در حال بارگذاری ...
...

یازدهمین جلسه نقد صحنه‌ جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

حماسه «آریوبرزن»؛ زبان فرم و موسیقی

تدین صدوقی، منتقد، در تحلیل نمایش «آریوبرزن»، حرکات فرم این اثر اجرایی را در عین سادگی، هدف‌مند و همسو با موضوع و داستان دانست.

به گزارش ایران تئاتر، یازدهمین جلسه نقد و بررسی آثار مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، روز پنج‌شنبه دوازدهم بهمن، در مجموعه ایرانشهر با حضور سیدعلی تدین صدوقی، منتقد تئاتر و سایر علاقه‌مندان برگزار شد و نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی از قزوین مورد تحلیل قرار گرفت.

تدین صدوقی، منتقد، در آغاز سخن خود با اشاره به این نکته که داستان این نمایش به تقابل تاریخی میان اسکندر مقدونی و آریوبرزن سردار ایرانی می‌پردازد، گفت: «اجرای این نمایش بر ساختار حرکات فرم پایه‌­ریزی شده ­است و اگرچه فرم­‌ها چندان پیچیده نیستند، ولی در عین سادگی، هدف‌مند و همسو با معنای روایت پیش می­‌روند.»

او ادامه داد: «همچنین طراحی صحنه و دکور نمایش نیز از سادگی و در عین حال از کاربری خوبی برخوردار هستند. موسیقی نیز کارا و موثر و به خوبی ساخته شده ­است و نمایش را به درستی همراهی می­‌کند.»

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش نیز در توضیحاتی گفت: «تلاش کردم تا معنای محتوایی نمایش را در قالب فرم­‌های ساده و کاربردی و با بهره­‌گیری از توانایی فیزیکال و جسمانی بازیگران ایجاد کنم. در ساخت و انتخاب موسیقی نیز تلاشم این بود که رویکرد کلی موسیقی، از نشانگان فولکلور مناطق مختلف ایران بهره‌­مند باشد.»

آیین پایانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامگاه پنج‌شنبه ۱۲بهمن در تالار وحدت برگزار شد و این رویداد، برگزیدگانش را معرفی کرد.