در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، نمایش «سندروم بولونیا» به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز از شهر اصفهان در مسابقه تئاتر ایران در جشنواره فجر حضور دارد و روزهای دهم و یازدهم بهمن در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

امید نیاز کارگردان نمایش «سندرم بولونیا» گفت: «پس از اینکه تحصیلاتم را در مقطع دکترا در رشته فلسفه به پایان رساندم، یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که به آن فکر می‌کردم، تاثیری بود که به لحاظ تعاریف، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در دیدگاه انسان پس از قرن هجده ایجاد شد.»

نیاز درباره عنوان این نمایش گفت: «بولونیا یک شهر دانشجویی در ایتالیاست که سمبل و شهر آگاهی و دانش شناخته می‌شود. سندروم نیز کلمه‌ای است که مبنای علمی دارد و یک نوع اختلاف و ناهمگونی با جمع را شامل می‌شود.»

او افزود: «داستان این نمایش درباره یک کمپ پناهجویان در سال ۱۹۸۸ در نقطه صفر مرزی ایتالیاست. افرادی که در آن مکان هستند، سال‌ها به یک رخوت و پریشانی دچار شده‌اند که سمبلی از اکثریت‌ انسان‌های عصر حاضر در جهان است و گویی جهان چیزی برای عرضه به آن‌ها ندارد. گویی نگاهی پوچ‌گرایانه در بشر نهادینه شده است و انسان‌ها فاقد هر مکانی برای رفتن به آنجا هستند و در این میان یکی از شخصیت‌ها دست به خیال‌پردازی می‌زند و این کار او مورد تسمخر افراد حاضر در آن کمپ قرار می‌گیرد.»

نیاز ادامه داد: «افرادی که در قصه هستند هر کدام دارای پس زمینه‌ای هستند که از شاخه‌های کلی مشکلات بشر عصر حاضر در آن استفاده شده است. همچنان که بحث فلسفی کلی میان تضاد و جنگ، خیال، نگاه و آرزوی آزادی را بررسی می‌کنیم، در کنار آن به مباحثات روان‌شناختی نیز توجه داشتیم.»

این هنرمند درباره چالش‌های پیش رو در تولید نمایش «سندروم بولونیا» نیز گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ما، عدم باور اولیه توسط افراد تصمیم‌گیر به لحاظ تولید اثر در شهر اصفهان بود و البته از نظر من تئاتر یعنی تلاش و مبارزه و خوشبختانه در نهایت مشکلات مربوطه برطرف شد. مسئله دیگر برای ما این بود که چگونه می‌توانیم این اثر پرلایه را برای تماشاگر عصر حاضر اجرا کنیم، چراکه امروزه مخاطب مدیوم‌های مختلفی را در اختیار دارد و مهم است از چه طریقی قصد داریم او را مجاب به تماشای یک اثر نمایشی کنیم. مورد دیگر دکور این کار بود که باید به وسیله آن به صورت توامان فضای رئال و سمبولیک را ایجاد می‌کردیم.»

امید نیاز با اشاره به اینکه تلاش کردیم در تولید این اثر به سمت تصویرسازی حرکت کنیم، ادامه داد: «نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد. تلاش کردم مفاهیم پیچیده را در قالب قصه‌ای ساده قرار دهم. من از سال ۲۰۰۷ در فستیوال‌های مختلف اروپایی و آسیایی حضور داشتم. فلسفه و تعریف جشنواره به‌واقع موقعیت و امکانی است تا هنرمندان با چگونگی رویکردهای مختلف آشنا شوند تا مجالی برای تجربه‌اندوزی و نگرش به انواع متفاوت تئاتر به وجود بیاید.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌گو با میثم سرآبادانی، کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42

«خاطرات یک مرده‌‌ شور»؛ روایت پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان
گفت‌و‌گو با میثم سرآبادانی، کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42

«خاطرات یک مرده‌‌ شور»؛ روایت پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان

میثم سرآبادانی، کارگردان نمایش «خاطرات یک مرده شور»، این نمایش را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان می‌داند.

|

نظرات کاربران