در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و۳۲۰»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «هزار و320» به نویسندگی و کارگردانی یوسف دادجو و تهیه‌کنندگی جابر فتحی بیله‌سوار، از اردبیل در زمره آثاری است که از طریق ورود به بخش مرور، به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه‌ یافته است.

کارگردان اثر نمایشی «هزار و320» با بیان اینکه این نمایش، روایتی تاریخی و واقعی از زمان جنگ جهانی دوم است که عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس در سال 1320 را که از مرز بیله‌سوار در حال تجاوز به کشورمان بودند، به تصویر می‌کشد، گفت: «آن‌ها بدون تجهیزات تا آخرین لحظه جنگیده و شهید می‌شوند و به نوعی نگاه وطن‌پرستی در این نمایش کاملا محسوس و فضای رئالیستی بر آن حاکم است.»

او ادامه داد: «در مقابل هجمه‌ای که وارد می‌شود و با وجود دستوری که مبنی بر عدم ایستادگی در برابر آن‌ها داده می‌شود، سربازان در بیله‌سوار، جلفا و تبریز در مقابل روس‌ها و تجاوز بیگانگان می‌ایستند.»

این کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر42، با وجود کم بودن ورودی جشنواره تئاتر مناطق نسبت به هزینه‌های سنگین تولید آثار، برگزاری جشنواره تئاتر مناطق را بسیار ارزشمند دانست و افزود: «این فرصت در اختیار هنرمندان قرار گرفت تا با آثار، افکار و اندیشه‌های جدید آشنا شویم و بعد از چند سال وقفه، برگزاری این رویداد اتفاق بی‌نظیری بود و امیدوارم تداوم داشته باشد.»

دادجو، با اشاره به اینکه سرآمد ویترین تئاتر ایران، جشنواره تئاتر فجر است، گفت: «این رویداد بهترین فرصت برای هنرمندان تئاتر شهرستان‌هاست تا با بهترین ظرفیت موجود نمایش خود را به صحنه ببرند، در حالی که فرصت حضور گروه‌ها بسیار کوتاه است و امکان تماشای آثار دیگر هنرمندان و بهره‌مندی از برنامه‌های جنبی جشنواره وجود ندارد.»

او ادامه داد: «باید بستری را برای حضور چند نفر از عوامل اجرایی از ابتدای جشنواره فراهم شود تا هنرمندان بتوانند با کارگردان‌ها و منتقدان جشنواره آشنا شده و بر اندوخته‌های خود بیفزایند و سطح کار خود را بالا ببرند.»

این هنرمند اردبیلی، در مورد دکور نمایش نیز گفت: «نمایش «هزار و320» منطقه صفر مرزی را به تصویر‌ می‌کشد و داستان در پاسگاه رقم می‌خورد و ماجرا از زبان پسر قهرمان داستان روایت می‌شود که در حین روایت، شخصیت‌ها زنده شده و اتفاق‌ها رقم‌ می‌خورد.»

دادجو، افزود: «این اثر نمایشی یازدهم بهمن در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر در ساعت 16:30 و 20 و به مدت پنجاه‌وپنج دقیقه روی صحنه می‌رود.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران فجر42

امید نیاز: جشنواره فرصتی برای نگرش به انواع متفاوت تئاتر است

امید نیاز، کارگردان نمایش «سندروم بولونیا» می‌گوید نمایشی که از تصویر غنی نباشد و نتواند زیبایی بصری داشته باشد، مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌گو با میثم سرآبادانی، کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42

«خاطرات یک مرده‌‌ شور»؛ روایت پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان
گفت‌و‌گو با میثم سرآبادانی، کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42

«خاطرات یک مرده‌‌ شور»؛ روایت پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان

میثم سرآبادانی، کارگردان نمایش «خاطرات یک مرده شور»، این نمایش را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای ورود اجناس خارجی برای تولیدکنندگان می‌داند.

|

نظرات کاربران