عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره اردکان مطرح کرد
درک مفهوم «دغدغه روز»؛ چالش هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است
فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یکم الی ششم اسفند سال جاری در شهر اردکان استان یزد برگزار میشود.
فریبا دلیری، عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه درک مفهوم «دغدغه روز» چالشهای هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک است، گفت: «بودن و برگزاری جشنواره انگیزهای است تا گروهها برای تولید و اجرای کیفی آثارشان بیشازپیش بکوشند که این کوشش هم به کام آنان و هم مخاطبان نمایشها در دوران اجرا، شیرین خواهد بود.»
این هنرمند گفت: «اصولاً محتوای کودک میبایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعهشناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد. یقیناً پرداختن به یک نمایشنامه و یا قصه کهن و یا صرفاً قدیمی میتواند بسیار حائز ارزش و اهمیت ادبی و هنری باشد کما اینکه بایستی قصه را برای دنیای امروز مخاطب، بازنویسی و بازتعریف کرد. از نظر کارشناسی آثار، مهمترین شاخص را میتوان همین تطابق دانست.»
او افزود: «با توجه به اینکه بهعنوان هیئت انتخاب آثار در بخش نوجوان حضور داشتهام، باید اشاره کنم آثار بسیار زیادی در این بخش وجود داشت که فاصله برخی آثار به لحاظ کیفی با یکدیگر بسیار بود. بعضاً در آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کودک که توسط کارگردانان مبتدی یا حتی بعضاً حرفهای ساخته یا پرداخته شده، تفاوت مفهوم تولید «تئاتر برای بچهها» و تولید «تئاتر با بچهها» با یکدیگر مشخص نیست! به این معنا که کارهای تولیدشده در مدارس که بعضاً بهدوراز کیفیت و سطح یک جشنواره بینالمللی تئاتر هستند، بهعنوان شرکتکننده بخش نوجوان ارسال شده بودند که امیدوارم در بخشهایی که برای تولیدات نمایشی در مدارس در نظر گرفته شده، بتوانند شرکت کنند و به راه پر از سختیشان باانرژی و توانمندی روزافزون ادامه دهند.»
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره توضیح داد: «در میان آثار حدود 12 اثر دارای کیفیت بسیار نزدیک و قابلقبول برای شرکت در جشنواره بودند که گروه انتخاب با مرور چندینباره شاخصها توانست درنهایت هشت اثر را انتخاب کند.»
او یکی از چالشهای هنرمندان در مواجهه با تئاتر کودک را درک مفهوم «دغدغه روز» عنوان کرد و گفت: «اینکه دغدغه امروز را با مفهومِ صرفِ خواندن چند ترانه روز تقلیل دهیم، شاید ما را نتواند به درک عمیقی از مسائل امروز برساند، ازاینرو برخی آثار بهدرستی و همگام با دانش روز تئاتر و بررسی جامعهشناختی صحیح، خللهای متعددی را یافته و بر اساس نیازسنجی محتوای خود را تولید کرده بودند؛ بنابراین میتوان گفت اغلب گروههای شرکت کننده تلاش بر پاسخگویی و یا پرداخت به دغدغههای روز را داشتهاند اما تعداد اندکی در عمل موفق بودهاند.»
دلیری درباره تأثیر جشنواره در ارتقای کیفی آثار نیز گفت: «یقیناً جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تأثیر شگرف و چندجانبهای بر کیفیت و سطح تئاتر کودک و نوجوان کشور دارد. بودن و برگزاری جشنواره، انگیزهای است تا گروهها برای تولید و اجرای کیفی آثارشان بیشازپیش بکوشند که این کوشش هم به کام آنان و هم مخاطبان نمایشها در دوران اجرا، شیرین خواهد بود.»
او اضافه کرد: «حضور در یک جشنواره بینالمللی باعث میشود گروههای هنری مطمئن باشند تا مرکز و مأمنی وجود دارد و کیفیت و تلاشهای آنان در حوزه تولید نمایشهای کودک و نوجوان دیده شده و مغتنم شمرده میشود. یقیناً برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تأثیر بیاندازهای بر آثار تولیدشده برای کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف کشور دارد.»