در حال بارگذاری ...
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر۴۲، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایران تئاتر، محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال برای نخستین بار، میزبان اجراهای بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرشده است.

این نمایش‌ها از 2 بهمن آغاز و تا 10 بهمن، ساعت 11 هر روز اجرا شدند.

«هیچی نگو» به کارگردانی علیرضا ناصحی از تهران، «اشرف مخلوقات» به کارگردانی مجتبی خلیلی، «هفت سنگ» به کارگردانی سعید نظریان از مشهد، «آب‌ها مهربانند» به کارگردانی مالک آبسالان، «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان، «سروستان» به کارگردانی روح‌الله آریس از کرمان و «تابوهای سیاه در قاب‌های مینیاتوری» به کارگردانی رضا وفانیا از بهمئی، نمایش‌هایی بودند که در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شدند.

سعید بادینی، مسئول تئاتر خیابانی سیستان و بلوچستان که تجربه اجرا در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با نمایش «شجاع دل» دارد، این محوطه را برای اجرای نمایش خیابانی خیلی مناسب می‌داند و با اشاره به این‌که اختصاص این فضا برای اجراهای خیابانی حرکت مؤثر و دلگرم‌کننده‌ای است، می‌گوید: « وقتی گروهی از شهرستان به جشنواره فجر می‌آید و فرصت اجرا پیدا می‌کند، هم برای آماده‌سازی گروه خوب است و هم‌گروه‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند تا تجربه اجرا در مکان‌های جدید با تماشاگرانی متفاوت را داشته باشند.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «ما وقتی فهمیدیم در وزارتخانه اجرا داریم، هیجان‌زده شدیم، چون می‌دانستیم مسئولینی که در حال تردد هستند ممکن است ما را تماشا کنند و همین اتفاق هم افتاد.»

او توضیح می‌دهد: «مسئولان، نمایش ما را که درباره حاج قاسم بود دیدند و یکی از مدیران استان کرمان دعوت کرد تا برای اجرا به آن استان برویم. مسئول امور ایثارگران وزارت ارشاد هم کار را دید و خیلی استقبال کرد.»

بادینی با ابراز خرسندی از اینکه فرصت این تعاملات برایش محقق شده است، تاکید می‌کند: «این تعامل‌ها و حمایت‌ها در چنین فضاهایی اتفاق می‌افتند.»

مجتبی خلیلی هم که با نمایش خیابانی «اشرف مخلوقات» از اصفهان در جشنواره حضور دارد، اجرا در فضای باز وزارت ارشاد را تجربه‌ای ارزشمند می‌داند و می‌گوید: «ای‌کاش امکانی فراهم می‌شد که این اجراها فقط محدود به ایام جشنواره فجر نبودند.»

او با اشاره به این‌که هنر نمایش خیابانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ادامه می‌دهد: «متولیان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا در طول سال، گروه‌های مختلف از سراسر کشور بتوانند در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای نمایش بپردازند.»




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران