در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط بود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «فخرالزمان» نوشته ابراهیم عادل‌نیا به کارگردانی مهدی مسروری از شهر بیرجند در بخش مسابقه تئاتر ایران در جشنواره فجر حضور دارد و روز دوشنبه نهم بهمن در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.

مهدی مسروری کارگردان نمایش «فخرالزمان» گفت: «این متن برگرفته از نمایشنامه «اتاق ورونیکا» است و با مختصات فرهنگ ایرانی سازگار شده است. این نمایش یک سایکودرام تاریخی در مورد دختر همسر محمدعلی شاه قاجار است که به عشق یک مشروطه‌خواه دچار می‌شود و این موضوع به دلیل منافاتی که با شرایط پدر او، محمدعلی شاه دارد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.»

مسروری پیرامون چالش‌های پیش روی او در تولید این نمایش گفت: «تلاش کردم تا درباره کاراکتر و زندگی‌نامه محمدعلی شاه و سلسله قاجار پژوهش‌هایی را انجام دهم و در این راستا منابع مختلفی را بررسی کردم. به علاوه از انتخاب متن تا اجرا، مسیری طولانی را طی کردیم و 9 ماه، درگیر واکاوی و تحلیل نمایشنامه بودیم تا زیرلایه‌های موجود در آن را شناسایی کنیم.»

مسروری افزود: «هنر تئاتر خصوصا در شهر تهران به دلیل وجود اسپانسر و فروش مناسب، شرایط خوبی را تجربه می‌کند. اما در شهرهای کوچک اسپانسر وجود ندارد و به همین دلیل چالش‌های فراوانی پیش روی افراد فعال در حوزه تئاتر قرار دارد. ما تنها به دلیل علاقه به این کار مشغول هستیم و مسیر دشواری پیش روی ما قرار دارد. خصوصا که در استان با کمبود بازیگر زن مواجه هستیم. در انتخاب بازیگر مرد هم با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر، به سختی توانستیم فرد مناسبی را پیدا کنیم.»

مهدی مسروری درباره اهمیت حضور در جشنواره فجر عنوان کرد: «با توجه به اینکه قله فعالیت‌های هر هنرمند تئاتری در ایران به فجر ختم می شود، از پذیرفته شدن اثر خود در این جشنواره خوشحال هستیم. قریب به دو سال درگیر روند تمرین بودیم و به دلیل شرایطی که وجود داشت، نتوانستیم این کار را به روی صحنه ببریم. اما در نهایت به یک اجرای پخته رسیدیم و نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا بهترین خود را در این رویداد ارائه کنیم.»

این هنرمند با بیان اینکه هر اثر با کمبودهایی مواجه خواهد بود، اضافه کرد: «باید اساتیدی در کنار کارهای برگزیده حاضر شوند و به هدایت آن‌ها بپردازند.هر چه میزان حمایت‌های معنوی و مادی بیشتر باشد، نقاط قوت یک اثر نیز برجسته‌تر می‌شود. اگر از نمایش‌های تاریخی حمایت مناسبی صورت بگیرد، می‌توان آن‌ها را در خارج از کشور نیز روی صحنه برد تا ملل دیگر هر چه بیشتر بتوانند با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا شوند. دغدغه اصلی من اجرای عموم یک اثر و ارتباط با تماشاگر است. بسیارعلاقه‌مند هستم تا بتوانم اثر خود را برای عموم مردم در شهر تهران نیز به صحنه ببرم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

نظرات کاربران