گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنهای جشنواره تئاتر فجر
عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، میگوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل میگیرد.
به گزارش ایران تئاتر، بخش مسابقه صحنهای در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنهای»، «تازهها» و «برگزیده مناطق» است. نمایش «ثمرگل» به کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف استان خراسان رضوی در بخش مهمان چهلودومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و شنبه 7 بهمن در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.
مشورتی درباره قصه این نمایش گفت: «نمایش «ثمرگل» یک قصه فولکلور محلی است و ما در سالهای قبل نیز تجربه اجرای چنین کاری را داشتیم ضمن اینکه هویت خراسان نیز مبتنی بر همین قصههای محلی و فولکلور هست، بنابراین تصمیم گرفتیم امسال نیز در همین زمینه کار کنیم.»
او ادامه داد: «قصه این نمایش حکایتی افسانهای از زمان مغول است که در کتب تاریخی نیز نوشته شده است. در زمانی که مغولها به ایران حمله کردند، رسمی به نام برکت وجود داشت که هنوز هم در برخی از قسمتهای افغانستان و حتی ایران و جود دارد. در این رسم عروس پیش از به حجله رفتن باید در خدمت خان باشد. در قصه «ثمرگل» یک زن ایرانی در مقابل این رسم میایستد و قصه شکل میگیرد. محوریت قصه برپایه پاکدامنی، حجاب و عفاف زن ایرانی است.»
این کارگردان خراسانی درباره اجرا و موسیقی کار نیز توضیح داد: «قصه را فرشید تمری نوشته است و ما هم با بچههای گروه نمایش خواف کار را به اجرا رساندیم. در این نمایش 20 بازیگر حضور دارند و تمرینات آن سه ماه به طول انجامیده است. با توجه به اینکه قصه فولکلور است ما ساختارشکنی کردیم و به روزرسانی روی آن انجام دادیم؛ بنابراین قصه در یک گاراژ ماشینهای اسقاطی شکل میگیرد. دکور ما بر مبنای این گاراژ طراحی شده و موسیقی نیز همانند سبک نمایش بر پایه سنت و مدرنیته است. هویت ما خراسانیها بر پایه حرکات آیینی و موسیقی مقامی خودمان است که باید آن را حفظ کنیم. بر همین اساس در نمایش نیز از حرکات آیینی و مقامی خراسان درکنار حرکات فرم مدرن استفاده کردیم.»
او در پایان درباره حضور گروههای شهرستانی در جشنواره تئاتر فجر هم گفت: «برای گروههای نمایشی که از شهرستان به تهران میآیند، کم لطفی است که دو روز بیایند و اجرا کنند و بروند. جشنواره تئاتر فجر تنها جایی است که بچههای شهرستان فرصت پیدا میکنند خودشان را نشان دهند. اگر قرار است اتفاقی در تئاتر شهرستان رخ دهد، باید این بچهها کارهای خوب را ببینند. با این شرایطی که در نظر گرفته شده است، این امکان وجود ندارد. اگر تدبیری در نظر گرفته شود تا بتوانند به لحاظ معنوی گروهها را حمایت کنند و فرصتی فراهم شود تا در این زمان ده روزه با تماشای آثار سایر گروهها و همچنین گپ و گفت با هنرمندان دیگر کسب تجربه کنند، بسیار اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ضمن اینکه تئاتر شهرستان هم به این شکل فرصت دیده شدن پیدا میکند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.