در حال بارگذاری ...
نهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خشونت‌های اجتماعی، امتیازات اجرایی خوب و تنهایی انسان

جلسه نهم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، دهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق معمول این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

به گزارش ایران تئاتر، نهمین جلسه نقد و بررسی آثار مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، روز سه‌شنبه دهم بهمن، در تالار مشاهیر تئاتر شهر با حضور عوامل تولید نمایش‌ها و همچنین رضا آشفته و سیدعلی تدین‌صدوقی به عنوان منتقد و سایر علاقه‌مندان برگزار شد و سه نمایش «کُهته»، «فخرالزمان» و «چند روایت نامرتب» مورد تحلیل قرار گرفتند.

«کُهته» به خشونت‌های اجتماعی می‌پردازد

در اولین بخش از این جلسه، نمایش «کُهته» از استان بوشهر، به نویسندگی عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا آشفته، منتقد این نمایش، با اشاره به اینکه احساس می‌شود که این نمایش، برداشت تازه‌ای از رومئو و ژولیت یا لیلی و مجنون است، ادامه داد: «از زیبایی‌های این اجرا می‌توان به وجود خشونت‌های آشکار و پنهان در محتوای آن اشاره کرد. باید به این نکته اشاره کنم که در فرهنگ و سنن کهن سرزمین ما، بیشتر پسرکشی و یا مردکشی روایت شده است و به دخترکشی و یا زن‌کشی اشاره چندانی نشده است. ولی متأسفانه در زمان اکنون ما، این پدیده ناخوشایند آن‌چنان رواج یافته است که حتی به آثار نمایشی نیز راه یافته است. می‌توان گفت خشونت آشکار دخترکشی، از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل بررسی و ارزیابی این نمایش است.»

«حسین اسدی»، کارگردان نمایش نیز در این‌باره گفت: «من تلاش کردم تا طبق متن نمایشنامه پیش بروم و هیچ تغییری در ساختار متن ایجاد نکنم.»

آشفته در ادامه با اشاره به این نکته که پرداخت بخش‌های احساسی و عاطفی در اجرا بسیار خوب انجام شده است، افزود: «در طراحی صحنه نمایش، اگر المان‌های دیگری می‌توانستند جایگزین المان‌های فعلی شوند، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. از نظر من، نورپردازی هم کمک چندانی به اجرای متن نکرده است.»

«فخرالزمان» و امتیازات خوب اجرایی

در بخش دوم جلسه، نمایش «فخرالزمان» از استان خراسان جنوبی که اقتباسی از داستان «اتاق ورونیکا» است، به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی مهدی مسروری، مورد بررسی منتقدان قرار گرفت.

سیدعلی تدین‌صدوقی، منتقد این نمایش، گفت: «از نظر من، می‌توان برای این نمایش، پایان‌بندی بهتری طراحی و اجرا کرد. همچنین اجرا دارای ریتمی کند است و همین ریتم کند، به طولانی شدن زمان اجرا منتهی می‌شود. موسیقی خوب و مناسب و بازیگری خوب نمایشگران، از دیگر امتیازات مثبت این نمایش است.»

«چند روایت نامرتب» و روایت تنهایی انسان 

در سومین بخش جلسه، نمایش «چند روایت نامرتب» از استان تهران، به نویسندگی «کامران شهلایی» و کارگردانی مشترک این هنرمند و محمد لارتی مورد بررسی قرار گرفت.

شهلایی، نویسنده و کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب»، این اثر را دارای محتوایی در سه اپیزود دانست که به موضوع تنهایی انسان می‌پردازد.

‌رضا آشفته، منتقد این نمایش، با اشاره به اینکه موضوع نمایش، موضوع بسیار خوب و زیبایی است، چراکه در دنیای امروز همه آدم‌ها در سراسر جهان و ازجمله در کشور ما جریان دارد، گفت: «باید دانست که چالش‌های فرهنگی نیز در بروز این مشکل دخالت دارند و می‌توان این چالش‌ها را نیز به عوامل بروز این مشکل، به نمایشنامه افزود تا منظور متن روشن‌تر شود.»

شهلایی نیز توضیح داد: «همه انسان‌ها دارای شخصیت روانی چندبعدی هستند که در مواجهه با یکدیگر و بسته به شرایط موجود، می‌توانند برخوردها و واکنش‌های متفاوتی از خود بروز دهند.»




مطالب مرتبط

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر42، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

نظرات کاربران