در حال بارگذاری ...
همزمان با جشن باشکوه 22 بهمن و با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کنار مرزنشینان غیور ایران

دومین جشنواره تئاتر مرزداران به کار خود پایان داد

با حضور کاظم نظری آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر مرزداران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر مرزداران به دبیری اکبر صادقی، روز 22 بهمن، روز پیروزی باشکوه ملت ایران بر رژیم ستم شاهی با اجرای 7 نمایش صحنه‌ای و 5 نمایش خیابانی در شهر مرزی بیله سوار برگزار شد.

این جشنواره با برگزاری آیین اختتامیه در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیله سوار با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور)، امیر رجبی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل)، جابر عزیزی (امام جمعه بیله سوار)، صاحبعلی اصغری (فرماندار بیله سوار)، علی مردانه (رئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل)، غریب منوچهری (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی اردبیل) و نیز فرماندهان سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی و مسئولان شهرستان بیله سوار و هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده از استان‌های خوزستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل و جمعی از شهروندان هنردوست بیله سواری، به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با بخش‌های مختلف هنری همراه بود، مدیرکل هنرهای نمایشی با گرامیداشت سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی، امنیت و آرامش امروز مردم ایران را مدیون شهدا دانست و با بیان اینکه شهدا حق بزرگی بر گردن همه دارند، برگزاری جشنواره تئاتر مرزداران را گامی مثبت و مهم در تکریم شهدا و مرزداران ارزیابی کرد.

او با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران رویدادی خاص است که تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور اجرا نشده است و منحصر به شهرستان مرزی بیله سوار است، گفت: «این جشنواره در راستای تجلیل از مرزداران و مرزنشینان و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باید به‌عنوان یک رویداد خاص باید مورد توجه قرار بگیرد.»

نظری ضمن بیان اینکه وحدت و همبستگی مردم، مسئولان و هنرمندان استانی و شهرستانی برای برگزاری این جشنواره قابل تقدیر است، با ادای احترام به مرزداران شهرستان بیله سوار که در سوم شهریور 1402 در برابر تهاجم ارتش روس، جان‌فشانی کرده و به درجه شهادت رسیده‌اند، افزود: «جشنواره تئاتر مرزداران می‌تواند به‌عنوان یک برند در تئاتر کشور باشد و ان‌شاءالله از سال آینده به‌صورت ملی در این شهرستان مرزی برگزار می‌شود.»

او با قدردانی از اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و تلاش‌های مسئولان و هنرمندان شهرستان بیله سوار، اظهار امیدواری کرد که با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و با همراهی‌های مسئولان و مردم شهرستان این رویداد تئاتری به‌صورت ملی و با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور در بیله سوار برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این مراسم، بزرگداشت حماسه سوم شهریورماه 1320 را از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه این حماسه نقطه عطفی در تاریخ بیله سوار است، افزود: «مرز و مرزنشینی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما می‌خواهیم با این رویداد و با زبان هنر، حماسه‌آفرینی‌های مرزداران را به نمایش بگذاریم.»

او با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نمایش نقش‌آفرینی‌های مرزداران تأثیرگذار باشد، توضیح داد: «مقاومت و جان‌فشانی مردم غیور بیله‌سوار مغان در مقابل مهاجمان روسی در سال ۱۳۲۰ زمینه‌ساز این حرکت ارزشمند هنری است.»

امیر رجبی با قدردانی از همراهی‌های مسئولان شهرستان بیله سوار، با اعلام اینکه دوره اول این جشنواره در سال گذشته با حضور هنرمندان شهرستان‌های اردبیل، بیله سوار، گرمی، خلخال، پارس‌آباد و ارومیه در بخش صحنه‌ای برگزار شد، افزود: «استقبال گروه‌های نمایشی از استان‌های مختلف کشور در دوره دوم جشنواره، نشانه اهمیت این جشنواره در بین هنرمندان استان‌ها است.»

او با بیان اینکه جشنواره تئاتر مرزداران اقدامی ابتکاری بوده و با توجه به محتوا و پشتوانه تاریخی و حماسی، ظرفیت اجرا به‌صورت ملی و حتی بین‌المللی را دارد، از حضور و حمایت‌های ویژه مدیرکل هنرهای نمایشی از برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام جابر عزیزی، امام جمعه شهرستان بیله سوار هم در این مراسم با اشاره به برکات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، توجه به شهرستان‌ها و حمایت از شهرستان‌ها را از کارهای ارزشمند دولت سیزدهم عنوان کرد و با بیان اینکه این جشنواره نشان داد که در نقطه صفر مرزی هم می‌شود کارهای فرهنگی و هنری انجام داد، گفت: «برگزاری جشنواره تئاتر مرزداران یعنی توجه به مرز و مرزنشینی که مورد تأکید دین مبین اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام است.»

او با اعلام اینکه مردم ولایتمدار بیله سوار در حماسه‌های مختلف نشان داده‌اند که تا پای جان از ارزش‌های دینی و اسلامی حمایت و صیانت می‌کنند، سوم شهریور 1320 را نمونه بارز مجاهدت‌های مردم غیرتمند بیله سوار در دفاع از آب‌وخاک کشور عنوان کرد و افزود: «این جشنواره ادای احترام به مرزداران و شهدای مرزی است.»

امام جمعه شهرستان بیله سوار مغان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این جشنواره، خواستار ارتقای آن از منطقه‌ای به ملی شد.

صاحبعلی اصغری، فرماندار بیله‌سوار مغان هم در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره منطقه‌ای مرزداران در راستای تکریم رشادت و مجاهدت‌های مرزداران کشور برگزار می‌شود، گفت: «تقویت باورها و ارزش‌های دینی و مذهبی در دفاع از دین و میهن اسلامی و بیان حماسه‌آفرینی‌های مرزداران بیله‌سوار مغان در شهریور ۱۳۲۰ در دفاع از این مرز و بوم از اهداف این جشنواره است.»

او با بیان اینکه زبان هنر بهترین وسیله برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود:«با هنر می‌توان حماسه‌ها را به تصویر کشید و روی صحنه‌ها نمایش داد.»

فرماندار بیله‌سوار با اعلام اینکه هر نقطه از کشور عزیز ایران سرشار از رشادت‌ها و مقاومت‌های مرزداران است، خواستار حمایت‌های ویژه مسئولان وزارتی و استانی برای برگزاری این جشنواره در سال آتی به‌صورت ملی شد.

اکبر صادقی، دبیر جشنواره هم در این مراسم با اعلام اینکه 48 گروه نمایشی از شهرستان‌های مختلف کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند، از اجرای 7نمایش در بخش صحنه و 5 نمایش در بخش خیابانی خبر داد.

او با بیان اینکه این جشنواره با استقبال خوب مردم هنردوست بیله سوار همراه بود، برگزاری کارگاه جامع تئاتر با حضور ایرج افشاری اصل را از برنامه‌های آموزشی و علمی این جشنواره عنوان کرد.

معرفی برگزیدگان

هیئت‌داوران این جشنواره متشکل از ایرج افشاری اصل، سید رضی محمودی و عباس شاه محمدزاده، برگزیدگان بخش‌های مختلف صحنه‌ای و خیابانی را به این شرح معرفی کردند.

بخش خیابانی

در بخش لباس، ضمن تشکر از تلاش‌های سعید ذبیحی برای طراحی لباس نمایش «صورت خونین شیرین» از کرمانشاه، دیپلم افتخار و هدیه نقدی خود را به محمد یوسفی زاده طراح لباس نمایش «سئوگی» از مرند اهدا کرد.

در بخش موسیقی، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به گروه موسیقی نمایش «سئوگی» از مرند اختصاص یافت و سعید ذبیحی برای ایده و متن نمایش‌های «صورت خونین شیرین» و «شنا در زمستان» از کرمانشاه، دیپلم افتخار و هدیه نقدی دریافت کرد.

در بخش بازیگری زن، شعله جعفری برای بازی در نمایش «عتیقه» از مشگین شهر مورد تقدیر هیئت‌داوران قرار گرفت. در بخش بازیگری مرد هم، سعید ذبیحی برای بازی در نمایش‌های «صورت خونین شیرین» و «شنا در زمستان» از کرمانشاه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هیئت‌داوران را به خود اختصاص داد و  امیر زارع زاده برای بازی در نمایش «مردی برای تمامی فصول» از کردستان موفق به دریافت لوح سپاس و هدیه نقدی این جشنواره شد.در این بخش همچنین آرتین زارع زاده بازیگر خردسال نمایش«مردی برای تمامی فصول» از کردستان مورد تقدیر هیئت‌داوران قرار گرفت..

در کارگردانی هم المیرا منظری برای کارگردانی نمایش «سئوگی» از مرند، دیپلم افتخار و هدیه نقدی را دریافت و به‌عنوان بهترین کارگردان معرفی شد و احسان زین‌الدین برای کارگردانی نمایش « شنا در زمستان» از کرمانشاه لوح تقدیر و هدیه نقدی را دریافت کرد. در این مراسم، نمایش «شنا در زمستان» به کارگردانی احسان زین‌الدین از کرمانشاه با انتخاب هیئت‌داوران به‌عنوان نمایش برگزیده بخش خیابانی دوره دوم جشنواره منطقه‌ای تئاتر مرزداران معرفی شد.

نمایش‌های صحنه‌ای

هیئت‌داوران در بخش آفیش و بروشور، با اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی، سعید رنجبر را برای طراحی آفیش و بروشور نمایش«حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین را به عنوان طراح برتر این جشنواره در بخش آفیش و بروشور معرفی کرد و لیلی صادقی برای طراحی آفیش و بروشور نمایش «جامانده» از ماهشهر با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش گریم، دیپلم افتخار و هدیه نقدی جشنواره به میثم ملا زینل برای طراحی گریم نمایش«حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین اهدا شد و آیسان کاری و رضا صاحب نظر طراحان گریم نمایش «1320» از بیله سوار موفق به دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی جشنواره شدند.

همچنین در این مراسم، هیئت داوران با اعلام اینکه در بخش نور انتخابی ندارد، دیپلم افتخار و هدیه نقدی جشنواره به رامین قاسمی برای آهنگسازی و موسیقی نمایش «عشق در قطاری که تمام نشد» از اردبیل اهدا شد و فرامرز نصیری هم برای موسیقی نمایش«حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

در طراحی صحنه هم آرش رضایی برای طراحی صحنه نمایش «جامانده» از ماهشهر موفق به دریافت دیپلم افتخار و هدیه نقدی جشنواره شد و سید رسول فاطمی برای طراحی صحنه نمایش«1320» از بیله سوار و یاشار منوچهری برای طراحی صحنه نمایش«بی نهایت رفتن» از پارس آباد، لوح تقدیر و هدیه نقدی جشنواره را دریافت کردند.

در بخش بازیگری زن، مریم راثی رحیمی بازیگر نمایش «عشق در قطاری که تمام نشد» از اردبیل با دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به‌عنوان برترین بازیگر زن جشنواره معرفی شد و نسیم پائیزی برای بازی در نمایش «حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین و نسرین هوشیار برای بازی در نمایش«بی نهایت رفتن» از پارس آباد، مشترکا" رتبه دوم را کسب کردند. در این بخش، همچنین آیسان کاری برای بازی در نمایش«عشق با طعم خردل» از بیله سوار ، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کرد و گروه بازیگران زن نمایش «جامانده» از ماهشهر و سیده عسل مجیدی بازیگر کودک نمایش«عشق در قطاری که تمام نشد» اردبیل با دریافت لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش بازیگری مرد، فرهاد توفان برای بازی در نمایش «بی خان و مان» از اردبیل با دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی توسط هیئت‌داوران به‌عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره شناخته شد و محسن شاهی بازیگر نمایش «1320» از بیله سوار و کمال زارعی بازیگر نمایش «حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین مشترکا" جایزه رتبه دوم بازیگریی مرد شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را به خود اختصاص دادند و مهدی عبادی بازیگر نمایش «1320» از بیله سوار ، با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی رتبه سوم جشنواره را دریافت کرد. رامان ملازیل بازیگر کودک نمایش «حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

در بخش نمایشنامه‌نویسی؛ هیئت‌داوران، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و هدیه نقدی جشنواره را به یوسف دادجو برای نگارش نمایشنامه «1320» از بیله سوار اهدا کرد و  پویان اصغری برای نگارش نمایشنامه «حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین موفق به دریافت لوح سپاس و هدیه نقدی به عنوان نمایشنامه نویس دوم جشنواره شد. در این بخش آرش رضایی و عارف مهتاب برای نگارش نمایش های«جامانده» از ماهشهر و «بی نهایت رفتن» از پارس آباد مشترکا"با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه سوم جشنواره را در این بخش به خود اختصاص دادند.

در بخش کارگردانی؛ دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و جایزه نقدی جشنواره مشترکا" به عنوان کارگردانان برتر به میثم ملازینل برای کارگردانی نمایش «حکایت نادرخان و چند روایت نامعتبر از زری خانم» از قزوین  و یوسف دادجو برای کارگردانی نمایش‌های «1320» از بیله سوار اهدا شد و لوح سپاس رتبه دوم این بخش به همراه هدیه نقدی مشترکا"به کیوان پورمحمدتقی برای کارگردانی نمایش«عشق در قطاری که تمام نشد» از اردبیل و آرش رضایی برای کارگردانی نمایش«جامانده» از ماهشهر اختصاص یافت و یاشار منوچهری هم برای کارگردانی نمایش «بی نهایت رفتن» از پارس آباد با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی رتبه سوم را کسب کرد.

اثر برگزیده

هیئت‌داوران پس از مشاهده 7 اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای از شهرستان‌های اردبیل، بیله سوار، قزوین، پارس آباد و ماهشهر، نمایش«1320» به کارگردانی یوسف دادجو از بیله سوار را به عنوان کار برگزیده جشنواره معرفی کردند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است
مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با یوم‌الله 22 بهمن به شهرهای مرزی استان اردبیل و پارس‌آباد و بیله سوار سفر کرده بود، در این سفر با مسئولان و هنرمندان استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

|

دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی، دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

در دیدارهای مدیرکل هنرهای نمایشی در استان اردبیل تاکید شد

از ضرورت راه‌اندازی سالن اختصاصی تئاتر تا حمایت از تولیدات نمایشی
در دیدارهای مدیرکل هنرهای نمایشی در استان اردبیل تاکید شد

از ضرورت راه‌اندازی سالن اختصاصی تئاتر تا حمایت از تولیدات نمایشی

کاظم نظری در دیدارهایی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی این استان، از تلاش‌های انجام گرفته برای جذب اعتبارات لازم برای تولید آثار نمایشی در سراسر کشور خبر داد.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مدیرکل ارشاد اردبیل عنوان شد:

توسعه زیرساخت‌های مناسب تئاتری اردبیل ضرورت دارد
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مدیرکل ارشاد اردبیل عنوان شد:

توسعه زیرساخت‌های مناسب تئاتری اردبیل ضرورت دارد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، با اعلام اینکه استان اردبیل، دیار آدم‌های باسواد تئاتری است، بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های مناسب تئاتری و تعمیر و تجهیر سالن‌های موجود تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی مناسب برای ...

|

در آیین یادبود هنرمند فقید و  تاثیرگذار تئاتر مطرح شد

کاظم نظری: زنده‌یاد مجید واحدی‌زاده معرف جلوه‌ای نو از تئاتر اردبیل بود
در آیین یادبود هنرمند فقید و تاثیرگذار تئاتر مطرح شد

کاظم نظری: زنده‌یاد مجید واحدی‌زاده معرف جلوه‌ای نو از تئاتر اردبیل بود

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در ششمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مجید واحدی‌زاده، فعالیت‌های این هنرمند را معرف جلوه‌ای نو از تئاتر اردبیل در کشور و جهان بود.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

نظرات کاربران