در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره فجر مطرح شد

«مچ مدگ»؛ روایتی از مقاومت و پایداری مردم بلوچ

صادق سهرابی کارگردان نمایش «مچ مدگ» می‌گوید تلاش کردیم در این نمایش با استفاده از فرم و موسیقی بلوچی بخشی از زندگی مردم این سرزمین را روایت کنیم.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی از ایرانشهر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و 4 بهمن در تالار ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر با حضور مخاطبان روی صحنه رفت.

صادق سهرابی کارگردان نمایش «مچ مدگ» درباره چرایی انتخاب این متن برای کارگردانی و داستان آن توضیح داد: «طرح و ایده این داستان متعلق به نصیراحمد ملازهی است. داستان درباره حمله ملخ‌ها به مزارع بلوچستان است که در دیرباز و حتی اخیرا این چالش وجود دارد. از آنجایی که فرمت نمایش ما فیزیکال است فکر کردم دستمایه خوبی است تا از این شیوه اجرایی برای روایت داستان استفاده کنم. کار استعاره‌ای است چرا که ملخ نماد مهاجمین به خاک سرزمین است و شیروک نماد انسان محافظ و نماد مرزداران و مردم آن سرزمین است.»

او در توضیح عنوان نمایش نیز گفت: «مچ به معنای نخل است و مدگ به معنای ملخ است.»

سهرابی وجه بارز این نمایش را حفاظت از ارزش‌ها دانست و ادامه داد: »واحد شمارش نخل، نفر است و در بلوچستان نیز نخلستان‌های بسیاری وجود دارد، مسئله ما حفظ نخلستان‌ها و مراقبت از آن‌ها در مقابل حمله ملخ‌هاست. ملخ وقتی حمله می‌کند به سراغ مغز نخل می‌رود و وقتی ملخ مغز او را هدف قرار داده است، باید از آن در مقابل حمله دفاع کرد. از سوی دیگر در دنیای امروز که استعمار و استثمار وجود دارد و شاید گفت بردگی مدرن دیده می‌شود، انسان‌هایی هستند که از ارزش‌های انسانی خود مراقبت و محافظت می‌کنند و سعی می‌کند از آن‌ها حفاظت کند. ما تلاش کردیم با استفاده از فرم و موسیقی بلوچی بخشی از زندگی مردم بلوچ را روایت کنیم.»

این کارگردان درباره موسیقی این اثر نیز بیان کرد: «سعی کردیم در عین سادگی از نمادهای بلوچستان استفاده کنیم. موسیقی بلوچستان نیز غنای زیادی دارد و سبک‌های موسیقی متفاوتی دارد از موسیقی شادمانه تا موسیقی گواتی، زار و درمانی، بنابراین سعی کردیم از انواع موسیقی در این کار بهره بگیریم. از همین جهت موسیقی ما زنده اجرا می‌شود و از اجزای اصلی کار است و همانطور که گفتم کار فیزیکی است. ساز بنجو یکی از سازهای اصیل و اصلی ما در بلوچستان است که در کار دیده می‌شود. پیش از این در نمایش‌های آیینی، موسیقی فولکلور بود و استفاده می‌شد، اما ما سعی کردیم با موسیقی بلوچی یک موسیقی دراماتیک و متن تولید کنیم که فکر می‌کنم موفق هم شدیم و خودمان را راضی نگه داشته است.»

سهرابی همچنین درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: «جشنواره‌ها فضایی هستند که اهالی تئاتر می‌توانند طی مدت زمانی مشخص آثار همدیگر را ببینند و با یکدیگر آشنا شوند و آثار را مورد نقد و بررسی قرار دهند که از این حیث اتفاق بسیار خوبی است. از سوی دیگر بخش‌های جدیدی اضافه شده است و امیدوارم نگاه کیفی نیز در این آثار وجود داشته باشد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

سینا عاجلی: تلاش کردم «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد

سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاه‌لیر» باشد، می‌گوید در این اثر از آواها و دستگاه‌های تعزیه و نمایش‌ تخت‌حوضی و همچنین ترکیبی از نمایش‌های غربی و شرقی استفاده کردم.

|

نظرات کاربران