در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

به گزارش ایران تئاتر، بخش مسابقه صحنه‌ای در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنه‌‌ای»، «تازه‌ها» و «برگزیده مناطق» است. نمایش «ثمرگل» به کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف استان خراسان رضوی در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و شنبه 7 بهمن در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

مشورتی درباره قصه این نمایش گفت: «نمایش «ثمرگل» یک قصه فولکلور محلی است و ما در سال‌های قبل نیز تجربه اجرای چنین کاری را داشتیم ضمن اینکه هویت خراسان نیز مبتنی بر همین قصه‌های محلی و فولکلور هست، بنابراین تصمیم گرفتیم امسال نیز در همین زمینه کار کنیم.»

او ادامه داد: «قصه این نمایش حکایتی افسانه‌ای از زمان مغول است که در کتب تاریخی نیز نوشته شده است. در زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند، رسمی به نام برکت وجود داشت که هنوز هم در برخی از قسمت‌های افغانستان و حتی ایران و جود دارد. در این رسم عروس پیش از به حجله رفتن باید در خدمت خان باشد. در قصه «ثمرگل» یک زن ایرانی در مقابل این رسم می‌ایستد و قصه شکل می‌گیرد. محوریت قصه برپایه پاکدامنی، حجاب و عفاف زن ایرانی است.»

این کارگردان خراسانی درباره اجرا و موسیقی کار نیز توضیح داد: «قصه را فرشید تمری نوشته است و ما هم با بچه‌های گروه نمایش خواف کار را به اجرا رساندیم. در این نمایش 20 بازیگر حضور دارند و تمرینات آن سه ماه به طول انجامیده است. با توجه به اینکه قصه فولکلور است ما ساختارشکنی کردیم و به روزرسانی روی آن انجام دادیم؛ بنابراین قصه در یک گاراژ ماشین‌های اسقاطی شکل می‌گیرد. دکور ما بر مبنای این گاراژ طراحی شده و موسیقی نیز همانند سبک نمایش بر پایه سنت و مدرنیته است. هویت ما خراسانی‌ها بر پایه حرکات آیینی و موسیقی مقامی خودمان است که باید آن را حفظ کنیم. بر همین اساس در نمایش نیز از حرکات آیینی و مقامی خراسان درکنار حرکات فرم مدرن استفاده کردیم.»

او در پایان درباره حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره تئاتر فجر هم گفت: «برای گروه‌های نمایشی که از شهرستان به تهران می‌آیند، کم لطفی است که دو روز بیایند و اجرا کنند و بروند. جشنواره تئاتر فجر تنها جایی است که بچه‌های شهرستان فرصت پیدا می‌کنند خودشان را نشان دهند. اگر قرار است اتفاقی در تئاتر شهرستان رخ دهد، باید این بچه‌ها کارهای خوب را ببینند. با این شرایطی که در نظر گرفته شده است، این امکان وجود ندارد. اگر تدبیری در نظر گرفته شود تا بتوانند به لحاظ معنوی گروه‌ها را حمایت کنند و فرصتی فراهم شود تا در این زمان ده روزه با تماشای آثار سایر گروه‌ها و همچنین گپ و گفت با هنرمندان دیگر کسب تجربه کنند، بسیار اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ضمن اینکه تئاتر شهرستان هم به این شکل فرصت دیده شدن پیدا می‌کند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر42، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران