمایش نیز با حضور مردگان در دنیای واقعی زندگان و پیروزی مردگان بر زندگان، شکل و کارکرد کابوس به هدف اصلی خود می‌رسد.»

«سایلنت هملت، سایلنت»؛ گامی رو به جلو برای اجرای متن هملت

در بخش دوم این جلسه، نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» به نویسندگی «نسیم عسکری» و کارگردانی میلاد هارونی مورد بررسی منتقدان قرار گرفت.

سیدعلی تدین‌صدوقی، منتقد این بخش با اشاره به ساختار این اثر گفت: «این نمایش از فرم‌هایی بهره می‌برد که آن چنان که باید، مورد درک قرار نمی‌گیرند ولی از صحنه‌های بسیار زیبای نمایش از جمله صحنه سقوط شاه و صحنه خودکشی افیلیا نیز نباید به سادگی گذشت.»

رضا آشفته، منتقد دیگر این نمایش، با اشاره به ویژگی‌ها و تفاوت‌های اجرایی این نمایش هم افزود: «می‌توان این اجرا را گامی رو به پیش در اجرای این نمایشنامه ارزش‌گذاری کرد.»

آشفته همچنین ریتم و هارمونی اجرای این نمایش را دارای حرکتی به سوی حماسی‌شدن دانست که در بررسی رویکردی متن که جایگاهی فلسفی را در بر می‌گیرد، رویکردی درست به نظر نمی‌رسد.

کاپوتاژ؛ و پرسشی بنیادین از تماشاگر

در سومین بخش این جلسه، نمایش «کاپوتاژ»، به نویسندگی «کامران شهلایی» و کارگردانی «مرتضی نجفی» مورد بررسی قرار گرفت. علی‌رضا نراقی، منتقد این نمایش در ابتدا گفت: «در نمایش کاپوتاژ، پرسش اصلی درام که دربرگیرنده نگاهی اجتماعی درباره روابط بین افراد جامعه است به تماشاگر منتقل می‌شود و تماشاگر، خود را مورد پرسش می‌یابد و در این حالت تماشاگر، خود به پرسش درام تبدیل می‌شود.»

نجفی نیز در پاسخ به ارزیابی منتقد نمایش توضیح داد: «رویکرد نمایش بیشتر بر پایه قضاوت شکل می‌گیرد و نه خیانت. ما در این داستان نمی‌توانیم هیچ‌کدام از شخصیت‌ها را مورد قضاوت و داوری قرار دهیم و از دیدگاه من، نظر نویسنده نیز این نیست. من تلاش کردم که تماشاگر نیز در جایگاه داوری و قضاوت شخصیت‌ها قرار نگیرد.»




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

نظرات کاربران