امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» میگوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیطزیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیطبان و آینده سرزمینمان جلب میکند.
به گزارش ایران تئاتر، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر که از دوم بهمن آغاز شده است، پنجشنبه پنجم بهمن شاهد اجرای نمایشی با نام «سه دلقک و نصفی» به نویسندگی آرزو علیپور و کارگردانی امیر امینی از استان گیلان بود.
این نمایش که در این روز در ایوان انتظار میدان ولیعصر و در پهنه رودکی به اجرا درآمد با استقبال خوب مخاطبان همراه شد.
کارگردان این اثر خیابانی درباره «سه دلقک و نصفی» گفت: «این نمایش برای نخستین بار در جشنواره «شهروند» به اجرا درآمد و سپس در آبان امسال با کسب عنوان برگزیده جشنواره سراسری «تبریزیم» توانست به جشنواره تئاتر فجر راه یابد.»
امیر امینی افزود: «این نمایش که در فضایی شاد و پرحرکت میگذرد، در کنار طرح مشکلات خانوادگی نگاهی هم به مسائل مختلف محیط زیستی دارد تا روایت اصلی آن از میان روایتهای مختلف شکل گرفته و مخاطب با آنچه مضمون این نمایش است، همراه شود.»
این هنرمند گیلانی با اشاره به دقت نظر در طراحی صحنه و لباس و دکور کاربردی نمایش «سه دلقک و نصفی» ادامه داد: «آنچه در پایان نمایش روی میدهد نقطه اوج کار است و درحالیکه مخاطب همچنان در فضای شاد نمایش قرار دارد بهیکباره با تصویری از شهدای محیطبان روبهرو میشود.»
امینی همچنین با سنگین خواندن جدول نمایشهای خیابانی چهل و دومین جشنواره فجر، گفت: «افراد حاضر در این جدول از نامآوران این حوزه شناخته میشوند و بدون شک جشنواره امسال به شکلی پرشور به پیش میرود که امیدوارم رقابتی سالم و دلنشین را نیز شاهد باشیم.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی در تهران آغاز شده است و تا ۱۲ بهمن ادامه دارد.
نجمه مهرابی کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر سفارشی شدن و تکرار موضوعات در نمایش های خیابانی را موجب تنزل سطح کیفی آثار و از دست دادن مخاطب میداند.
بهرام جلالیپور، داور بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.