در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«زیروزبر»؛ نمایشی که مخاطب‌های گوناگون دارد

کارگردان نمایش «زیر و زبر» می‌گوید این نمایش مخاطب‌های گوناگون دارد و از یک فیلسوف تا یک فرد عام را با خود همراه می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «زیر و زبر» به نویسندگی و کارگردانی محسن حاج یوسفی در بخش غیررقابتی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 8 بهمن در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

حاج یوسفی درباره این نمایش گفت: «هر زمان که بخواهم کاری کنم باید ابتدا ایده آن در ذهنم شکل بگیرد. امروز و در این زمان ماجرای وجود انسانی برای من دغدغه است. آن اتفاقاتی که در لحظه و در ذهن انسان است و عبور می‌کند چه به شکل اوهام و چه فکر را درصدد بودم که روایت کنم و به تصویر بکشم.»

او ادامه داد: «از آنجایی که پیشه شاعری دارم چندین مرکب‌خوانی نوشته بودم که اجرا شدند. این نمایش تلفیقی از شعر و نثر مسجع است و می‌توان گفت به نوعی شعر جدید است. زمانی که می‌نوشتم طرحی در ذهن داشتم که عباس توفیقی بازیگر کار با من همراه شد و ماه‌ها با هم تمرین کردیم و آهنگ‌های آن نیز در همان زمان ساخته می‌شد، این روند ادامه یافت تا به جشنواره رسیدیم.»

این هنرمند گفت: «قصه درباره وجود خود فرد است که خودش در درون خودش با اوهام‌های ذهنی‌اش زندگی می‌کند. داستان‌های مختلف در مخیله انسان شکل می‌گیرد. این نمایش اجرای تلفیقی دارد و همراه با حرکات فرم، موسیقی و نور است. موسیقی سنتی است که بیشتر از سازهای ضربی استفاده شده تا صحنه را بتوان چرخاند، حتی موسیقی زورخانه‌ای و رپ نیز در این کار استفاده شده است. در اجرا نیز از حرکات فرم فولکلور استفاده کرده‌ام.»

حاج‌یوسفی ادامه داد: «هدف من این بود تا در این کار به نوعی دست به خلق بزنم و اجرایی تازه داشته باشم که تاکنون وجود نداشته است. اجرایی که درآن نه قوانین ارسطویی وجود داشته باشد و نه اپیک و نه سبک‌های دیگر؛ به نوعی سبکی جدید است که نوشته و تمرین شده و امیدوارم روی صحنه بنشیند.»

این کارگردان در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا با این شیوه اجرا، شاهد سبکی نو در نمایش ایران خواهیم بود، توضیح داد: «این کار سختی است. در دانشگاه‌های ما قالب نمایشی که روی صحنه داریم عمدتا ارسطویی است که یک خط داستان دارد و دارای اوج و فرود، شخصیت و ضدشخصیت است. یکی هم اپیک است که قوانین خود را دارد و هر کدام داستان خود را دنبال می‌کنند یا تعزیه؛ در حالی که در این کار 30 یا 40 داستان در قالب یک داستان روایت می‌شود. این نمایش ادبیات شاعرانه‌ای دارد که هم فیلسوف و هم یک فرد عامی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»
احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»

احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی می‌داند، ضمن اینکه نشانه‌هایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

نظرات کاربران